sommer1 Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Har fullpumpet i 4 mnd nå. Pga mange brystbetennelser og tette melkeganger har jeg pumpet 2 og 3 hver time i minst 2 mnd, noe som har resultert i 80 liter morsmelk i frysen. Jeg er temmelig lei av å pumpe, vaske og koke- føler jo ikke en gjør noe annet:( Siste ukene har jeg bare pumpet hver 5 time, så det har gjort ting litt lettere. Jeg har nå i 2 dager prøvd å pumpe bare 10 min om gangen, men puppene sprenger jo helt sinnsykt.... er så redd for at dette skal resultere i betennelse igjen, siden de ikke blir tømt...? Får ca 300 ml tilsammen når jeg pumper i 15-20 min. Noen andre som har pumpet masse og har frysen full? Kunne vært interresant å snakke med andre i samme situasjon. Har brukt myyye penger på steriliserte poser til å fryse melken i. De tar bare 180 ml (kan fylle de opp litt mer enn det da...) og koster 5 kr stykk, og har opplevd at mange av de er gått hull i når jeg tiner de. De sier man ikke skal gråte over spilt melk, men det er lettere sagt enn gjort når det er så mye slit for å så bare kaste melken:( etter 3 mnd med pumping og frysing kom jeg på at det var lettere og like dyrt å bruke plastikk bokser. Så det er et godt tips:)) Men nå er tiden inne for å trappe ned å få bruke all den dyrbare tiden sammen med gullet mitt;) Hører veldig gjerne fra folk med erfaringer fra området:)
Gjest Skrevet 7. juli 2009 #2 Skrevet 7. juli 2009 Hva skal du med all den melka? Den blir jo gammel før du får brukt den. De fleste nyfødt intensiv avdelingene tar enhver dråpe i mot med takk og så får du litt betaling. Nå vet jeg ikke om de tar i mot frosset melk også. Undersøk og gjør noe godt for samfunnet. )
sommer1 Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. juli 2009 Ja jeg vet det, har tenkt på det. Men min lille jente trenger jo også morsmelk. Har brukt opp melken som jeg frøs de 3 første mnd, slik at de ikke skulle gå ut på dato. Så hun klarer nok fint å drikke det jeg har i frysen, varer ikke mange mnd det når hun 1 liter i døgnet, også må man regne med litt "svinn". Så for mye melk er det da ikke. Jeg slipper jo nå å pumpe i 2 mnd, men hun kan fremdeles få morsmelken sin:)
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 Har det påsamme måte, fullpumper og overproduserer. Jeg har ikke like mye i frysa som deg, men likevel. Jeg har greid å få ned produksjonen ved å gradvis kutte ned på tiden jeg pumper, samt å kutte ned antall nattpumpinger. Jeg er dessuten melkedonor på sykehuset, for jeg kommer jo ikke til å få behov for all den melken. Det tar mye tid med pumping, men jeg pleier gjøre det med snuppa på fanget så vi kan prate og kose litt imens hvertfall.
bondeknøl Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 Jeg har pumpa 1 hel time nå og fått ut 70 ml :s
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 Forresten anbefaler jeg veldig å prøve kosttilskuddet lecitin, jeg slet fryktelig med tette melkeganger før jeg begynte med dette, men nå hjar jeg det nesten ikke. Og når de kommer får jeg dem raskere ut igjen.
sommer1 Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. juli 2009 Har brukt 3 bokser med licitin, som har resultert i skader på leveren! Så vær forsiktig med de. Jeg går nå rundt med konstante megesmerter:/ Men du har helt rett, de hjalp for tette melkeganger....
sommer1 Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 7. juli 2009 Ja, jeg passe nå på å ikke pumpe mer en 10 min om gangen, får jo kjempe spreng da, og verk ut i armen, men det reduserer seg jo etter en stund....(snert håper jeg;) Pleier å pumfe før jeg legger meg også etter 6 timer, men kan jo prøve å strekke det også....Jenten sover hele natten så må ikke stå opp å mate henne(det har hunn gjort siden hun var 1 uke, så heldig der;) Kjempe flott at du er melkedonor da:) Men du kunne jo gjort som meg å avsluttet pumpingen tidligere fordi du har frysen full, er jo et strev med denne vaskingen å kokingen:( Men snuppa på fanget?? Åherregu, nei det hadde jeg ikke klart! Har mer enn nok med å sitte riktig å holde "koppene" på plass på puppen.Har ryggproblemer så vondt for meg å sitte, pluss at jeg har litt mage som buler ut når jeg sitter og dermed står i veien for flaskene, hehe skal ikke være lett!! Men det høres jo kjempe koselig ut det da, så blir ikke det så kjedelig å pumpe og du får vært med jenten din;)) Hvor lenge har du pumpet da, og hvor lenge tror du at du holder ut?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. juli 2009 #9 Skrevet 7. juli 2009 Hehe, ja det er ikke så lett. Jeg har funnet ut at trikset mot tette melkeganger, i tillegg til lecitin og hveteflak, er å pumpe et og et bryst mens jeg masserer med den andre hånden og får dem tømt skikkelig. Det er jo ikke hver gang man har tid til det, men jeg prøver å gjøre det morgen og kveld hvertfall. Jeg har snuppa på ammepute foran meg på fanget så hun ser meg, og så prater vi i vei. Ellers pumper jeg i stua foran tv'n, unntatt når vi har besøk, da pumper jeg på soverommet. Men jeg passer alltid på å ha en bok eller et blad liggende- på barsel på sykehuset pløyde jeg gjennom alle småbarnsbøker man finner, så jeg er jo blitt rene eksperten, hehe.. Jeg har pumpet siden hun ble født, hun var 4 uker prematur og tok jo aldri brystet, har ikke gjort det skikkelig siden heller. Hun er nå 12 uker, og målet mitt er å gi morsmelk så lenge som anbefalt, i 6 mnd- for så å delpumpe til 12 mnd. Har liksom satt meg delmål hele veien, først 1 mnd, så 6 uker, så 3 mnd- og nå tar jeg det mnd for mnd. Har ikke så mye melk som deg i frysa, kanskje 4-5 liter (kunne hatt mye mer, men hadde ikke mer plass:)). Den er snart gått ut på dato, så jeg tror jeg skal gi det til melkebanken. De vil jo aller helst ha den tidligste melken, siden den er den beste for de minste premature.
Nemlig Skrevet 9. juli 2009 #10 Skrevet 9. juli 2009 Hehe, vi har forskjellige problemer. Jeg er heller ingen melkeku og leser med misunnelse om de som har veldig mye melk...
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #11 Skrevet 9. juli 2009 Da jeg skulle slutte etter å ha pumpet i flere mnd og etter to heftige betennelser ble jeg anbefalt av en ammehjelpere å spise/ drikke ting som gjør at en produserer mindre melkJeg drakk mye salvie og peppermynte te. Det er også mange andre matvarer som hemmer melkemengden. Jeg hadde også ekstreme mengder melk. Samt at jeg begynte på et spesielt merke med p-piller som hadde som bivirkning at melkemengden gikk ned.
Makko med to små gutter Skrevet 12. juli 2009 #12 Skrevet 12. juli 2009 Flink du har vært som har pumpet og gitt mm til jenta di! Om du pumper max 10 min pr pumping så pass på at du iallefall tømmer HELT minst 1-2ganger i døgnet. Dette var iallefall min erfaring (selvom jeg mot slutten ammet og pumpet (pga jobb). Mye lettere for meg å øke prod. med pumpe enn med amming, når jeg først fikk skikkelig pumpe og nesespray. Prøv å utsett pumpinge bittelitt for hver dag, men kjenner du at du begynner å pumpe så har du gått for fort fram, lettere å større intervaller om kvelden. Jeg gikk fra ekstrem overproduksjon (ca 300-400ml pr gang) til å ha alt for lite, bare fordi jeg utsette å amme med engang jeg kom fra jobb. Når du er kommet ned i 3 ganger pr dag, får det relativt fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå