Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Korleis er tankane rundt bhgstart? Gruar folk seg, eller skal det bli greit med litt avlastning? Har du hatt kontakt med barnehagen nyleg? Fått noke utstyrsliste eller slik? Kor gammal er ungen?

...Tenkte at vi som har småtroll som skal begynne i bhg i løpet av hausten kanskje kunne dele litt tankar og spørsmål...hadde vore ønskeleg frå mi side, då dette er første ungen. Han skal begynne i bhg i august, då er han litt over 10mnd.

Blir nok litt rart, men skal bli godt å bli ferdige med skulen og:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini skal starte i barnehage i september, når han er 11 mnd. Eg ser at han trives veldig godt med mykje folk rundt seg og strålar når det er ungar rundt han så eg kjenner meg trygg på at det blir godt for han å gå i bhg. Samtidig gler eg meg veldig til å komme i jobb att og bruke hjernen min litt meir igjen. Meeen...det betyr ikkje at eg ikkje gruar meg. Innimellom ser eg på småttisane i barnehagen og synes det er uverkeleg og fælt at vi skal sende han i frå oss og berre vere med han nokre få timar kvar dag...

Det er gruar meg mest til er vel følelsen av å ikkje strekke til nokon plass; at eg kjem til å ha dårleg samvit på jobb for at eg heile tida må gå for å hente i bhg og at eg har dårleg samvit for at eg ikkje prioriterar meir tid med mini.

Vi har fått ei utstyrsliste frå bhg, var ingen store overraskingar der - mest ei påminning om alt av kle som trengst.

Kva tenker du sjølv då?

Skrevet

Gutten min begynner i september, og er da 1 år. Gruer meg. Han skal være der 50 % (2 dager en uke, 3 dager uken etter osv) frem til jul, og deretter 4 dager pr uke. Vi har besøkt barnehagen 1 gang på en felles besøksdag for alle nye barn. Har ikke fått noe info om utstyr ennå, men ser at det er en tråd om det på skravlesiden nå.

Gutten min er veldig interessert i andre mennesker, og spesielt andre små. Er ikke i tvil om at barnehage er veldig positivt og viktig, men skulle gjerne vært hjemme litt lenger, kjenner jeg. Gruer meg til hektiske dager som jeg bare får se knerten min noen stakkars små timer før han skal legge seg...

Hvor mye skal deres barn være i barnehage?

Skrevet

Småen skal ha full veke...og han begynner dagen før eg begynner på skule!!! Så akkurat der stressar eg litt, sjølv om første skuledag blir ganske "slapp" og at skulen er 100m frå bhg.

Kjenner eg gledar meg til å kome på skule igjen, trivdes veldig godt der. Men blir sårt å sjå småen så lite i løpet av ein dag. (Blir rart å kombinere

"kveldsfri" med lekser og forsåvidt:P). Eg kjeme nok til å lide av separasjonsangst, sjølv om småen sikkert kjeme til å handtere det bra...han er skjelden skeptisk til nye folk, men sjølvsagt, det finns unntak. Første 2-3mnd kjeme nok til å følast kaotiske..mykje nytt på lita tid. Blir litt uvel av tanken i grunn. Skal først flytte til ein midlertideg hybel, for så (etter at vi har flytta) å finne ein anna plass å bu (då den første er ugunstig over tid). Så er det jo det å overlate småen til andre. Først bhg på dagtid, og meir til pappen på kveldstid (han arbeider vekke, så ser kun småen i helgene, og då er det i grunne litt lett for å halde seg til "gamle rutinar", slik at det er eg som tar meg av legging o.l.). Men med skulestart så MÅ vi legge det om litt (då eg ikkje blir heime kvar kveld. (har forresten ALDRI vore vekke frå småen i 24timar).

Uff...gruar meg!!!

Hmm...rotete skreve og masse gjentaking...pytt,pytt.

Må kontakt bhg i mårå (skulle gjort det for leeenge sia, men blir så fort gløymt). Føler meg heilt grøn på dette. *sukk!*

Godt å lese om andre sine tankar:)

Skrevet

Heisann

Her blir det barnehagestart 19 august. Med blanede følelser må jeg vel si. Vesla er 13 mnd da. Klart hun ikke har vondt av å sosialisere seg, men det blir lange dager og en hektisk hverdag... Håper vi greier å finne en god balanse for oss. Mange krav som skal tilfredstilles.

Vi har ca 1 mil +/- i kø til/fra jobb begge to, og er foreløbig usikkre på hvordan vi skal legge det opp. Jeg skal jobbe 80% og ha fri hver onsdag. Så tenker jeg vi prøver med at en står opp tidlig og drar rett på jobb. Mens den andre kan ta det litt mer med ro og levere i barnehagen. Så kan den som dro tidlig hente tidlig og lage middag. Litt kortere dager for vesla på den måten. Så får vi håpe at ikke utslitte foreldre blir resultatet...

Ellers gruer jeg meg til tilvenningen. Har vært igjennom det en gang før, og da gikk det kjempebra. Men storesøster har alltid vært tillitsfull mhp fremmede og lett å låne bort... (den gang hadde jeg også både barnehage , jobb og matbutikk innen for 5 min gangavstand, så logistikken var så utrolig mye bedre) Lillesøster er mer skeptisk og ekstra knyttet til oss føler jeg. Får håpe det er bare jeg som har separasjonsangst og ikke vesla :-)

Barnehagen har heldigvis et eget opplegg for tilvenning som de følger, så da prøver vi bare å følge det. Ellers har vi ikke fått noen utstyrsliste. Tenker veien blir litt til mens vi går her. Fint om vi får til å ha god tid ved henting og bringing, slik at vi har tid til å snakke med personalet - håper på god kommunikasjon!

Vi skal på besøk 6 august, det gleder jeg meg til, håper vi drar hjem igjen med det samme gode intrykket av barnehagen som vi har nå!

Lykke til med barnehage oppstart elle sammen, kjekt å ha en tråd å lufte hodet litt i.

:-)

Skrevet

Blomstre: du som har vert gjennom det før, korleis er sånne tilvenningsopplegg? (reknar med dei kanskje er litt forskjellege frå bhg til bhg, men sånn ca framgangsmåte).

Er det forresten noken som veit korleis ein vaneleg bhgdag er? Kva inngår i den? måltid, søvn, aktivitetar o.l. Er det heilt forskjelleg over alt, eller finns det ein "raud tråd"?

Er VELDIG glad for at bhg er rett attmed skulen:)

Skrevet

Svarer deg litt jeg, småtroll=) Jobbet jo selv i bhg et par år, men det begynner å bli en god stund siden nå- så jeg kan jo fortelle litt sånn etter hukommelsen;)

Sånn jeg husker tilvenningen, var den preget av svært korte dager (nærmest besøk)- med mor eller far til stede først, og så uten mor/far. Venne dem til det å bli levert, og at foreldrene ikke "forlater" dem der for alltid liksom;) For de fleste barna gikk dette veldig greit altså!

Bhg-dagene er veldig rutinepreget; de spiser og sover til samme tid hver dag. Hos oss var det lek først på morgenen (inne eller ute), og gjerne en "aktivitet" ala plastelina, male eller tegne osv... Så en samlingsstund med sang, før første måltid (brødskive og melk). Så sov alle barna en "felles-lur", men av ulik lengde. Deretter var det mer lek, som regel inne, før neste måltid (varmmat som tomatsuppe, fiskegrateng, eller brød). Til slutt var det utelek resten av dagen. Vi hadde også en fast turdag i uka, hvor vi tok med niste og gikk på "langtur" i vogn.

Det jeg lurer på, er hvordan de gjør det når barnet er så lite at det må sove flere lurer per dag? De tilpasser det vel på et vis vil jeg tro..

Skrevet

...glemte helt å si at flisa skal begynne i bhg når hun er 1,5 eller nærmere 2 år- har ikke helt bestemt oss enda hva som blir best!

Skrevet

Heisann Småtroll i fanget!

Har vært igjenom en runde med tilvenning ja, men den gangen var det til dagmamma og ikke til barnehage... Så da måtte jo jeg og dagmamma prøve oss litt frem, ikke noe fast opplegg. Uansett gikk det over all forventning, og myyye enklere enn jeg hadde sett for meg :-)

Vi har ikke fått eksakt plan for tilvenningen i barnehagen til vesla. Men tror det er 3 dagers opplegg i tilleg til et besøk litt før oppstarten. Første dagen er de der bare to timer sammen med en foreldre og med den personen i barnehagen som har ansvaret for barnet. Andre dag går forelderen etter en stund og blir vekk en liten tid. Tredje dag skal man prøve vanlig levering, men man kommer tidlig å henter de... Hun som har ansvaret for vesla disse 3 dagene har ingen andre nye barn som starter samtidig.

Selve opplegget tilpasses nok fra barn til barn også (bare ment som et forslag tenker jeg), og det er lov å komme med ønsker!

Vesla skal begynne på en onsdag. Ser ikke for meg at hun kommer til å ha full dag i barnehagen allerede mandagen etter. Kommer nok til å ta det litt pent hele den uken også. Litt avhengig av hvordan det går. Storesøster ble jo fornærma når jeg hentet henne for tidlig for hun var så opptatt med å leke!

Storesøster begynte ikke i barnehage før hun var 3,5 år, så jeg kjenner bare rutinene på stor avdeling. Blir spennende å se. Håper i allefall på at soverutinen kan følges og at vesla vil sove like godt i barnehagen som hjemme!

Ellers tenker jeg det blir litt forandring på matrutinene ifm barnehageoppstarten. Ser ikke for meg at banehagen har kappasitet til å skjemate alle disse små, slik at grøt til lunsj er uaktuelt for de som kan spise brød. Vesla har hatt brød til frokost og grøt til lunsj til nå. Tenker å bytte om på disse slik at hun får grøt før vi leverer i barnehagen på morningen isteden (og da ryker samtidig morgenflasken...). De må vel gjerne ha et måltid litt ut på ettermiddagen også, så kanksje begynne å venne henne til å spise yoghurt. Litt usikker på om barnehagen tillater det. Noen har et null-sukker-opplegg og tillater ikke yoghurt. De må iallefall ha med maten selv i veslas barnehage, dette varrierer fra sted til sted. I storesøsters barnehage fikk de mat - utrolig praktisk.

Hm, noe mer vi burde ha tenkt på?...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...