Gjest Skrevet 7. juli 2009 #1 Skrevet 7. juli 2009 det er jo ikke godtatt å kalle en som er ansatt i barnehage for tante eller onkel fordi at den ansatta har somregel flere års utdannelse og liker ikke å bli betegnet som en tante eller onkel for disse barna fordi dem nettopp ikke er det.. men da kommer dagens meningsløse. hva med jordmødre og sykesøstere? jeg prøver bevisst å ikke si sykesøster, men sykepleier. så hører jeg noen si mannlig jordmor. skal man egentlig si jordfar? men blir ikke det også feil? jeg bare spørr hehe.. flere som lurer på slike meningløse ting når en må være muuusestille når minsten skal til å sove?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Haha, jordfar!! Den var artig.. Om jeg treffer på en mannlig jormor(far?) så skal jeg kalle han jordfar. Hmm, det hørtes skikkelig rart ut da.. Jeg lurer på hvorfor det egentlig heter jordmor jeg.. JORDmor?! jaja, snart kommer det sikkert en logisk forklaring på det:)
Gjest Skrevet 7. juli 2009 #3 Skrevet 7. juli 2009 "til jord skal du komme til jord skal du bli"? hehehe..
WPW Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 Leste et intervju med en mannlig jordmor engang. Mener å huske at det heter jordfar, men at de bare brukte jordmor... Men mulig jeg husker feil:oP meningsløse innlegg er bra innimellom:)
Gjest Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 siden jeg ellers er så veldig inovlvert i verdensproblematikken hihi off.. jeg tåler jo ikke se på all elendigheten på nyhetene etter jg ble mamma. merkelig det der.. elsket skikkelig grøsserfilmer og absurde dokumentarer. nå brekker jeg meg av det.
Mor Løvehjerte Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Det heter jordmor uansett kjønn. Har selv vært i praksis på en barselavdeling med en mannlig jordmor som avdelingsleder. Helsesøster-tittelen teller også for begge kjønn. Derimot heter det ikke sykesøster lenger, men sykepleier. Man blir likevel ofte titulert som "søster". Det plager ikke meg.
Krysta-2nydeligesmå Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Jeg hadde mannlig jordmor da jeg fødte på Riksen! Han hadde jordmor som tittel på navneskiltet sitt, men jeg husker at jeg også humret litt ved tanken på "jordfar"...Uvanlig valg av yrke for menn, men all ære til han som fixa den styrtfødselen min så bra!!!
Studine mevik Skrevet 7. juli 2009 #8 Skrevet 7. juli 2009 Meningsløse tanker er jeg god på. Har faktisk ikke tenkt tanken på mannlige jordmødre før nå. Det høres jo helt fjernt ut at en mann skal ha mor som tittel. Det er jo nesten ikke noen andre yrker som har det sånn. Man sier jo ikke politimann til en politikvinne. Jeg synes det burde hete jordfar, men det henger vel igjen fra gammelt av når det bare var kvinner som var jordmødre. Kjenner jeg ble litt engasjert i denne "meningsløse" trådden. Klarer ikke konsentrere hjernen på annet en lillegutt for tiden.
Gjest Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 tipper "jordfar" også blir en tittel snart og "helsesøster" forsvinner garantert. men hva skal man kalle helsesøster for da? helseperson? hehe
c-k Skrevet 8. juli 2009 #10 Skrevet 8. juli 2009 Begrepet «jordmor» oppsto fordi fødselen tidligere foregikk på jordgulvet. Den som var Fødselshjelperen og som løftet barnet opp til mor ble da kalt «jordmor». Det var også vanlig at det var den eldste eller mest erfarne kvinnen som fikk denne oppgaven Grubblet på det når jeg gikk med lille snupp i magen
Krysta-2nydeligesmå Skrevet 9. juli 2009 #12 Skrevet 9. juli 2009 Hva med helsebror..ha ha..nei det blir for dumt..Har forresten aldri hørt om mannlige helsesøstre...noen som har hatt det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå