Gå til innhold

Kan man se på EL-tester om man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser på det? Hørt at noen sier at den kan vise det på en el test. Men den leser jo ikke hcg.. Noen som vet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormonene Lh (eggløsning) oh hcg e rimelig like oppbygd, husker ikkje heilt ka som va annerledes sånn at el test reagere på hcg i tillegg men gr-test ikkje reagere på Lh.

Så noen kan faktisk slå ut på eltester om dei e gravid. Då må teststreken vær sterkere enn kontrollstreken for at den ska vær positiv....som når en teste etter el...

Skrevet

LH- og HCG-hormonet er like, men speilbilde av hverandre. En G-test tester på hele hormonet og plasseringen av molekylene, og reagerer derfor kun på HCG. En EL-test reagerer kun på sammensetningen, og reagerer derfor både på eggløsning og graviditet.

Skrevet

Fra når kan man bruke EL billigstrimmel for å påvise graviditet? IKM?

Skrevet

Ja..testen vil jo ikkje bli positiv før hormonnivået blir høgere uansett...

Skrevet

Jeg tok en slik EL strimmel nå, har IKM i morra. Teststreken ble like mørk som kontrollstreken, men ikke like bred. Er det negativ eller positiv?

Skrevet

Om streken e brei eller smal ska ikkje ha noe å si tror eg, men for sikkerhets skyld så ville eg satsa på ein gr-test. Hehe..spennande da!! :D

Skrevet

Kjøper meg en CB hvis jeg ikke har fått mens innen fredag... ;o)

Skrevet

Ble litt nysgjerrig selv etter å ha lest innlegget ditt, og tok en EL-test igår siden jeg hadde flere liggende igjen. Og jeg har vel aldri sett en sååå positiv EL-test noen gang! Ganske morsomt :)

Så er ihvertfall ingen tvil om at de slår ut på graviditet..men akkurat hvor tidlig de kan påvise graviditet iforhold til Grav.tester, har jeg ingen anelse om :)

Skrevet

I følge http://www.pernille.info/opk_as_hpt.htm

Henter ut noen få punkter fra "artikkelen".

Generelt sett - ja, det går an. Eggløsningstester vil slå positivt ut når en kvinne er gravid, og ikke bare når hun har eggløsning. Men selv om det virker i de aller fleste tilfeller, er det flere gode grunner for å unngå å bruke eggløsningstester til å påvise svangerskap.

I tillegg er mange eggløsningstester ikke like sensitive som graviditetstester er. Dette betyr at dersom man er gravid, så vil man trolig få positivt utslag tidligere på en graviditetstest enn på en eggløsningstest.

Sist, men ikke minst; et positivt resultat på en graviditetstest betyr at du er gravid. Et positivt resultat på en eggløsningstest kan bety at du enten er nær eggløsningen, er gravid eller at testen feilaktig har slått ut på noe helt annet. Med en positiv graviditetstest er det ingen tvil, mens en eggløsningstest kun kan gi håp og aldri noe sikkert svar.

Moralen er: bruk graviditetstester for påvisning av graviditet og eggløsningstester for lokalisering av eggløsningen.

Skrevet

Tok en el test i dag og den var negativ, tok en gr test som var positiv, og en CBD som det sto gravid på. Så ville ikke stolt 100% på el test som gravidtest nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...