Trilletrill Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 Er førstegangsfødende, har termin 31 juli men har hele tiden på følelsen at jeg kommer til å føde om noen uker. Alle ler av meg, klart førstegnagsfødende går over termin. Dessuten leser jeg alle disse fødselshistoriene og føler ingen verdens ting, blir ikke stresset eller noe. Ergo jeg er enig i at jeg er litt NAIV uvitende. Noen flere som ikke vet hva de går til?
litenmensøt Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 min første kom uten tegn i dagene før og før termin. Våknet opp om morgenen at vannet hadde gått og noen timer senere hadde jeg født. andre mann kom to uker på overtid (ble satt i gang) slik jeg ser det og utifra de historiene jeg har hørt er det ingen selvfølge at førstegangsfødende går over termin. det eneste er litt kjipt når man går å venter babyen før termin er at det virker da som en evighet dersom man i tillegg går over! slik jeg gjorde med andre mann. Jeg følte at jeg var overtid allerede to uker før termin..... Lykke til :-)
augustbaby:) Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 Kan love deg at du ikke er alene her:) Har ikke peiling hva jeg går til og ikke har jeg lest meg til så mye heller.. Til nå har jeg bare tenkt at ut må han uansett hvor mye jeg leser og forbereder meg.. For min del synes jeg ikke fødselen er det skumleste men det som kommer etterpå, når jeg sitter hjemme i stuen med et lite nurk i armene, er jo da jobben begynner tenker iallefall jeg:) Men nå er det vell ikke slik at alle førstegnagsfødende går over tiden, mange av mine venninner har fått rundt termindatoen..
septbaby09 Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 He he kjenner meg veldig igjen ang det med fødsel. Første gang her også. Har nesten ikke ofret det en tanke hittil. Tenker at vondt gjør det og ut skal den he he, ferdig med det!! Tar det når det kommer jeg. Jordmor ville snakke litt om det for 1 mnd siden, men tenker jeg tar det litt nærmere, ville ikke forholde meg til det riktig ennå, 30 uker nå.
Gjest Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 Min kom plopps på 17 dager før termin Så førstegangs går da ikke alltid over tiden Og hele fødselen tok 5 timer totalt selv om han var 4 kilo .
Mamma´n til lillemor Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Jeg synes det er skikkelig irriterende når naboer og familie sier at førstegangsfødende nesten alltid går over termin. Jeg kjenner minst like mange som fødte før termin med førstemann, som etter. Og jeg har ikke hørt denne kommentaren fra noen fagpersoner. Jordmora mi sa at dette er det like lite hold i som så mange andre rykter om svangerskap, så jeg tenker ikke mye på det. Har 3 dager til termin nå, og håper fortsatt at hun kanskje vil ut før termin. Vet at det er skummelt å tenke sånn, for det kan jo fortsatt gå 2 1/2 uke før hun er her, men nå er jeg så lei av å gå her med stor mange og tung kropp....
meg & to små vampyrer Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Alle førstegangs går da ikke over termin?! For noe tull, dumme mennesker som prøver å ta motet fra deg. (men lurt å innstille seg på det selv for å ikke blir for skuffet da). Og det er vel bare fint at du ikke blir stresset av andres fødselhiustorier. DIN fødsel blir jo noe helt annet uansett, du kan ikke stresse i tilfelle det ene eller det andre som har skjedd andre muligens kan skje deg. Syns du høres behagelig avslappet ut jeg:) Er vel bra det. Jeg er dog litt stresset som andregangs. Jeg er nemlig nervøs for at det skal være som sist for meg. hehe:)
Gjest Skrevet 7. juli 2009 #8 Skrevet 7. juli 2009 Selvsagt føder ikke alle førstegangsfødene over termin, MEN det kan bli ekstra tungt å gå over termin dersom du hele tiden har trodd at babyen kom før (opplevd det selv), så det er kanskje derfor noen advarer litt? For at en evt "overtid" ikke skal føles like ting, at man er forberedt på at det er større sjangse for å gå over termin enn få før når man er førstegangs. Men babyen ka jo like gjerne komme noen uker før også :-) Dessuten er det ingen som vet hva de går til når de skal føde, fordi alle fødsler er ulike! Jeg har som 4. gangs nok litt merpeiling enn deg, men jeg aner like lite noe om hvordan min fødsel blir denne gang som du aner noe om din ;-)
Lykke X 4 Skrevet 7. juli 2009 #9 Skrevet 7. juli 2009 Det er dessverre faktisk sånn, at førstegangsfødende statistisk sett har økt risiko for overtidig svangerskap. Det vil si at de ikke bare har økt risiko for å gå over terminen, men faktisk også har økt risiko for å gå "ekte" overtid (14 dager over terminen). Hentet fra legeforeningen.no og retningslinjene til norsk gynekologisk forening: "Faktorer som øker risikoen for at et svangerskap skal fortsette ut over 294 dager Hvis fosteret er en gutt, hvis mor er førstegangsfødende eller er over 35 år, er det større risiko for at svangerskapet blir overtidig" Men det er dermed ikke sagt at alle førstegangsfødende KOMMER til å gå overtid. Det finnes jo nok av de som føder før termin også Men det aller lureste er nok å innstille seg på å gå over terminen, så slipper man å bli så skuffet! Så de har nok rett, de som sier at førstegangsfødende gjerne går over tiden Blir spennende å se Får håpe det blir sånn som du tror! Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå