Gå til innhold

Billig tur med dnaskebåten?

Anbefalte innlegg

Jeg skal på husmorferie;) 2-3 venninner skal ta meg på danskebåtferie fra en fredag til søndag:)

Men hva er den billigste måten å dra på cruise? Har sett meg ut DFDS seaways siden StenaLine har 25 års grense. Har sett på TIVOLI Cruise, men siden vi skal dra i slutten av august ser jeg for meg at det ikke blir så moro å dra på TIVOLI:/

Så har dere noen erfaringer med danskebåtcruise? Vil kose meg mest mulig, men gir veldig blanke i hvor flott lugaren er;) Vil bare ha en seng å sove i jeg:) Hvilken båt er best? Hvilket alternativ er best?

Gimme some advice;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140343924-billig-tur-med-dnaskeb%C3%A5ten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med følgende utgangspunkt:

1) Utreise fredag, hjemkomst søndag,

2) Reise fra Norge,

3) Reise i siste halvdel av august, og

4) Aldersgrense under 25 år

har du bare ett alternativ med båt, og det heter Tivolicruise med DFDS! I tillegg har du ett annet alternativ om du kan komme til Oslo mandag i åttetida om morgenen, det kommer jeg tilbake til.

DFDS koster, med utreise 21. eller 28. august, kr 4 933 med billigst tilgjengelige lugar samt to-retters middag i Explorer restaurant (anbefaler at dere forhåndsbestiller middag begge veier, da sparer dere minst 25 % i forhold til å kjøpe om bord, anbefaler Explorer om du ønsker vanlig god resttaurantmat, Marco Polo om du ønsker gourmetmat, frokost bør du kjøpe i coffeshopen om bord, IKKE sats på buffeten, den er absolutt ikke verdt prisen!). Da snakker vi om totalpris for 3 eller 4 personer. Og på DFDS' båter har ALLE lugarer som ikke er i Commodore-classen nøyaktig samme standard, prisforskjellene går på hvor sentralt/usentralt på båten lugaren ligger, samt om den har utsikt eller ikke. Helt OK standard, men ikke overvettes luksus. Noe jeg forstår dere heller ikke har behov for.

Og dere BEHØVER jo ikke benytte tivolibillettene dere får utdelt om bord når dere er på Tivolicruise da! Men vil absolutt anbefale at dere faktisk gjør akkurat det! For bedre lunch enn på Cafe Ultimo inne på tivoliområdet får du knapt! (Kan jeg få anbefale husets risotto med asparges og erter, etterfulgt av stor osteanretning med sitruskompott og hjemmelaget knekkebrød?) Men dere bør bestille bord (eller vente minst en liten time...). Bord kan dere bestille her:

http://www.cafeultimotivoli.dk/mailservice2.html

Ellers er jo både H.C.Andersen-slottet (som ligger like ved Cafe Ultimo) og det nye akvariet under konsertsalen i Tivoli også verdt å se for voksne (og også i slutten av august). Men hele dagen på Tivoli blir selvsagt kjedelig. Og det er det da slett ingen grunn til! Nei, mitt råd er som følger: Følg tivolibussen fra båten, begynn dagen på Tivoli (sånn i 10-tida), ta lunch kl 1200, og gå så fire-fem minutter (til andre siden av jernbanen, adresse Tietgensgade, du finner kartlink her: http://www.dgi-byen.dk/files/kort/kort_dk.pdf) og besøk det nye kurbadet med varmebasseng, aromabad, massasjestoler, lysterapi, klatrebasseng, spa, sauna, solarium og hvilerom med nøtter/frukt/te/isvann! Alt inkl i inngangsprisen, 245 DKK/pers. (Dessverre må dere ta en taxi til båten kl 1600 selv om anlegget har åpent fra 1200 til 1830....). Så husk endelig badetøy (håndkle er unødvendig, du får låne stort håndkle på anlegget)!

Og har dere muligheten til kome hjem mandag formiddag ville jeg selv sterkt vurdert å bestille vanlig tur/returbillett på båten i stedet for cruise (men da heter det ikke cruise lengre, så da flyr prisen på båten opp fra kr 4 900 til kr 7 000.....), og så bestilt en overnatting på DGI-byen Hostel Copenhagen City (4-mannsrom m/frokost her koster DKK 1400 for natta lørdag/søndag ut august, ganske kule er rommene også!). Rom kan du bestille på tlf 0045 3311 8585, og bygget ligger 7-8 minutter å gå fra Kurbadet. Da får dere for det første maksimalt utbytte av lørdagen, med et opphold på kurbadet så lenge dere vil (nesten) og mulighet for en bedre middag like etterpå på Vestauranten, som ligger i samme byggkomplekset som Kurbadet (kan anbefale restaurantens SPA-meny!). Og så er det tid for å teste ut byens natteliv! Kanskje et besøk på Københavns " cooleste", i dobbel forstand, bar, isbaren (isbar er helt bokstavelig talt, ALT her er laget av is fra Nord-Finland, se mer på http://www.icebarcph.com/files/30741242735375FaktaarkforICEBARCPHDK.pdf) kan friste? Og så lang hvile søndag formiddag før det er tid for enten en søndagssightseeingtur (går kl 1100 fra Rådhusplassen, ved Hotel Palace) eller en tur i botanisk have (som er praktfullt i august, du kommer dit med S-tog (går ustanselig) fra hovedjernbanestasjonen til Nørreport Station (2 stopp), videre til Kongens Nytorv kommer du med metroen, 1 stopp, går fra samme sted som S-toget!). Og turen kan gjerne avsluttes med et besøk på Restaurant D'angleterre på Kongens Nytorv for en høyst tradisjonell dansk søndagsmørbrødlunch (anbefaler i tilfelle rekesmørbrød + "dyrlægens nattmad" + stedets iscup + kaffe). Denne restauranten er en institusjon i København, men prisene er slik at den bare kan besøkes til lunch for de fleste av oss. En middag her kan altfor lett komme over tusenlappen - før drikkevarene, til lunch er prisene helt normale, men det er ingen utpreget lavprisrestaurant!

Og fra Kongens Nytorv er det kort vei i taxi til båten....

Telefonnummer til taxi i København med det samme? (0045) 32 51 51 51! Og husk: Taxi SKAL forhåndsbestilles eller tas fra holdeplass i Danmark! Praies taxien på gata har sjåføren rett på 75 % tillegg.....

Ellers har du et godt alternativ til danskebåten (et bedre alternativ i mine øyne). Det går (juni-juli-august) nattog fra Oslo til Malmø, og "bytog" mellom Malmø og København, toget går fra Oslo til Malmø ca kl 1930 fredag kveld og fra Malmø til Oslo ca kl 2200 søndag kveld, bytoget mellom København og Malmø går hvert 20. - 30. min. En slik billett t/r pleier å ligge på vel 4 000 kr for 4 personer med fin liggekupe begge veier. Da får du jo ikke muligheten for tax-free bar på reisen (å drikke er nesten like billig i København....), men du får et LANGT og hyggelig opphold i København! Til omtrent samme pris som en hurtigsvipp med båten! Stor forskjell på "fra lørdag kl 1000 til lørdag kl 1600" og "fra lørdag kl 0900 til søndag kl 2000", vet du! Det blir 6 timer mot 35 timer det!

Nøyaktig pris på toget varierer fra gang til gang. Pris for din dato kan du få på tlf 815 00 888, tastevalg 4. Og bruker du denne muligheten, trenger du kanskje et tips til middagsrestaurant søndag også? Det skal du få: Ad Libitum på Rådhusplassen (nr 75). Stort buffetbord med 8-10 forretter, 3 hovedretter, og et lite isdessertbord, DKK 250 for 1 1/2 time. Med fritt inntak av både mat og drikke (drikke vil si vann, brus, øl, husets rød- og hvitvin, samt te og kaffe)! Buffeten serveres kl 1730-1900 (Du får buffeten lørdag kveld også, men da er den dobbelt så dyr og halvparten så stor!).

Og du kunne ikke merke at jeg har vært i København noen ganger før, kunne du vel , HI? :) Er der så ofte jeg har anledning! 8-10 ganger pr år eller så!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...