Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva er det for slags navn? Kom over noen med en unge som het det i et annet forum. Hver sin smak altså, men jeg syntes de var gyselig. Hva ER det med disse -ander-navna? Virker som om mange lager seg egne navn med den endelsen. Har hørt både Chrisander og Carosander og jeg vet ikke hva. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140341862-lisander/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Trur det er en sammenblanding.

Shakespeare bruker mye greske navn i sine skuespill, som Laertes, hermia osv., og i "En midtsommernattsdrøm" forekommer karakteren Lysander. Det er vel gresk og sammensatt av "lysis" og "andros" som betyr henholdsvis hær og mann - greske navn som Lysistrata og Aleksander opererer med de samme elementene.

Lisander er vel en stavefeil av dette, eller et forsøk på å oppkalle både Sander og Lisbeth på en gang, hva veit jeg....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140341862-lisander/#findComment-140342029
Del på andre sider

Er nok en sammenblanding av navn ja. Synes det virker veldig "vi fant ikke et navn som var spesielt nok, så vi fant på et unikt et selv"... Den aktuelle ungen hadde et annet fornavn også (skriver ikke hvilket for å unngå å henge ut folk) og kombinasjonen ble mildt sagt uheldig. Skjønner ikke hvorfor folk gjør sånt mot ungene sine jeg... Så mange fine navn som finnes, og så mange lite brukte! Alle disse "hjemmesnekra" navna er jo i samme kategori alle sammen, og dermed blir de ikke særlig "unike" heller - høres bare dumt ut, som om man egentlig digger alle motenavna men ikke har lyst til å bruke dem...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140341862-lisander/#findComment-140343879
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica

Nylig så jeg en gravstein med navnet Sander på, han var født i 1790 og død i 1844, så det er ikke nymotens akkurat.(Det er en kortform av Aleksander.) Men det har hatt en oppblomstring.

Samme med Leander, han forekommer i Holbergs skuespill, der "det elskende paret" som regel kalles Leonore og Leander.

Aleksander er gammalt som stein, der er jo alle barn kalt opp etter erobreren Aleksander den store, antikkens superhelt, og navnet hans finner man igjen som det arabiske "Iskender" eller i India som "Sikander", f eks i byen Sikanderabad.

Arctander er et etternavn og er vel følgelig uheldig som fornavn - det er latin og dreier seg om Arctandria - området under polstjernen. Altså arktis!

Cassander er muligens også et forsøk på noe "klassisk" - i gresk litteratur forekommer seerkvinnen Kassandra, eller Den Gale som hun også kalles, fordi hun er synsk og vrøvler om ting de andre ikke skjønner. Men der finnes bare kvinnenavnet, så Cassander er oppkonstruert etterpå, det nevnes ingen mann med noe tilsvarende navn.

Dettte var en lang og nørdete forklaring av en masse navn - jeg har litt dilla på sånt....

Jeg reagerer vanligvis positivt på nye forfriskende navn, men ikke på navn som er åpenbart hjemmelagde etter mønster av andre navn. Mest fordi noe av det er så kunnskapsløst eller direkte feil (Lisander for Lysander, og Carosander - hva skal nå det forestille???) men også fordi det som regel blir veldig A4: det er ikke forfriskende lenger når det rimer på alle andre motenavn.

Å dikte opp Lexander fordi man vil ha noe annet enn Alexander, det blir bare påtatt. (Ungen vil måtte gjenta det resten av livet... har en gang møtt en Nita, som måtte si to-tre ganger til alle at hun IKKE het Anita.)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140341862-lisander/#findComment-140345421
Del på andre sider

Greit å få historien bak navnene, Pashla.. :-)

For mitt vedkommende liker jeg for øvrig ikke navnene bedre tatt i betraktning at de har en merkverdig forhistorie på minnet. Selv har jeg aldri trodd at noen av disse navnene, med unntak av Carosander, som jeg VET er satt sammen av en hunds navn og morens navn, eller noe i den duren, er hjemmelagde. De fleste navn har jo en historie. Det er jo kun snakk om uheldig oppblomstring.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140341862-lisander/#findComment-140348843
Del på andre sider

• 2 år senere...
Greit å få historien bak navnene, Pashla.. :-) For mitt vedkommende liker jeg for øvrig ikke navnene bedre tatt i betraktning at de har en merkverdig forhistorie på minnet. Selv har jeg aldri trodd at noen av disse navnene, med unntak av Carosander, som jeg VET er satt sammen av en hunds navn og morens navn, eller noe i den duren, er hjemmelagde. De fleste navn har jo en historie. Det er jo kun snakk om uheldig oppblomstring.

Hvor lang historie må et navn ha før du godtar at navnet har historie? Navnet til vår sønn har også en historie, om enn ikke så lang. Dessuten skal du ikke snakke om ting du ikke har greie på... du skriver at du VET hvilke navn Carosander er satt sammen av... det gjør du visstnok IKKE.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140341862-lisander/#findComment-144372050
Del på andre sider

Nylig så jeg en gravstein med navnet Sander på, han var født i 1790 og død i 1844, så det er ikke nymotens akkurat.(Det er en kortform av Aleksander.) Men det har hatt en oppblomstring.Samme med Leander, han forekommer i Holbergs skuespill, der "det elskende paret" som regel kalles Leonore og Leander. Aleksander er gammalt som stein, der er jo alle barn kalt opp etter erobreren Aleksander den store, antikkens superhelt, og navnet hans finner man igjen som det arabiske "Iskender" eller i India som "Sikander", f eks i byen Sikanderabad.Arctander er et etternavn og er vel følgelig uheldig som fornavn - det er latin og dreier seg om Arctandria - området under polstjernen. Altså arktis!Cassander er muligens også et forsøk på noe "klassisk" - i gresk litteratur forekommer seerkvinnen Kassandra, eller Den Gale som hun også kalles, fordi hun er synsk og vrøvler om ting de andre ikke skjønner. Men der finnes bare kvinnenavnet, så Cassander er oppkonstruert etterpå, det nevnes ingen mann med noe tilsvarende navn.Dettte var en lang og nørdete forklaring av en masse navn - jeg har litt dilla på sånt.... Jeg reagerer vanligvis positivt på nye forfriskende navn, men ikke på navn som er åpenbart hjemmelagde etter mønster av andre navn. Mest fordi noe av det er så kunnskapsløst eller direkte feil (Lisander for Lysander, og Carosander - hva skal nå det forestille???) men også fordi det som regel blir veldig A4: det er ikke forfriskende lenger når det rimer på alle andre motenavn. Å dikte opp Lexander fordi man vil ha noe annet enn Alexander, det blir bare påtatt. (Ungen vil måtte gjenta det resten av livet... har en gang møtt en Nita, som måtte si to-tre ganger til alle at hun IKKE het Anita.)

Cassander var en av Alexander den stores menn. :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140341862-lisander/#findComment-144372074
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Kan det være skrivefeil? Lysander et et gammelt gresk navn, som det blir nevnt over her. Navn med -ander ending er svært vanlig på gresk, men Pashla har skrevet endel om det, så det trengs ikke å understreke nærmere. Det er heller ikke uvanlig at navn omskrives. Det finnes det særdeles mange eksempler på. De fleste navn har faktisk mange variasjoner f.eks. lokale, nasjonale og kulturelle art. Du har også dialekter i Norge som ikke uttaler y i det hele tatt, men erstatter y med i - synge blir singe. Vi nordmenn fjerner f.eks. ofte c og h i navn, og putter på en k i stedet. Mange blir svært overrasket over hvor mange navn som ikke er norske, men som regnes som dette.

Dette er en tilbakevendende diskusjon her inne. Jeg anbefaler alle å søke seg litt rundt på navnesider på nettet eller et stort navneleksikon før de legger ut enda en tråd om hvor "hjemmesnekrede" navn er. For all del, man kan like og ikke like, men i stor grad er det tråder som blir laget for å trakassere andre. Og når det i tillegg kommer frem at de fleste som snakker nedsettende ikke kjenner navnehistorikken, så oser det jantelov og uthengning. Så bruk hode før dere skriver.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140341862-lisander/#findComment-147132613
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...