Gjest Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Ble litt inspirert av "sambo" nå, har dere vanlige ord dere vet har en ganske annen betydning? Eller vet, men mener ordet opprinnelig betyr heter det vel stort sett, men ja, dere skjønner essensen ;-) Jeg vet om: "Pingle" - betyr mannlig jomfru "Sim-sala-bim" (som i å trylle) - har sitt opphav fra arabisk når muslimene lå milelangt foran europeerne i teknologi. De skulle vise det de kunne og religiøse som de er, sa de noe som minner om "sim-sala-bim" som egentlig betyr "Gud er nådig". Dere?
Brillefint - Jadda! Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 fnatt - betyr visstnok "intens kløe i underlivet" men dette har jeg ikke sjekket opp. Ler derimot godt når noen bruker dette ordet:)
Gjest ->>- Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 Betyr og betyr... jeg vet ikke opphavet til pingle, men betydningen i følge en norsk ordbok er pyse/svekling, ikke jomfru. Og simsalabim finnes det flere teorier om, bl.a at det kommer av bismillah. Etymologi er morsomt, det, men jeg synes det blir litt snodig å påstå at "sambo betyr" noe helt konkret, all den tid det er fint lite brukt som skjellsord overfor mørkhudede nå til dags.
Gjest Skrevet 9. juli 2009 #4 Skrevet 9. juli 2009 Hocus pocus fra latin "Hoc est enim corpus meum" - "Dette er mitt legeme", nattverdssakramentet der brødet "forvandles" til Jesu legeme.
Musemor med tre søte små Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Pepsi, som i pepsi cola, kommer av pepsin som er et mage regulerende stoff som drikken opprinnelig inneholdt, og den ble solgt som mage medisin på butikker som lignet litt på dagens apotek.
Gjest Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Ja, var derfor jeg prøvde å presisere litt i hovedinnlegget at det ikke er betyr-betyr, men antgelig har opphav fra/man mener det betyr. Pingle er et sånt ord ;-)
serin@ Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 Det opprinlige betydningen sa ikke noe om at sambo var NEDSETTENDE eller at det ble brukt som skjellsord..men men... Den opprinlige betydningen må det gå an å bruke når vi diskuterer ord og språk.
Gjest ->>- Skrevet 9. juli 2009 #8 Skrevet 9. juli 2009 Opprinnelig hadde vel ikke ordet noen voldsom betydning, utover å bli kjent som et egennavn i en barnebok. Men man mener vel at denne romanfiguren bidro kraftig til at sambo ble et negativt begrep brukt for å omtale mørkhudede.
prekæs Skrevet 9. juli 2009 #9 Skrevet 9. juli 2009 Kjerring skal visst bety "kjær ting". Forøvrig. Prekæs betyr "vi snakkes"
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 9. juli 2009 #10 Skrevet 9. juli 2009 Fitte har sansynligvis sammenheng med fidje, som er et vått område med gress... Man kan jo gjerne se hvorfor ordet fikk en annen betydning selv. Mulatt er vel egentlig krysning mellom hest og esel.
serin@ Skrevet 9. juli 2009 #14 Skrevet 9. juli 2009 Det er direkte feil, ordet er MYE eldre enn boka. Men vet av erfaring at det ikke er vits å krangle med deg pila
Gjest ->>- Skrevet 9. juli 2009 #15 Skrevet 9. juli 2009 Jeg sa da ikke at ordet oppstod med boken, men det ble kjent med den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå