Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 9. juli 2009 #1 Skrevet 9. juli 2009 Jeg slet mye sist også, men nå gikk det veldig fint de første 5 ukene. Men for et par dager siden begynte plutselig jenta å totalnekte med en gang hun så puppen. Sugde i et par sekunder før hun hylskrek og spytta den ut igjen. Sånn holdt hun på hele dagen, og jeg ble bare mer og mer fortvilt. Jeg har jo jenta på to år her også, så det er begrenset hvor mye tid som kan brukes på å forsøke å amme - hun må jo også få oppmerksomhet. Vel, vi prøvde og prøvde og prøvde, men hun nektet plent, og skreik til hun kastet opp flere ganger. Det ble bare mindre og mindre tissebleier, og når bleiene etterhvert var knusktørre og jenta helt utslitt ga jeg opp og ga henne flaske. Superfornøyd etterpå, men det gjorde jo ikke problemet noe lettere. Har ikke fått henne til å ta brystet skikkelig etterpå, og problemet gjentar seg hver eneste gang vi skal amme. Styrer på sånn i 15-20 minutter med skrik og hyl, og så sluker hun glatt 100 ml etterpå. Får da først utpumpet melk, og deretter mme. Jeg tror jeg har greit med melk, men jeg får ikke ut så mye med pumpen... Det er ikke noe galt med utdrivingen heller tror jeg, for jeg kjenner den "sprengfølelsen" et par sekunder etter at hun begynner å suge. Hva skal jeg gjøre nå da? Jeg har jo stelt i stand dette selv iom at jeg ga flaske, men jeg ble jo redd for jenta, hun fikk jo ikke i seg noenting. Så nå sitter jeg her, og må amme, pumpe og gi flaske, og i tillegg ta vare på en toåring midt oppe i dette... Og produksjonen går det vel rett vest med nå når puppene ikke blir tømt... Har prøvd ulike ammestillinger, har håndmelket og pumpet for å tømme puppene (men får bare ut sprengen)... Er jo flere dager siden jeg bare ammet henne. Nå får hun flaske til hvert måltid, og da blir hun vel ihvertfall sugeforvirret. Men om jeg skal "nekte" henne flaske får hun jo ikke mat i det hele tatt. Jeg har så utrolig lyst å amme, og jeg er livredd for hva mor, svigermor og helsesøster sier. Men jeg tror faktisk ikke jeg orker dette. Babyen blir jo bare stressa og sliten av alle "skrike-ammeforsøkene", og jeg vet ikke om jeg orker amming, pumping OG flaske på en gang, så jeg vurderer faktisk å gi opp, enn så ukorrekt det er... Hva ville dere gjort?
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 9. juli 2009 #2 Skrevet 9. juli 2009 Men hvis et under skulle skje og hun plutselig tar puppen igjen, er det da umulig å få opp igjen produksjonen? Altså, jeg har jo mye melk enda, lekker masse om natta, får spreng ofte og kan fint håndmelke eller pumpe bort sprengen, så vil jo tro det er noe der... Men tenker at det kanskje ikke blir produsert så effektivt når puppene tømmes igjen, etter at de har vært i dvale noen dager, hehe...
Lillepusen-78 Skrevet 9. juli 2009 #3 Skrevet 9. juli 2009 Høres ut som du har det strevsomt, ja! Skjønner godt at det blir for mye styr med å pumpe og gi flaske når du samtidig skal ta hånd om to barn. Du må IKKE tenke på hva andre rundt måtte mene om amming/ikke amming - ingen andre enn deg vet hvordan dette er for nettopp deg og din lille! Jeg synes ikke det er vedrt å slite seg totalt ut fordi man skal amme for enhver pris. Du er mamma til 2 barn, og det er jo så mye mer enn amming som kreves av deg...... Men har du forsøkt Syntocinon? Eller det er kanskje ikke slik at melken ikke kommer fort nok? For meg var den forresten et must når jeg pumpet.... Kan det være KISS? Har jo lest om så mange som ikke får til ammingen pga det... Tror ikke du vil ha noe som helst problem med å få opp produksjonen. Vet om flere som har amme ekstra mye i perioder som barna har vært syke, og som dermed har fått mye mer melk. Og det høres jo ut som du har mye fremdeles?
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #4 Skrevet 9. juli 2009 Jeg tror kanskje du burde søke toåringen din inn i barnehagen så det blir litt mindre stress for deg - toåringen OG babyen.
kokelimonke Skrevet 9. juli 2009 #5 Skrevet 9. juli 2009 Jøss, det var vel en unødvendig kommentar ANONYM.. Måtte bare kommentere det! Men har ikke så mange råd dessverre, min nr 2 er bare 4 dager gammel og sliter med kaving her. Litt uvant ettersom storesøster var et sugemonster, og ammeproblemene dengang handlet om helt andre ting. Men gir meg ikke enda, skal til ammepoliklinikk i morgen og få litt hjelp. Men kan du ikke ta en tlf til ammehjelpen evnt? Skjønner godt det sliter på! Lykke til
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 9. juli 2009 #6 Skrevet 9. juli 2009 Jeg hørte på alle som sa at unger bør være lengst mulig hjemme... Men har fått henne inn i park da, noen timer om dagen fra høsten av. Men dette problemet må faktisk løses nå. Kan snakke med ammepoliklinikk ja, men blir vanskelig å komme seg dertil da=P Får prøve å finne en løsning på dette, men det sliter veldig på. Har en svak fødselsdepresjon også, og det er jo slitsomt i seg selv...
B-e-a Skrevet 9. juli 2009 #7 Skrevet 9. juli 2009 kjenne mæ veldig igjen i det du skriv her, kunne nesten ha vært æ som skreiv det har styrt i ei uka nu med pumping, håndmelking, mating fra kopp og sprøyte (for å unngå sugeforvirring) har skreket og fortvilt ved så å si hvert mislykka forsøk.. men bestemte mæ igår for å ta det litt mer med ro når det gjeld det, æ klare å holde produksjon i gang med pumping og håndmeliking... så gir æ det på flaske, men prøve enda å legge ho til.. vil ho ikkje så greit da gjør vi nokka anna.. orke ikke prøve i en halv time med bare skriking.. leste på ammehjelpen sine side under brystvegring, mange gode tips der og mulige årsaka til koffør dæm plutselig ikke vil ha puppen mer. Det vi skal prøve ut nu e mye hudkontakt, la ho ligge nert puppen men ikke "stapp" den inn i munn.. la ho lukte å føle osv.. så kanskje ho tar den etterhvert.. har også en to åring, men har han i barnehagen, så har vel litt mer tid til sånnt.. du har ikke noen som kunne ha passet to åringen i noen timer i et par dager? lykke til.. skriv gjerne kordan det går, å hvis du kommer på nokka genialt som funke gjerne del det med mæ
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Hei! Mente ikek være ekkel i mitt innlegg om barnehage altså.. Det er bare det at det virker veldig slitsomt for dere alle tre.. Dessuten fortjener vel lillesøster alenetid med mamma slik som storesøster har fått.. :-) Hvordan går med deg nå?
kaisa Skrevet 10. juli 2009 #9 Skrevet 10. juli 2009 For meg ble løsningen amme/bryst-skjold. Babyen slet med å suge ordentlig på puppen, men hadde ikke noe problem med flaske - og dette skjoldet minner jo veldig om en flaske-tutt og det er lettere å få opp i ganen til babyen og stimulerer dermed mye kraftigere enn det en myk bryst-knopp gjør. Vet at bruken av slike skjold er omstridt blandt helsesøstre og amme-kyndige, så du kan jo lese litt om "bivirkningene". Men, som sagt det hjalp meg veldig. Bruker det fortsatt etter fire mnd - og babyen går fint opp i vekt. Må bare passe på å klemme/styke puppen mens jeg mater. Skjoldene fås kjøpt på apoteket og finnes i forskjellige merker og evt størelser. Lykke til videre.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. juli 2009 #10 Skrevet 10. juli 2009 Men hvordan får du disse skjoldene til å funke? De sitter jo ikke fast på min pupp, lille drar dem av, og de er langt unna brystknoppen min, så det renner jo bare ned i 'mellom', ikke ut i tuppen. Så jeg får altså ikke til å bruke disse skjoldene.. Har masse melk og pumper og gir på flaske, men skulle gjerne hatt snuppa til å spise rett fra puppen..
kaisa Skrevet 11. juli 2009 #11 Skrevet 11. juli 2009 Skjønner hva du mener:-) Men når jeg holder med to fingre i begynnelsen - så klarer babyen å suge bryst-knoppen inn i skjoldet - og da funker det bra. Som sagt så finnes det ulike typer - og jeg vet at iallefall Medela har slike skjold i ulik str. Kanskje du kan bruke et som er mindre? Jeg bruker Nam sine - og det funker for meg, men pupper er jo forskjellige og behøver vel forskjellig "ekstrautsyr". Lykke til videre:)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. juli 2009 #12 Skrevet 11. juli 2009 Problemet mitt er at jeg strever med å få snuppa på plass, holde fast skjoldene og få henne til å suge i det hele tatt.. Har Avent sine skjold, men får det altså ikke til i det hele tatt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå