Gå til innhold

Må alle ha trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre, og kan man øvelseskjøre med flere i bilen? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man over 25 år, trenger man ikke trafikalt grunnkurs. Er man derimot under 25, trenger man det.

Man kan også kjøre med flere i bilen.

Skrevet

Jeg var 27 da jeg skulle begynne med kjøretime, og måtte ta trafikalt grunnkurs først, eller kunne jeg ikke øvekjøre med kjørelæreren. Det er en ny reform. Alle må ta det. For da får du en lapp der det står at du får lov til å øvekjøre, både privat og med kjøreskole. Læreren tar originalet, mens du får beholde kopien.

Jeg tror ikke at det er lov å kjøre med flere i bilen, hvis du øvekjører privat. Men med kjøreskole går an.

Skrevet

25 år som født i -84 eller tidligere som en satt regel? Eller er det greit når man runder 25 uansett når det er?

Skrevet

ok, takk.. Hvor mye koster det å ta trafikalt grunnkurs og hvor lang tid tar det å få?

Skrevet

Jeg husker desvrre ikke. Blitt noen år siden sist nå. Men trafikalt grunnkurs tar 3-4 dager, og om jeg husker det riktig 5-600 pr dag. Da får du det grunnleggende om trafikk.

Skrevet

Man kan øvelseskjøre med fler i bilen privat også, ja! Fylt 25 er fyllt 25 det da :)

Skrevet

j***a pengeslukere altså!!

Skrevet

Hmm...jeg har hørt at man ikke kan det.

Skrevet

Du kan gå inne på veivesen.no og finne regler og sånn der.

Skrevet

Det var godt noen fikk tydeliggjort hva som er rett.

jeg var 32 og måtte ha trafikalt grunnkurs- selv om jeg hadde øvelseskjørt siden jeg var gammel nok- etter gamle regler!- så bra du

Langt- i-fra-perfekt:) og bra nick- slik er jeg også..

Skrevet

Hæ? Sa jeg noe feil? :) bare sagt det som står i reglene jeg......

Skrevet

Jeg gidder ikke google, men hørte at fra 1 juli så trenger ikke de som er over 25 traffikalt grunnkurs :o)

Skrevet

Slipper deler av trafikalt grunnkurs

Personer som har fylt 25 år trenger bare å ta deler av trafikalt grunnkurs for å kunne øvelseskjøre fra 1. juli. Men førstehjelp og mørkekjøring må alle fortsatt ha. [18.06.2009]

– Ulykkesstatistikken viser at det er de unge førerne som har mest bruk for et slik kurs. Dessuten mener vi at personer over 25 år har blitt så modne at innholdet i trafikalt grunnkurs ikke er like relevant, sier Dag Terje Langnes i Statens vegvesen.

Intensjonen med trafikalt grunnkurs var at det skulle være en innføring i trafikken som system for unge som skulle ta lappen for første gang.

Før man kan ha oppkjøring må man, uansett alder, ha kurs i førstehjelp og mørkekjøring. Hvis førerprøven gjennomføres mellom 16. mars og 1. november, gis det utsettelse på mørkekjøringen til 31. januar året etter.

Dette er fra veivesenets hjemmeside. Få med deg riktig info før du deler den med andre. Men til HI det er lurt å google og sjekke hjemmesider til veivesen, trafikkskoler osv.

Skrevet

jeg gidder ikke forde jeg hørte.... dummeste jeg har hørt. "jeg gidder ikke å lese til prøven for noen sa de hadde svarene" oj da jeg strøk vist, for svarene jeg fikk var feil!

Skrevet

JA, det er forbudt å øvelseskjøre uten trafikalt grunnkurs først, og JA, det er forbudt å øvelseskjøre med flere i bilen. Begge deler fremgår av lover og forskrifter, og jeg ble forevist bestemmelsene på min trafikkstasjon på direkte spørsmål rundt emnet for omtrent et halvt år siden.

Skrevet

Feil, du kan ha full bil mens du øvelseskjører!

Skrevet

Vel, 1114, det foreligger faktisk regelbestemmese om det motsatte, og den har jeg lest ved Trafikkstasjonen!

HVORFOR hevder du så at man kan ha full bil mens man øvelseskjører?

Skrevet

Dobbeltfeil.

fra 1. juli i år trenger ikke folk som har fylt 25 ta trafikalt grunnkurs, men to moduler fra dette kurset må tas som en del av det ordinære teorikurset.

Og ja, du kan øvelseskjøre med flere i bilen.

Skrevet

"Jeg har hørt at...." er et virkelig godt argument å møte politi/lensmann med når man blir tatt for ulovlig øvelseskjøring, 00:24!

Det har versert et forslag om å oppheve plikt til trafikalt grunnkurs for personer over 25 år fra 1.7. Forslaget er imidlertid foreløpig ikke vedtatt, og kan derfor neppe anses som "gjeldende lov".....

Skrevet

Forslaget om fritak for trafikalt grunnkurs er foreløpig ikke vedtatt, så det gir deg neppe noen rett.......

HVOR 11:22, finner jeg hjemmel for å kunne ha flere i bilen ved øvelseskjøring? Hos Trafikkstasjonen leste jeg, for 6 måneder siden, det motsatte! Og da LESTE jeg fra regelverket, det var ikke en påstand fra en betjent, han dokumenterte den gjennom å forevise meg regelverket!

Skrevet

11.20; Hvorfor jeg sier dette? Fordi jeg nettopp har tatt lappen vel. Har øvelseskjørt ufattelig mye med mannen min,blitt stoppet et par ganger med venner i bil, og det er helt lov! Spurte også kjørelæreren min, og han sa det var lov, og trafikkstasjonen der jeg tok oppkjøring sa det var lov, så det så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...