Gå til innhold

;( Noen som kan hjelpe?? ang. rettigheter ved kjøp av valp med medfødt feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte en tispevalp med et blått øye og et brunt, det blå er feil det fikk vi beskjed om men måtte betale full pris. MEN, så merker jeg at hunden er tett i nesen og det skummer ut av den og hun har kastet opp hver dag. Siden jeg ikke har erfaring med rasen så tenkte jeg at jeg skulle høre med dyrlegen på 12 ukers kontrollen som jeg var på i dag, han sa det ikke skulle være sånn, han hørte hun hadde mye væske i øvre del av systemet og at hu måtte ha en operasjon for å stramme opp ganen. Dette koster 7-11000kr. men vi må vente noen mnd til så hu blir litt større for da var det lettere å operere. Ringte opdretter som har solgt oss av sitt 1.kull og de virker ikke interessert i å dekke dette. Bare unnskyldninger. For de hadde jo vært hos dyrlegen 4 dager før vi hentet henne uten å få anmerkninger. What to do??? Vi har betalt 20000 og nekter å dekke den operasjonen. Vi har kjøpt en valp til full pris uten mulighet til utstilling eller avl og som har pusteproblemer;(

Skrevet

du skulle sjekket med egen dyrlege, så håper du har lært noe til neste gang. man kjøper ikke valp, hest osv til masse penger uten egen veterinærsjekk.

beklager, skjønner at det er en utrolig kjip situasjon, lykke til.

Skrevet

les ordentlig da. Hu har jo vært hos dyrlegen når de var 8 uker uten anmerkninger! Men dyrlegen min sa heller ikke noe om dette FØR JEG tok det opp.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som tar bikkja til egen veterinær så lenge det kommer en veterinærattest med bikkja.

Opplevde dessverre noe av det samme med en dachs for noen år siden. Han hadde skjeve forbein og det forplantet seg videre i ryggen. Problemet mitt den gangen var at jeg kjøpte hunden av en annen da den var 6 måneder. Var min første hund og hadde ikke så veldig peil, kort sagt litt godtroende. Hadde det derimot vært jeg som hadde kjøpt av oppdretter så hadde jeg visst stått sterkere. Ta kontakt med NKK og hør hva de sier, evt raseklubben.

IKKE gi deg!

Lykke til!

Skrevet

ja ta kontakt med nkk eller rase klubb. er dette "seriøse" oppdrettere så må nkk raseklubb få vite om det. tror du har noen rettigheter men vet ikke hvilke. '

lykke til

Skrevet

ja men jeg mener jo ikke å være spydig, men av og til er det snusk ute å går, og da MÅ man sjekke ordentlig opp osv.

Skrevet

Så lenge du ikke har forsikring eller skrivtligt avtale om noe, så tror jeg du stiller svakt dessverre. men ring nkk eller klubben hunden tilhører. Få legen til å dokumentere at dette kommer som medfødt feil. vi mistet vår valp på 6mnd av akutt lungeødem, men hjertet var helt fint så noen ganger er det slik som oss mennesker at vi blir syke som barn og noen ikke alltid overlever, trenger ikke å komme at tull fra oppdretter.

Skrevet

kjøpsloven gjelder og du har rett til å heve kjøpet.

Skrevet

Hør med norsk kennelklubb.

Skrevet

Oppdretteren til svigers sa at kjøpsloven gjelder. 5 års reklamasjon... Det ble snakk om dette siden svigers sin hund (4 år) hadde noe feil med knærne - men ikke veldig aktuelt for de å levere tilbake hunden da..

Skrevet

for det først er det jo ikke riktig at du skal betale full pris på en valp som man ikke kan stille med.. og 20 000 tusen er jo ganske mye penger.. hav rase er det? ring rase klubben og hør med de.. det finnes jo regler hvor mye avslag man får for de forskjellige "feilene" dette er jo veldig alvorlig da!! Vi hadde en del problem med oppdretter selv når vi kjøpte valpen vår. Vi ringte nkk for å høre om rettighetene våre, og kontakta en bekjent som er politi. Fikk han til å skrive et formelt brev med en advarsel, om at dette ville bli anmeldt om ting ikke retta seg opp. Vi sendte det rekomandert..

Det fikk fart i saken.. Nå var vårt problem at vi ikke hadde stam tavle.. send meg g jerne en pm om deter noe mer du trenger hjelp til ang. denne saken.. Min rase er foresten berner sennen..

Skrevet

Ringte nkk og de ba meg ringe forbrukerrådet. Vi har jo ikke lyst il å heve kjøpet da ungene synes det er veldig stas med henne, utrolig artig og snill hund! Bostonterrier.. Får jo vondt av bikkja da, bare hu skal hilse på folk så kommer det jo snorkelyder og skummer ut av nesa. Merkelig at folk som får kull ikke kan ta på seg ansvaret når de har solgt noe som er defekt??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...