Gå til innhold

Kystveien Ålesund-Trondhjem..Nordover Plasser å stoppe??Severdigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ferie fra fredag, men ingenseiøse planer på papiret..

Fortsetter under...

Skrevet

Tar meg den frihet å poster dette som en annen har skrevet i et tidligere innlegg.

Jeg syns den var så bra at jeg kopierte denne.

Kansje den kan være til hjelp?

Har dere en LANG helg, foreslår jeg følgende tur om du vil ha en "rundtur":

Fredag: Trondheim - Molde, via "Altlanterhavsveien" (vei 64/65)

Lørdag: Molde - Måløy via Ålesund og Ulsteinvik

Søndag: Måløy - Bergen med hurtigruta (avgang kl 0530!), til Bergen kl 1430, videre om Nesttun til Voss (1 t 30 min via E16, 2 t 30 min via Norheimsund)

Mandag: Voss - Vangsnes - Førde - Stryn.

Tirsdag: Stryn - Hellesylt - Lom - Otta - Dombås - Oppdal - Trondheim.

Turen kan med fordel strekkes over til onsdag, da med stopp enten på Dombås eller på Kongsvoll, se mer nedenfor. I så fall vil du være i Trondheim i totida på onsdagen.

Total kjørelengde er ca 1250 km, med utgangspunkt i Trondheim. 250 km/dag skulle vel være overkommelig. Ville på en slik tur prioritert bort besøk i byene Ålesund og Bergen. Begge byer er meget hyggelige, men man rekker ikke alt på en slik tur. Og et heseblesende og halvhjertet besøk har lite hensikt, synes jeg.

Ellers kan gjerne turen kortes ned slik:

Fredag: Trondheim Molde

Lørdag: Molde-Ålesund-Stryn

Søndag: Stryn-Lom-Otta-Dombås (evt Kongsvoll).

Mandag: Dombås-Trondheim

Da blir turen ca 950 km. Men da går du også glipp av den aller fineste delen, strekningen mellom Ålesund og Bergen!

Tips til gode overnattingssteder med det samme:

Molde Vandrehjem, tlf 71 25 94 70. Familierom kr 850

Norlandia Måløy, tlf 57 84 94 00. Familerom (2 voksne + 2 barn inntil 10 år) kr 1220 (fredag og lørdag kveld)

Engjaland Gard, Voss (20 km fra Vossevangen mot Vangsnes), tlf 56 51 91 66. Familierom kr 1350. Muligheter for ridning og dyrestell for barna.

Stryn Vandrehjem, tlf 57 87 11 06. Familierom (2 voksne og 2 barn) kr 1080.

Evt. Kongsvold Fjellstue, tlf 72 40 43 40. Familerom (2 voksne + 2 barn inntil 10 år kr 1845 på avd Trollheim, ikke billig, men verdt det!)

Dombås: Trollstua/Dombås Vandrerhjem, Norges fineste, tlf 61 24 09 60. Familerom kr 1200.

Du blir ikke "flådd" på hurtigruta, prisen for turen er ca 2 500 kr for 2 voksne + 2 barn (en under 3 år) + bil. Tatt i betraktning at turen sparer deg for noen hundre km kjøring, og et par dyre ferjer, og i stedet gir en stund med topp cruisekomfort og flotte utsikter blir vel prisen noenlunde OK? Og for dere er det godt å slippe med kort kjøring en dag, og godt for barnet/barna å få løpe litt fritt rundt, utenfor bilen! Men et lite NB! Det er IKKE mulig å reise med hurtigruta fra Måløy søndag 12.7.!

Kan du velge tidspunkt fritt for en tur, anbefaler jeg enten avreise 3.7.eller å vente til i august. Ellers vil du oppleve arrangementer div steder (Molde, Hurtigruta, Voss) som kan gjøre det vanskelig å skaffe overnatting på disse stedene.

Viktige stopp underveis:

Molde (rosenes by!)

Selje kloster (en liten omvei)

Evt en tur om Stadt (en større omvei)

Måløy (husk en tur til Kannesteinen, 12 km og en tur til en av Norges 10 fineste badestrender, ca 15 km)

Evt en tur om Norheimsund-Granvin (husk i tilfelle å gå BAK Steindalsfossen utenfor Norheimsund, eneste sted i Norge man kan se en foss fra innsiden!).

Voss (husk en tur med "Dinglo" eller "Danglo" på Hangursbanen, eldste barnet vil elske det.)

Statuen på Vangsnes (verdens største?)

Briksdalsbreen i Olden ("trolltoget" (blir sikkert populært hos eldste barnet) kjører inn til breen kl 0900, 1100, 1300, 1500 og 1700, hver tur tar drøyt 1 1/2 time, billett bør bestilles på tlf 900 51 244).

Jostedalsparken Nasjonalparksenter (20 km fra Stryn) med akvarium og film.

Kongsvoll på Dovre.

Vil du heller ha et sted å reise til, anbefaler jeg Ålesund. Ville da dradd av gårde på fredag tidlig på dagen, brukt vei E6 til Klett og E39 videre (totalt 300 km, regn 5 1/2 - 6 timer + pauser så har helt OK tid, men hus at du har to ferjestrekninger på turen). Lagt inn stopp i Molde en time eller to. Tatt innkvartering på Ålesund Vandrerhjem, tlf 70 11 58 30 , som kan tilby flotte familerom med alt inklusive (sengetøy, frokost, matpakke) for kr 3330 fredag - mandag. Om tid ville jeg ha tatt en tur til Borgund Prestegård (10-12 km) som kan tilby barneridning hver fredag til kl 1930 (kr 20 pr barn pr tur).

Lørdagen ville jeg avsatt det meste av dagen til et besøk på Atlanterhavsparken (et kvarters kjøretur fra sentrum, åpent 1000-1600, krabbefiske 1130-1230, foring kl 1500). Dette er en BEDRE opplevelse enn Akvariet i Bergen! Dagsbillett her koster kr 360 for en familie (2+ 2). Resten av ettermiddagen ville jeg brukt til en rusletur i byen sammen med barna. Og lørdag kveld ville jeg, helst uten barn (vandrehjemmet kan kanskje bistå med å skaffe barnevakt?) ha tatt et besøk på Restaurant Maki ved Brosundet. Bedre fisk får du neppe i Ålesund, men restauranten er ikke mer barnevennlig enn nødvendig.

Søndagen ville jeg brukt til en "fjelltur" til Aksla (by"fjellet", det går en (for barn) spennende trapp opp hit), lunsj på restauranten her oppe (både bacalaoen, kjøttkakene og svelene kan anbefales!), en middagslur for barna og en rolig stund for dere, og til sist et kveldscruise til Ona, båten går kl 1800 og er tilbake ca kl 2200 (minste sover sikkert godt på siste del av denne turen....). Familebillett kr 1195, tlf for billettbestilling 70 11 44 30. Dagens matpakke gjør seg godt på fyret på Ona....

Mandag ville jeg sovet godt ut og så fortsatt via Åndalsnes og Dombås (husk stopp ved Kylling bru!) til Kongsvoll (regn 5 - 5 1/2 timers kjøring om du tar det rolig, pauser kommer i tillegg). Her ville jeg tatt en overnatting på avd Trollheim (1845 kr), evt på Dombås Vandrerhjem (1200 kr) og så fortsatt til Trondheim via Oppdal på tirsdagen (regn 3 timers rolig kjøring).

Skrevet

Bortsett fra at det ble mer sørover/østover... Mer strekningen Kistiansund.7-Trondhjem.. Men elles takk...

Ona, hadde kanskje tilfredsstillt to "menn!"

Skrevet

haha, slik blir det når geografien sitter som støpt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...