Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 Har de begynt si noen ord? Isåfall, hvor mange/hvilke? Morsomt at de begynner bli så store :-)
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Gutten min er 16 mnd, og sier noen ord. Vet ikke om jeg husker alle nå. Mamma Pappa Pus Au Nei (nå om dagen sier han nei HELE tiden, til alt hele dagen) se der oi data opp kjeks... Kåka (boka) Koka (traktor) Koki (smokk) Best (bestefar) Kan dyrelyder (gris, ku, sau, fugl, hane) Nynner litt etter postman Pat sangen. :-) Dessuten hermer han veldig om dagen, prøver seg på det vi sier og i samme tonefall.
lille sprelle Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Snart 16 mnd. Sier en hel masse. noe må oversettes av oss, andre er tydlige for andre. har begynt å sette sammen to ord. er veldig gøy!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Min jente er 15 mnd og sier rundt 35 ord. Akkurat begynt å sette sammen 2 ord. Er veldig morsomt Gleder meg til hun lærer seg mer og kan gjøre seg enda mer forstått
fiskelisken Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Gutten min er snart 15 mnd og babler endel...det meste skjønner vi ikke mye av men det vi skjønner er : Der (det sier han hele tiden) Mamma Pappa Gog (tog) TutTut Nei Ja Hade Hei Koko Tror det var alt...
fiskelisken Skrevet 8. juli 2009 #6 Skrevet 8. juli 2009 Han sier også "æsj"..hehe..lurer på hvem han har lært det av Også lager han såklart billyder hver gang det kjører en bil,trailer,buss,tog forbi.
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #7 Skrevet 8. juli 2009 må legge til at han sier hei, hade og natta også.. og veldig veldig mye annet babbel ikke forstår noe av :-) Men veldig søtt når de lærer seg nye ord og gjør seg mer forstått.
Trebarnsmamma30 Skrevet 8. juli 2009 #8 Skrevet 8. juli 2009 Gutten min er 15 mnd, han snakker litt men er ikke sånn kjempeivrig på å snakke enda.. Han sier: Mamma Pappa Dadda Nam Mær = mer Tutti = tutt/smokk Tatt = takk is ba = ball
*tybber* Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 Gutten min er snart 15 mnd, og sier heller ikke så veldig mye. Ca 15 ord tror jeg det er. Mamma Pappa Der Nei Ta-ta (takk takk) Ba (ball) Me (mer) Borte Tittei Pa (spade =P) Tade (hade) Kommer ikke på mer jeg! Men vet det er noen ord til.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 8. juli 2009 #11 Skrevet 8. juli 2009 Gutten er nå 17 mnd og har lært seg en del ord. Like gøy hver gang han plukker opp et nytt ord Er noen han egentlig kan, men som han bruker svært sjelden (kommer vel ann på hvor ofte jeg bruker de, hehe) Vet ikke om jeg kommer på alle ordene, men han sier iallefall: mamma pappa pus ja nei æsj heia hade kake is tol (stol) sko dæ (der) oj namm! (mat og drikke generelt, alt som ikke er is eller kake hehe) amen (bestemor har lært han å synge for maten ja... Og så har han lært seg lydene til en rekke dyr. Elsker bondegård bøkene sine
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 8. juli 2009 #12 Skrevet 8. juli 2009 Jenta vår på snart 16 mnd sier veldig mye. Noen tydelig ord, men også masse jabbing. Har også begynt å synge sanger! Bæ, bæ lille lam, Jeg gikk en tur på stien og Lille Petter Edderkopp er de hun synger på nå. Mest den første, den var også den første hun begynte å synge på. Det er noen ord som kommer frem da, men mest nynning.. Ord hun kan: Mamma Pappa Katta (har to katter) Nei Ja Takk Heia (som hei) Smokk ("mokk") Sko ("ko") Der (når hun peker på noe) En, to, tre (teller til tre, etter oss) Gakk gakk (til badeanda) Vov vov (til hund) Pip pip (fugl) Oj Fra sangene: Koko Bæ, bæ, lille (..lam) Ja, ja, kjære (..barn) Bittelille (..bror) Lille Petter Edderkopp (dog ikke så tydelig på Petter Edderkopp;) Kjempemorsom tid, med stadig nye ord og påfunn!
Me & Ne Skrevet 9. juli 2009 #13 Skrevet 9. juli 2009 Jenta vår er 18 mnd og har nok vært tidlig med å prate . Tellte ca 40 orn når hun var rundt 15 mnd,nå kan de ikke telles lengre. Hun sier stort sett alt hun ser,og setter sammen ord. Kan også ord i regler,og synger litt sanger,sier mandag tirsdag onsdag torsdag,og igår tellte hun fra en til ni . kan forskjell på gul og blå,og forteller hva hun vil se på tv :-P
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #14 Skrevet 9. juli 2009 Ville tatt mange av disse svarene med en klype salt, HI... Et barn på 15 mnd som har begynt med setninger? Neppe..Dib fenomen, at alle barn skal være tidlig ute. De snakker, krabber og går før alle andre barn i hele landet. Det er sant, bare sjekk diverse av underforumene. Et barn på 15-18 mnd kan jo si noen ord, men det er like normalt å ikke si noe i det hele tatt. Så ikke bli lei deg om det ikke stemmer på deg! Ta heller en prat med hs, hør om hva som er normalt å ikke. Dette her inne er jo helt korka, sorry meg. Og personalet i barnehagen er bare så imponert, altså....
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #15 Skrevet 9. juli 2009 Hei anonym 08.27. Mulig at noen her overdriver sine barns ferdigheter, men jeg må si meg uenig i at et barn på 15 mnd ikke kan sette sammen ord. Mitt barn sier jeg sitte, jeg stå, jeg se. Klart og tydelig og ikke å ta feil av. Ja hun er tidlig ute og helsesøster ble imponert da knøttet sa jeg sitte da vi var på 15 mnd kontroll. Men unormalt er det jo ikke. Tror heller det er slik at de som har barn som er tidlig ute er så stolte at de gjerne vil skryte og fortelle hele verden hvor flinke deres barn er. Og det synes jeg de skal få lov til. Man skal være stolte av sine små. Men jeg har også venninner som har barn som er både 1-2 månender eldre enn min og de sier stort sett ingenting enda. Så det er enorm forskjell på barn. Og alt er like normalt. Så istedetfor å synes det er helt korka og ikke tro på de som forteller dette, kan du jo smile og tenke at snart kommer ditt barn også til å klare alt dette. Og du kommer til å bli like stolt over han/hun da som vi er av våre. Hilsen HI
Me & Ne Skrevet 9. juli 2009 #16 Skrevet 9. juli 2009 Kjære anonym. Hi her spurte hva barna kunne si og at det er gøy når de begynner å prate. Jeg oppfatter det ikke som at hun er fortvilet over at eget barn ikke kan prate. og det er jo fler her som sier at sitt barn ikke prater så mye,så så veldig korka syntes jeg ikke svara er-de er nok reelle,for barna våre er forskjellige som du selv påpeker. :-) I mitt tilfelle er nok dattera tidlig ute med prating,men sen på andre ting- hun krabbet feks ikke før alle andre i hele landet ! OG de som skriver her har da ingenting igjen for å lyge om disse tingene,tvert imot skriver de det som er riktig i deres tilfelle,og signerer med navn,for de står for de de forteller !
Me & Ne Skrevet 9. juli 2009 #17 Skrevet 9. juli 2009 Dette var ikke ment til deg Anonyme HI :-) men hun andre anonyme.
Bea <3 Skrevet 18. juli 2009 #18 Skrevet 18. juli 2009 Gutten min er 17 mnd og skravla går i ett enda renn hele dagen- men vi skjønner stort sett ingenting av det han sier;) de eneste orda som er tydelige er dadda (pappa) se den der takk ja nei vov-vov Han er supermotorisk og veldig aktiv og vokser opp med 2 språk så jeg regner med at han har mye å sortere i hodet sitt:)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2009 #19 Skrevet 19. juli 2009 16 mnd - et parhundre ord vil jeg tro. Ikke alle er like lett å tyde for andre enn oss, men mange er veldig tydelige. Det er selvsagt i tillegg til en haug med dyrelyder plassert på rett dyr..... Hun har begynt med å sette sammen to ord innimellom. Utviklingen er forskjellig hos de forskjellige barna. Jeg er glad for at snuppa er "tidlig" ute på denne fronten for det gjør det lettere å kommunisere med henne.
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 19. juli 2009 #20 Skrevet 19. juli 2009 16 mnd og sier: - mamma - pappa - hei - båt - bil - traktor (dadto) - gakka - vovva - der - oi - vogna (ogna) Han babbler hele tiden, peker og veiver og vil vite hva ting heter. Lager kjørelyder når han leker med biler ol. Det er veldig tydelig at han skjønner masse av det vi sier til han, selv om han ikke kan si ordene selv, så det er kjempegøy
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 19. juli 2009 #21 Skrevet 19. juli 2009 Glemte noen flere: - nei,nei,nei! (mulig han har det fra meg.. hehe!) - buss - bade Han lærer så mye nytt nå at jeg ikke henger med i svingene
Lukkelukken og bebibror Skrevet 19. juli 2009 #22 Skrevet 19. juli 2009 Gutt 18 mnd, skal si de jeg husker Hjeppa = hjelp meg Pappa (han har helt glemt å si mamma, selvom han KAN ) Bessa = besta Bæsja Auu Oii Bote = borte Kaki = kake Mei = mer Minna = min Nei Kykyky = kykkeliky Æsj, med skikkelig utrykk på at det er ekkelt Bia = bil Brrr = bil-lyd Titi = titt tei Tu tu = båt/kjøre båt Tøssh = tørst
Lukkelukken og bebibror Skrevet 19. juli 2009 #24 Skrevet 19. juli 2009 ... s-s-s = is der Kom på fler mens jeg leste andre innlegg her
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 19. juli 2009 #25 Skrevet 19. juli 2009 Dennis er 12 mnd og imiterer masse ord som.... mao (mjau,katta vår kan ikke mjaue som normale katter så han sier mao) vov-vov mø ææ som i bæ brom-brom til alle motor lyder (bil og motorsykkel og traktor) aoa (au) opp lys hei mamma pappa pss som i pus hæ se nam nam atsjo (pappa er allergiker så det ordet bare kom i sommer plutselig) bø (leker bø og titt tei) bde bde som i bade sko caps htt som i hatt ampe som i lampe Det jeg husker vaffal, men di fleste ord kommer i situasjoner der di dukker opp i hverdagen. Er stolt uansett alder og hva di kan si, det viktigste er jo at di forstår og lærer etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå