Oktober_baby Skrevet 8. juli 2009 #1 Skrevet 8. juli 2009 I dag er jeg endelig i 3. trimester, deilig! Men har hatt en voldsom vektøkning de siste 6-7 ukene, har nå gått opp totalt ca 12 kilo. Vil vekten roe seg i tredje trimester eller vil man vokse like fort, eller skrekk og gru, vil man vokse fortere? Hvor langt er dere på vei og hva har dere gått opp?
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 8. juli 2009 #2 Skrevet 8. juli 2009 Det er helt individuelt,det! Noen legger mest på seg i starten, andre i midten, og andre igjen på slutten av svangerskapet. Så... du får bare spise sunt, bevege deg og ta i mot de kiloene som kommer, er ikke så mye å gjøre fra eller til :-) Sist svangerskap gikk jeg opp mest i slutten av andre/ begynnelsen av 3. trimester, nesten ingen vektoppgang helt i begynnelsen eller de siste 4-5 ukene. Men det var heftige uker mens det sto på! Denne gangen har jeg gått mer jevnt og trutt opp i vekt, så varierer tydeligvis fra graviditet til graviditet også :-) Er forresten 30 uker i dag, og gått opp ca 7 kilo.
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #3 Skrevet 8. juli 2009 Hei. Jeg er 36+2 idag og har gått opp 15 kg. Vekta mi har stått stille en god stund nå, gikk faktisk ned et par kg når det var som varmest, orket ikke å spise og ingenting smakte. Er veldig spent på om det blir noe spesielt mer vektøkning de siste ukene, men av erfaring fra mine to andre svangerskap så har vekta stått ganske i ro på slutten. Ikke er jeg plaget av vann i kroppen heller, og det er jo en kilde for vektøkning. Lykke til videre:-))
Kjærlighet <3 Skrevet 8. juli 2009 #4 Skrevet 8. juli 2009 Jeg er 33+6 og har gått opp ca 7 kg til nå. Vekta har nesten stått i ro de siste 4 ukene..
Not me, not now, maybe later.. Skrevet 8. juli 2009 #5 Skrevet 8. juli 2009 Jeg har (som sist svangerskap) gått jevnt og trutt opp i vekt hele veien. Jeg er nå i uke 34 og har lagt på meg 7kg (hadde gått opp 7 kg i uke 34 sist også og da endte jeg på totalt 10kg).
♣ Christiane ♣ Skrevet 8. juli 2009 #6 Skrevet 8. juli 2009 35 uker nå og 10,5 kg. Antagelig 2-3 kg som bare er vann pga den ekstreme varmen vi har hatt.
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 8. juli 2009 #7 Skrevet 8. juli 2009 Eg er i veke 32+4, og har gått opp rundt 11 kg til no (nokre dagar sidan eg vegde meg). Synes det ikkje er så gale, og føler meg igrunnen ganske fin og nett, men med kulemage. Mine kilo har kome gradvis, og eg begynte å sjå det på vekta frå midten/slutten av 1. trimester. Har ikkje vore noko ekstra rask vektauke i 3. trimester for ennå, men har no nesten to mnd igjen å vokse på, så tida vil vise... Synes ikkje 12 kilo ved starten av 3. trimester høyrest gale ut i det heile tatt eg. Føler du at du et veldig mykje, eller klarer du å halde kosthald og aktivitetsnivå på eit nokonlunde fornuftig nivå? Trur det har litt med korleis ein føler seg å gjere. Eg fekk lyst på så masse rart i 1. timester, og la på meg litt ekstra av det, trur eg. I 2. trimester følte eg meg sunn og aktiv, og det føltest mykje betre. Då følte eg at alt eg la på meg, var sunt og riktig, og ikkje eit resultat av kaker og godis. Poenget mitt er at 12 kg ikkje høyrest mykje ut, iallefall om du elles et sunt og normalt!
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #8 Skrevet 8. juli 2009 Er i uke 36 og har gått opp 16-17 kg nå, varierer litt. Siste 3-4 kg kom i sist uke når det var så varmt, mye vann (2-3 i ødem). Antar jeg kommer til å passere 20 kg og vel så det før babyen kommer, går alltid veldig mye opp helt på slutten fordi jeg får mye vann i kroppen da.
Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 jeg er bare 29 uker å har gått opp 10 kg!!! :(
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 8. juli 2009 #10 Skrevet 8. juli 2009 Det er da en helt flott vektøkning! Ingenting å være lei seg for, det? Så lenge du spiser passelig sunt og beveger deg passelig mye vil kiloene du legger på deg være kilo kroppen din ønsker seg og vil ha. Du TRENGER reserver til fødsel, amme- og barseltid, og kroppen din sørger for å gi deg et best mulig utgangspunkt for å bli en supermamma til din nyfødte knøtt. Det er faktisk bedre med litt for mye vektoppgang enn litt for lite! Det er i alle fall min erfaring fra sist, da jeg virkelig _raste_ ned i vekt etter fødselen, holdt på å miste melka, ble mager, søvnløs, uten overskudd, kort lunte... You name it. Ikke akkurat en drømmestart på morsrollen å være så sliten at selv tanken på en tur på butikken kunne få meg til å gråte av fortvilelse...? Brukte mye tid og viljestyrke på å komme meg tilbake til noe som ligent et overskudd igjen, dette hadde jeg sluppet dersom jeg hadde vært flinkere til å lytte til kroppen min, hvile, spise og la naturen og kroppen lede an i prosessen. Min lærdom denne gangen er i alle fall: spis javnlig, sunt og til du er mett. Unn deg godis og annet du har lyst på i ny og ne, men ikke hver dag. Beveg deg så mye som kroppen din ønsker. Gled deg over din gravide kropp, den skal snart hjennom en påkjenning som rent fysisk kan sammenlignes med et maraton, og den trenger pleie, stell og at du lytter til den og tar hensyn til det den prøver å fortelle deg :-)
Oktober_baby Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2009 Selv om jeg har gått opp tolv kilo føler jeg meg ikke så veldig stor, men ser jo på andre gravide at jeg er det..hmm. Føler liksom ikke det er noe jeg kan gjøre med det. Men spiser jo helt klart mer nå enn før jeg ble gravid, da var jeg jo på konstant slankekur, noe som er uaktuelt nå. Dessuten har jeg en annen sult nå, må ha mat, noen ganger blir jeg helt skjelven hvis jeg ikke får måt NÅ! (har ikke diabetes) men dette er en ny følelse. Det jeg må følge med på er jo om jeg legger på meg andre steder på kroppen også,da må jeg prøve å begrense meg litt kanskje.
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #12 Skrevet 8. juli 2009 Høres helt normalt ut:) Jeg gikk opp 12 kg totalt forrige gang og nå er jeg 33+6 og har gått opp 6 kg. Begge gangene har jeg spist godt, men denne gangen er magen STOR (stort barn)så jeg har tapt litt egenvekt. Jeg hadde noen kg å gå på så det gjør ikke noe. Det viktigste er at babyen får det den trenger, jeg tror ikke det er så mye fra eller til man kan gjøre enn å spise normalt og være i aktivitet.
erteposen + 4 Skrevet 8. juli 2009 #13 Skrevet 8. juli 2009 Jeg vokser mindre i 3 trimester. Jeg er snart på termin, og vekten har økt med 20 kg!!! Minst!!! Går opp og ned i varmen. Har tvillinger da. GIkk opp mellom 9-12 kg med nr 1 og 2.
Luftig med nr2 på vei*Høygrav* Skrevet 8. juli 2009 #14 Skrevet 8. juli 2009 Jeg er 33+noe, og har gått opp ca 7,5 kg. Har gått ned litt nå siste dagene pga dårlig matlyst, så forsøker spise mer nå....
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 8. juli 2009 #15 Skrevet 8. juli 2009 Jeg er 34+0. Og har gått opp 17 kg:( Kiloene begynte å renne på i uke 18. Håpet det skulle roe seg ned men kommer bare fler og fler kilo. Gikk opp 1-2 kilo i vann den uken som var da..... har vel bare 1-2 i ødem men ingen av skoene mine passer mer:( Håper ikke jeg går så langt over 20 kilo totalt! Hadde vært fint om vekta ikke gikk opp mer enn et par kilo før termin nå..... Men tror ikke det skjer... Spiser forresten ikke noe særlig usunt, og heller ikke noe mengder med mat....
Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 8. juli 2009 #17 Skrevet 8. juli 2009 Jeg er 31+6 og har gått opp 9 kg totalt. Gikk først ned noen kg til 71 kg og den siste uken her har jeg stått stille på litt i overkant av 79 kg. Har jo noen uker igjen men håper på å holde meg til rundt 12 kg i vektoppgang, syns det hadde vært passe. Spiser uansett akkurat det jeg vil og har lyst på! Hjelper jo litt å være i full garasjebygging om dagen, i tillegg til hund som må på tur og alt annet som må ordnes med her hjemme når samboeren min er ute og bygger garasje hver kveld...!
Mamma til snart 4 Skrevet 8. juli 2009 #18 Skrevet 8. juli 2009 jeg er i uke 35 og har lagt på meg 28 kg til nå, så jeg leder;)hehe sist svangerskap la jeg på meg 36 kilo, kjekt når det skal av igjen;)
Blomster&bier Skrevet 8. juli 2009 #19 Skrevet 8. juli 2009 35 + 0 og har gått opp 13 kg Så lenge man spiser normalt og ikke tenker at siden jeg er gravid kan jeg spise hva jeg vil, så går dette bra jenter Er jo så klart lov til å unne seg litt ekstra da
kikki..E&A Skrevet 8. juli 2009 #20 Skrevet 8. juli 2009 Jeg er 36+6 i dag. Var på kontroll i dag. Har gått opp 2 kg. Høres kanskje litt "drøyt" ut at jeg bare har lagt på meg 2 kg, men det er en grunn.. Slet med omgangssyke gang på gang i vinter, pluss sv.skapskvalme veldig langt ut i sv.skapet..Gikk ned over 10 kg. Så først nå har jeg kommet over det jeg veide før graviditeten.
meg & to små vampyrer Skrevet 8. juli 2009 #21 Skrevet 8. juli 2009 Jeg er 38+2 og kanskje 11-12 kg i pluss. Har ikke vekt så ikke helt eksakte tall. Fikk litt vann i kroppen i varmen. Merker at en del sko ikke passer mer... Så da er jeg vel på sånn snitt ca. Alle påstår at jeg er enoooorm, men jeg vet jo at jeg absolutt ikke er det. Men de syns vel at på en liten person så ser en gjennomsnittlig gravidmage enorm ut da.
Venter09<3med ny spire Skrevet 8. juli 2009 #22 Skrevet 8. juli 2009 Hei... Har til nå gått opp 14 kg. hvor skal dette ende? er i uke 33 nå... har en del vann i bein og slikt så håper det er en del kg.. hehe
Tyren78-09+12 Skrevet 8. juli 2009 #24 Skrevet 8. juli 2009 Uke 32 i morgen, og det nærmer seg 10 kg. Syns ikke jeg er spesielt stor. Har ikke hatt matlyst gjennom hele svangerskapet, så det er hvertfall ikke at jeg har spist for mye Men det skal sies at jeg har hatt kynnere siden ca uke 24, og dermed har jeg ikke hatt noe form for fysisk aktivitet siden i vår. Lurer på hvordan vekta hadde vært dersom apetitten hadde vært STOR i tilllegg til å ikke røre på seg... Fokuserer ikke så veldig på vekta nå, andre ting som er viktigere og mer hyggelig å tenke på men artig å sammenligne med andre da..alle er vi forskjellige!
ble_mamma_6august 09 Skrevet 8. juli 2009 #25 Skrevet 8. juli 2009 jeg er i uke 36, gått opp 5kg totalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå