Gå til innhold

Noen som har noen tips til fullstendige forvirret meg?

CD - 89

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i september og har vært fulltidsstudent på vernepleien 1 år. Har to år igjen men har tenkt og ta permisjon neste år for og få tid sammen med babyen. Samboeren min jobber 100% som snekker. Har fagbrev. Så lurer jeg veldig på hva som lønner seg best for oss og gjøre? Blir helt forvirret av dette fødselsstipendet og foreldrepenger greiene.. Planen er uansett at jeg er hjemme og han fortsetter og jobbe som før..

Er veeeeldig takknemlig for et lite tips.. :)

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at dere skal få mest mulig ut av den støtten dere kan få, ville jeg meldt meg opp til neste års studium (lånekassen stiller ingen krav til at du møter opp eller består eksamen). Da får du engangsstønaden fra NAV som er på rundt 35.000 kr. I tillegg får du inntil 44 uker fødselsstipend fra lånekassen, med andre ord hele lånet ditt blir omgjort til stipend. De måler stipendet ditt ut ifra hvor mye din samboer tjener - her er link:

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/

Da kan din samboer ta ut gradert stilling og få pappapermisjon i 29 uker. Han kan jobbe så mange/få timer i uken han vil, NAV dekker resten.

På denne måten vil dere kunne begge være hjemme, far mister ikke lønn, og du tjener jo på omgjøringen av lånet til stipendet i tillegg til engangsstønaden.

Skrevet

Rettelse: Siden dere (du) føder etter første juli har han faktisk rett på 37 uker permisjon med 100 % støtte eller 47 uker med 80 % støtte. Disse nye reglene kan du lese om her: http://www.nav.no/page?id=8199

Jeg har snakket med NAV om dette, og slik er det vi har tenkt å løse det:

Jeg er fulltidsstudent (det lønner seg det for deg også å være), men tar permisjon fra mine studier i alle fall 10 måneder. (Eller så lenge jeg får fødselsstipend fra Lånekassen: 44 uker.) Han (som jobber) KAN ta ut sin permisjon fra og med 6 uker etter fødsel, men ifølge damen jeg snakket med på NAV er det faktisk slik at hans permisjon ikke begynner å "løpe" før etter 12 uker etter fødsel. (Kan ikke garantere at det er slik, jeg har bare hennes ord på det.)

12 uker etter fødsel må han altså begynne å ta permisjonen sin, om han ikke ønsker å tape tid. Det er imidlertid slik at om han tar ut 6 uker sammenhengende med foreldrepenger, kan han utsette resten av perioden. Forutsetningen er at jeg går ut av permisjonen min disse 6 ukene (i alle fall på papiret). Det er også nødvendig at han tar ut disse 6 ukene som gradert uttak, om jeg ikke skal miste retten til fødselsstipendet denne perioden. (Dette kan du lese om på Lånekassen sine sider.) Men hvis han da tar disse 6 ukene som gradert uttak, mens jeg går ut av min studiepermisjon i denne perioden, kan han faktisk utsette resten av sin periode på hele 36 uker (med 100% støtte) til min permisjon er over! Og/eller han kan velge å fordele den slik det passer for ham innenfor de tre første etter fødselen.

I alt kan vi tilsammen være sammen med barnet med støtte fra lånekassen og NAV i et og et halvt år. Dette er egentlig en veldig gunstig situasjon å være i, om man ikke har lyst til å sette barnet i barnehage før fylte året...

Håper det var litt til hjelp!

Skrevet

Takk for rettelse, det visste jeg faktisk ikke! Jeg var også inne til samtale med NAV, men det jeg fikk høre av henne stemmer tydeligvis ikke overens med det du fikk høre (pokkers NAV)!

Men 37 uker var faktisk herlig informasjon :)

Skrevet

Hva fikk du høre da?

Jeg har hørt at man ikke skal stole alt for mye på hva NAV-saksbehandlerne sier, og det gjør det jo vanskelig å planlegge noe som helst. I framtida tror jeg at jeg skal be om navnet på alle jeg prater med der nede, sånn at jeg i alle fall vil kunne dokumentere informasjonen jeg har fått fra dem... Hva var det du fikk høre som ikke stemmer overens med det jeg fikk høre da?

Skrevet

Først og fremst kunne hun ikke noen ting, og fløy frem og tilbake for å snakke med andre som visstnok skulle ha mer peiling enn henne..

Hun sa bl.a at jeg måtte vente lenge på engangsstønaden jeg søkte om (den kom overraskende inn på konto etter bare 6 dager).

Hun påsto også at far ikke kunne ta ut pappapermen sin før etter 13 uker etter fødsel, og at han kun hadde rett på 27 uker pappaperm.. Noe som satte meg i utrolig dårlig humør da jeg ikke skal ha noe perm i det hele tatt fra studiene, og 13 uker etter fødsel hadde betydd at jeg hadde fått 2 uker å lese til eksamen på - det hadde jo ikke gått!

Heldigvis syntes jeg ikke dette hørtes riktig ut så har lest meg opp litt, og skjønte at 13 og 27 uker ikke stemte med noe som helst..

Blir så forvirra av all denne feilinformasjonen hele tiden! *grrr*

Skrevet

Litt usikker på det der med 6 uker og 12 uker etter fødselen, men siden bare de 6 etter fødselen er forbeholdt mor så ser jeg liksom ikke noe problem i at han starter permisjonen sin 6 uker etter. Det at den evt. begynner å "løpe" fra og med 13. uke etter fødsel, må være noe forvirring som har oppstått i systemet på grunn av endringene kanskje. Mange på NAV som ikke har peil på sånt! Jeg ringte jeg, og ble satt over til noen som kunne svare meg og hun virket ganske "trygg" egentlig... Så man får regne med det stemmer! :)

Skrevet

Vi satser på det :) Enig med deg uansett, siden det står klart og tydelig at 3 uker før og 6 uker etter er kun forbeholdt mor, ville jeg da tro man kan gjøre som man vil etter det!

Jeg har ringt flere ganger, men har aldri kommet til noen som faktisk KAN det de driver med! NAV er et ordentlig rotesystem spør du meg!

Skrevet

Tusen takk for svar, men er fortsatt litt forvirret:)

Men vil dette si at jeg tar et års permisjon fra studiet, får stipend fra lånekassen og engangsstønad + at far også kan få permisjon?? Dette kan da umulig stemme:p

Har liksom forstått det før at jeg må være meldt opp som student hvis han skal få rett på permisjon siden jeg ikke har vært 50% eller mer i jobb.

Skrevet

Joda, det må du jo være, men det vil du jo være også når du går ut av permisjonen din.

Jeg er enig om at det virker nesten "litt for godt til å være sant", men jeg tror faktisk det er slik fordi NAV ikke bryr seg om hvor mye permisjon du får/tar fra skolen din. Men som sagt: Jeg ville ikke vedde på det, det kan hende man får seg noen overraskelser da. Du kan jo ta deg en telefon til NAV og høre... "Artig" å se om du får et annet svar enn meg! ;)

Skrevet

(Du kan forresten se svaret mitt i tråden "spm ang foreldrestipend..."(etc.) over. Her har jeg prøvd å gi et eksempel på hvordan det kan gjøres helt konkret...)

Skrevet

Redd forresten for at jeg (og damen på NAV) kan ha villedet dere. Sett nærmere på regelverket selv, og det ser nesten ut til at det ikke stemmer det som hun fortalte meg. Fordømt disse som gir deg forhåpninger at verden er enklere enn den er...

det jeg fant ut var at: Stønadsperioden for han begynner 6 uker etter fødsel.

og jeg fant ut: At om han søker utsettelse for å arbeide fulltid må du også være i aktivitet i den perioden han har utsettelse. (Helt meningsløst spør du meg...)

Sorry...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...