<3tobarnsmor<3 Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 å.... Koke flasker ? Koke smokker? Koke vann? Jenta mi blir 10 mnd den 19 september.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 nei ikke nå, kan slutte etter noen mnd. sikkert greit å koke smokkene innimello, hvis hun har dem lenge. men ikke vann og flasker. slutta for leeenge siden jeg. tror helsesøster sa 2 mnd.
Studine mevik Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Helsesøster sa til meg at man kunne slutte med å koke alt sammen når gutten vår ble 6mnd, men har hørt fra andre at man kan slutte tidligere fordi vi har så rent vann i norge. På pakkene til smokkene som gutten vår har stod det at de bare trengte å kokes før første gang og deretter skylles i varmt vann, og han er bare 3uker så bruker smokker til nyfødte.
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 7. juli 2009 #4 Skrevet 7. juli 2009 flaskene trenger man kun å koke de første måndene.. mens smokkene bør helst kokes etter hvert bruk pga bakterier som samlest inni smokken/ de små hullene som ikkje er så lette å vaske vekk..
blomstre Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 Nei, ikke nødvendig :-) De eksakte retningslinjene fra Mattilsynet er: - Når barnet er større og mer robust, for eksempel eldre 3 måneder, vil det være tilstrekkelig å vaske utstyret i oppvaskmaskin på høyeste temperatur (min 65 grader). - Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk/mme. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå