Gjest Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har kjøpt en brukt sprinkelseng der madrass og alt var inkludert. Svigerinnen min mener jeg må kjøpe ny madrass fordi det er fare for krybbedød når en annen har brukt madrassen før... Stemmer dette???
LilleMy! Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Har aldri hørt om det... Minner meg om noe butikkene sier for å få alle til å kjøpe nytt. Kjøpepresset er jo enormt. Selvfølgelig; er madrassen skitten, full av røyklukt o.l. burde man vel tenke seg om. Men tviler på at du hadde kjøpt den da? Men jeg vet ikke altså; men ikke hørt noe slikt før.
mednr5imagen Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Ja, det har jeg hørt mange ganger (dog ikke i butikker) Jeg kjøpte en brukt sprinkelseng til minstetulla her, men sengen var nesten ikke brukt fordi barnet nektet plent å sove i den. Derfor byttet jeg ikke madrass, men om sengen er godt brukt ville jeg vurdert å kjøpt ny madrass.. Ikke minst for følelen av at alt er rent
erteposen + 4 Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Du kan lese på krybbedødforeningen sine sider. Brukt madsass blir nevnt som en risikofaktor, og det er mange her inne som bytter madrass selv om det er søskn som har brukt den første og en vet at den er ren. Jeg hadde aldri brukt en madrass kjøpt brukt fra et annet barn. En vet jo lite om oppbevaring og bakterier i den, og da bruker jeg heller 350 kr på IKEA til en nye. Om det skulle skje noe med barnet vil jeg ikke ha det hengende over meg.
erteposen + 4 Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 Anbefalingene fra krybbedødforeningen har ikke noe med kjøpepress å gjøre.
LilleMy! Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Uff, det med krybbedød er skummelt altså. Er liksom ikke sånne risikofaktorer man kan tenke seg til heller (form in del i alle fall). Bra noen sjekket foreningen sine sider- stol på de.
Lurveleven Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Vi bytter madrass selvom det kun er poden som har brukt den før. Har aldri hørt dette som ett salgstriks, men sånt gambler ikke jeg på. ********************************************************************************* Madrass til spebarnet Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Vi har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. **********************************************************************************
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Heisann.. La inn et lignende innlegg her tidligere i dag.. Og etter en undersøkelse her og der så fant jeg ut at madrassen får første reis til fyllinga, jeg kjøpte brukt sprinkelseng med madrass, og madrassen var knapt brukt 1 år.. Men, det er kommet noen flekker på den.. Var innom Ikea og kjøpte en madrass til sprinkelseng og prisen var på 149,- og fant bare èn type madrass, (hmm) så inne på nettsiden nå at det var flere å velge mellom.. Sjekk krybbedødforeninga sine sider..
Gjest Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 Takk for mange svar Da går madrassen på fyllinga i morgen den dag! Er ikke verdt å ta sjansen på, samt at det er jo ikke all verden for en ny madrass heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå