Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

å....

Koke flasker ?

Koke smokker?

Koke vann?

Jenta mi blir 10 mnd den 19 september.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei ikke nå, kan slutte etter noen mnd. sikkert greit å koke smokkene innimello, hvis hun har dem lenge. men ikke vann og flasker. slutta for leeenge siden jeg. tror helsesøster sa 2 mnd.

Skrevet

Helsesøster sa til meg at man kunne slutte med å koke alt sammen når gutten vår ble 6mnd, men har hørt fra andre at man kan slutte tidligere fordi vi har så rent vann i norge.

På pakkene til smokkene som gutten vår har stod det at de bare trengte å kokes før første gang og deretter skylles i varmt vann, og han er bare 3uker så bruker smokker til nyfødte.

Skrevet

flaskene trenger man kun å koke de første måndene..

mens smokkene bør helst kokes etter hvert bruk pga bakterier som samlest inni smokken/ de små hullene som ikkje er så lette å vaske vekk..

Skrevet

Nei, ikke nødvendig :-)

De eksakte retningslinjene fra Mattilsynet er:

- Når barnet er større og mer robust, for eksempel eldre 3 måneder, vil det være tilstrekkelig å vaske utstyret i oppvaskmaskin på høyeste temperatur (min 65 grader).

- Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk/mme. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...