Gå til innhold

Hva er ok ukelønn og leggetid for en snart 13 år gammel jente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har to barn fra tidligere som bor sammen med sin mor, eldste jenta er nå her hos oss (skal være her mesteparten av sommeren).

Hun skal få ukelønn tenkte vi, i stedet for at vi skal gi henne penger i tide og utide. Hva mener dere er passende ukelønn for en nesten 13 år gammel jente? Jeg tenker 400 kr, mannen min mener 300 kr. Hun gjør minimalt med husarbeid, men er flink til å ta seg av lillebroren sin (leker, har han med ut osv). Selv mener hun at 500 er passende - men hun har lite begreper om verdien av penger, så hun kunne likegreit ha ment at 2000 hadde vært passe. Hvor mye gir dere til deres 12-13 åringer?

Og så er det dette med leggetid. De ukene hun har vært her har hun vært oppe like lenge som oss (mellom 23 og 24). Vi må legge oss såpass tidlig siden vi har en på to år som våkner tidlig. Men nå kjenner jeg at jeg vil kveles litt, føler at hun sitter oppå oss hele tiden, blander seg inn i alt vi diskuterer og ikke kan vi ha sex heller (enten er hun våken, eller så er det på`an om morgenen med lillebror).

Må vi bare leve med dette denne sommeren, eller er vi for snille?

Fortsetter under...

Skrevet

nei vet du hva. når jeg var 13 (ikke mer enn 6 år siden) fikk jeg 200 kr i uka mot at jeg vasket badet hver lørdag. det heter ukeLØNN, ikke her-har-du-penger-for-ingenting! Det er jo nettopp det å jobbe for pengene som gjør at man lærer at de ikke kommer flyvende i hytt og pine!

og så synes jeg 10-11 er passelig leggetid... at hun er oppe lengre feks fredag og lørdag er normalt, men ellers må man faktisk ha litt grenser.

Skrevet

Fikk også 200 kr i ukeLØNN da jeg vasket badet hver fredag,og ryddet opp etter middag hver dag. Gjorde jeg mere kunne jeg få ekstra penger for oppgaver som ikke er "normalt" at man hjelper til med uansett.

Så om jeg sa vasket i stuen i tillegg fikk jeg litt ekstra, samme om jeg satt barnevakt. Fikk ikke penger helt uten videre, og du skal være veldig forsiktig me å bare gi så unge jenter penger uten å la dem få forståelse for hva det er verd. En 13 åring har ikke "behov" for noe spesiellt nå, men behovet stiger med alderen. Om hun da har vendt seg med å har 400 kr i uka kommer kravene hennes til å ha steget sinnsykt til hun er 16!

Når det kommer til leggetid mener jeg også at 10-11 er paselig tidspunkt. Det er et barn det e snakk om, og barnet skal ikke få bestemme selv. Her blir det akkurat det samme når barnet blir eldre..da må du også strekke deg lengre og lengre med leggetid og alder.. Om jenta de på 13 får være oppe til12 i en uke dag vil du mest sannsynlig få et problem når hun er 16!

Dette er annerledes i helgene, og da synes jeg det kan være litt slappere. Da skal man gi og ta litt, så man ikke ender opp med en unge som heller bare lar være å komme hjem da istedefor å følge altfor strenge regler. Prøv også å sammenlign litt med hva foreldrene til vennene gjør, da det er vennenes ukelønn og innetid barna vil sammenligne med. Så gjør du det som føles rett for deg!

Skrevet

Hehe ikke la dere lure av henne til å gi så mye, da....hva med å ha de samme reglene som hos mor? Regner ikke med at hun får så mye som 400 i uka der?

Her har de 100 kr i uka hvis de holder rommeme sine i orden. Han på 14 må legge seg ca 22.30, kommer litt an på nå når de er sommer, men voksentid er det lov å kreve.

Mht penger vanker det litt ekstra på sommeren, men 4-500 kr i uka for en 13 åring er uhørt synes jeg. Da hadde vi blitt fort blakke med 3 i hus:)

Skrevet

Synes det er viktig å gi de frihet og med frihet følger ansvar. Med dette mener jeg at de skal kunne være med å bestemme hva de skal gjøre av "plikter" i hjemmet. Her i huset har alle barna (- 2-åringen) gjøremål hver dag. De rullerer på å ta inn/ut av oppvaskmaskin, ta ut søppel, og sette på klesvask. I tillegg så har de en dag hver i uka som de skal hjelpe til med å lage middag. Utenom dette skal de selvfølgelig holde sitt eget rom ryddig.

Hvor mye ukelønn de skal ha for dette, kommer jo helt ann på hva det skal dekke. Må de selv betale for kino, lørdagsgodt, klubben, blader osv. er et beløp på 100-200 uka kanskje et akseptabelt beløp.

Her får barna bare 50 kr uka, uansett alder...og for hver ting de ikke gjør (5 ting i løpet av man-tors) så trekker vi 10 kr. Da har de selv litt ansvar og de kan selv velge om de gjør oppgavene sine eller ei, penger eller ei. Vi kjøper da lørdagsgodt til dem. Skal de ha noe ekstra som blader o.l kan de bruke sine penger. Hender selvfølgelig at de får noe ekstra av og til, men dette vet de godt om og fungerer her. Er jo selvfølgelig fint å gi en ekstra belønning for ekstra jobb.

Det er viktig å snakke med barnet/a om dette, slik at dere er enige alle sammen om hva pengene skal dekke og hvor mye de skal ha og hva de må gjøre.

På ukedager i skoletid, er det leggetid 20.30 og skal være stille 21.00

Nå om sommeren er det innetid 21.00 og natta kl 22.00 Er det noe spes. som skal skje så er det selvfølgelig rom for å være oppe lenger. Ellers mener jeg at barn ikke har et stort behov for å være oppe halve natta....de trenger faktisk søvn for å fungere dagen etter. OG, barn liker grenser, selv om de ikke alltid gir uttrykk for det.

Vi hadde også blitt blakke med ukelønn på 300-500 i uka.

Skrevet

Jeg vil bare fortelle at jeg jobbet mye for pengene den gang jeg fikk, og jeg fikk 10 kr uken, noen ganger 15,-.

Jeg vasket opp, støvsugde, ryddet, ordnet badet pluss vasket og holdt mitt eget rom alltid rent og ryddig.

500,- UKA?? tror dere er sprø.

Greit nok at tidene sikkert har forandret seg men herregud..

Annonse

Skrevet

Gi henne penger til det hun skal på. Hun trenger ikke lønn når hun ikke jobber. Skal hun på klubb så får hun til inngang, bussen, en brus og litt snop, skal hun på kino får hun det samme.

Å være sammen med lillebroren sin er ikke jobb, men å være del av samme familie. Jeg lønner ikke ungene mine for å leke sammen.

Å sende ungene på rommet til klokka ni, eller senest halv ti er passe. Hun trenger ikke legge seg, men hun kan være på rommet, så kan dere ha voksentid i stua etter den tid. Det er vanlig å ville ha en time uten unger før en selv legger seg. Eventuellt kan dere gå å legge dere en time tidligere. Få inn en TV på enten deres eller hennes rom.

Det er helt normalt å ville ha en liten pasue fra ungene.

Klart sexlivet lider om en ikke tar seg tid til å prioritere hverandre, lysten forsvinner jo helt. Om hun er våken kan dere vel allikevel ha sex, fordi om hun er i huset, er hun vel ikke inne på samme rom. Hva dere gjør på soverommet er deres egen sak.

En kan fint ha sex på soverommet når ungene er store nok til å klare seg selv i resten av huset, uten å falle ned trapper eller pirke i stikkkontakter.

Hilsen en som mener en må slappe av også med unger i huset, å behandle stebarna som fellesbarna. Hvem er det som bestemmer voksne eller ungene? Det er best for alle det.

Skrevet

Dere som mener 50 kr i uka holder, er dere klar over hvor lite det er?

Ikke mange 13 åringer som får så lite lommepenger idag.

300 - 400 synes jeg er passe, 500 er vel i drøyeste laget;)

Gi henne en oppave, (feks. vaske badet, som nevnt over her, og ellers å holde rommet sitt ryddig feks.. )

Synes 22.30 er en passelig leggetid i en sommerferie for ei på 13, eller at dere evt. prater med venninnene hennes sine mødre, og hører når de andre må være inne.

Skrevet

Jeg er ikke eldre enn at jeg ikke har glemt at jeg var kalv en gang i tiden.

Spm er vel heller hva pengene skal dekke...skal de kjøpe klær, dekke kino, lørdagsgodt, klubben osv. er jeg enig i at 50 kr. er lite, men så er ikke tilfelle her.

Og en annen ting jeg synes er et viktig spm, hva skal så unge barn/tenåringer med masse penger for. Røyk? Alkohol? Bussbillett for å "henge" i byen?

Nei, det gjelder å bruke sunn fornuft.

Og som ei annen her sier, snakk med den andre foreldren....ha like grenser, iallefall prøv, det kan gjøre ting lettere for alle de voksne som er innvolvert i tenåringen.

Skrevet

fortell meg, HVA skal en 12-13 åring med 1600 kr i MND? nei vet du hva. 200 kr i uka om hun jobber for det er MER enn nok.

Skrevet

Guttungen er 13 han får 200.- i uka

Da skal han:

Gjøre rent på rommet sitt

Ta ut søppla (når jeg ber han)

Rydde oppvaskmaskin (hver dag)

Mate søstrene sine, rape og trøste hvis de gråter (har 8 uker gamle tvillinger)

Dette synes han er grei deal.

Skal være i seng 22:30 på skoledager.

Skrevet

Leggetiden for en tenåring kan vel ikke være før 23. Det var utrolig mye penger dere vil gi henne. Hva får hun hos moren?

Skrevet

ikke enig,23 er altfor seint for en 12-13 åring. hva skal de så seint oppe å gjøre?

Annonse

Skrevet

Vi har selv en gutt på 11 3/4 år. Ukepengene hans er kr 100. Da har han ansvar for det han blir bedt om hva gjelder vanlig husarbeid! Ber vi om ekstra mye ei uke, og dette utføres omgående, vanker det nok oftest litt ekstra (20-30 kr), men slurver han, går også ukepengene ned under 100.

Nå må det også sies at gutten i tillegg har mulighet for både "sommerjobb" og "ekstrajobb" om han vil (og det vil han!), siden vi driver egen virksomhet! Forrige uke var han f eks i arbeid det meste av uka. Han gjorde unna en jobb som var budsjettert til 30-32 timer for en voksen ufaglært, vi hadde i dette tilfelle ikke denne "voksne ufaglærte" tilgjengelig, ble jo 1500 skattefrie av det (og både de pengene, 300 han hadde til gode fra forrige jobb rett før skoleslutt og en del av sparepengene "i pengebørsa" er i dag brukt til fotoapparat av en kvalitet han ikke vågde å drømme om, fikk muligheten til å kjøpe et utstillingskamera til 2800 kr for 2100 siden utstillingseska var helt falmet, men kameraet uoppakket...)

Plenklipperen kan han også håndtere (klipping av ett sttk plen er priset til kr 50 her, som regel deler guttene på jobben, største tar plenen, minste kantene). Så litt ekstrainntekter drypper det inn......

Broren på 7 1/2 har for øvrig ukepenger på kr 50. Vi øker til kr 60 fra 8-årsdagen, kr 80 fra 10-årdagen og kr 100 fra 11-årsdagen (og så må vi jo inflasjonsjustere i blant).

Leggetida til han på 11 3/4 år er kl 2100 i ukedagene, kl 2130 i helgene (og vi opplever iblant kommentarer av typen "Er trøtt jeg nå, OK at jeg går og legger meg?" kl 2030!). For her er vi nemlig oppe kl 0600! Og det i våken tilstand! Så her er også vi voksne i senga kl 2200-2230 på hverdagene, en halv times tid seinere i helgene.

Er det vi som er harde mht pengetilgangen? Vi vår holdning er at guttene skal ha passe med penger mellom hendene, men ikke for mye. For å være pengelens er skitt, men å ha for mye av dem er verre, i lengden. Og her har guttene god forstand på penger ut fra alder må man vel si (begge fører f eks kassabok inn/ut, storebror har også begynt med fullt utgiftsregnskap!) og har alltid LITT penger i reserve.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Hva!!! 500kr i uken!!!!...jeg syntes 200 også er galskap!!!! Syntes at barn bør ha plikter og oppgaver i huset uten å få noe får det i det hele tatt. Det bør vaere en selvfølge og hjelpe til hjemme. Penger syntes jeg barn bør få hvis de har lyst eller trenger noe. Denne utviklingen med å gi små barn slike summer i lønn, er helt sykt! Hadde sagt at hun kunne gå i seng 21.30.

Skrevet

300, 400, 500,- i uka til ei på 13 uten å gjøre noe for det. Er dere gale?

Prøv 400 i mnd så er det en sum som passer bedre.

Skal jeg sammenligne med meg selv så fikk jeg 60,- uke inntil jeg fikk min første jobb som 18-åring.

Med de summene du nevner er det nesten så jeg vil bo hos dere jeg også.

Ang. leggetid så synes jeg 22 er en grei tid å gå på rommet, men at hun kan ligge å lese der litt lenger hvis hun vil.

Skrevet

Jeg er ikke mer enn 18 år nå, men for to-tre år siden fikk jeg 500 kr i måneden av mamma og pappa, dette fikk jeg kun hvis jeg vasket overetasjen(da det bare var jeg som brukte den) 2 ganger i måneden, og støvsugde den annenhver uke. Hjalp i tillegg til litt med annet husarbeid, søppeltømming, oppvask, klesvask. Syns dette var helt greit både da og nå som jeg selv har blitt "voksen".

Hvorfor skal en 13 åring ha 500 kr i uka til å sløse bort??! Jeg bruker ikke så mye penger på meg selv hver uke, det har jeg ikke mulighet til engang! Og er dere ikke litt engstelige for hva hun skal bruke så mye penger på hver uke? En hundrelapp eller to i uken er vel mer enn nok, man kan jo evt. legge vekk litt penger som hun kan få en gang hun trenger å kjøpe nye klær o.l??

Hadde også selv leggetid klokken 22 til vanlig, syns det var helt greit, fikk være ute/oppe litt lenger hvis det var noe spesielt som skjedde. Hvorfor skal de være ute å fly til langt på natt, finnes ingen god grunn til det!?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...