Gå til innhold

Larvik, Moss eller Honefoss? Noen som kan si noe om og bo disse stedene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen flytter frivillig til Hønefoss, da må man være født og oppvokst der. Hønefoss er en tragisk plass.

Moss og Mosselukta er ille god nok grunn til å kun kjøre gjennom.

Larvik er en nydelig sommerperle, men kjedelig vinterstid.

Jeg har aldri bodd på hverken den ene eller andre plassen, men har god kjennskap til alle stedene.

Fortsetter under...

Skrevet

Siden det er Danebu det er snakk om ville jeg heller vurdert Sandefjord. Jeg bor i Sandefjord, men Danebu er en liten sykkeltur unna. Kort vei til Larvik sentrum også etter den nye E-18 åpnet, så nå er det mye enklere å forflytte seg mellom Sandefjord og Larvik.

Som sagt så bor jeg ikke så langt fra Danebu, her er det ett rolig boligområde, men man kan titte inn i flere skogsområder. Og landet, med bondegårder er like ved oss.

Masse forskjellige butikker av forskjellige slag er 5min gange unna, så man må ikke reise langt for å få tak i det meste. Byen er heller ikke langt unna. 5min i bil, eller en kjapp sykkeltur.

Mye forskjellig natur her. Vi har lysløyper, vanlig skog, skogsveier, vann, myrer, små fjell og kyst. Så man har nokk å velge mellom. Vinterstid er det flotte skiløyper og akebakker rett ved oss. Ungene koser seg glugg ihjel her.

Skolen og barnehagen ligger rett ved oss, så for meg som ikke kjører bil bor vi helt perfekt til. Ungene trives i barnehagen, som jeg er veldig fornøyd med. Mi eldste begynner på skolen i år så det blir nytt og spennende, og bare positivt å si om den til nå. Har jo hørt litt fra min manns unger også, så det eneste negative er at deler av skolen er gammel, men det er snakk om å bygge ny. Så kan håpe det skjer snart, men ungene har det veldig bra der.

I byen så er det shopping, resturanger og kafeer. Man har ett godt utvalg. Larvik er ikke langt unna med bil, så der er det noen andre butkker enn det er her men de fleste er her som man trenger og litt til.

Jeg er innflytter fra porsgrunn og jeg trives godt her. Har hytte i Larvik så er litt kjent der også, men må si byen er finere her enn i larvik.

Som innflytter har det tatt litt tid å komme seg inn her, men nå jobbet jeg ikke det første året eller hadde barn i barnehage. Så fort ungene begynte i barnehage og jeg på jobb følte jeg meg "hjemme" med engang.

Skrevet

Vi kommer evt. til og ferdes mye fram og tilbake til Oslo området siden vi har fam. 4o min. nord og 40 min sor for Oslo. Bi vil nok derfor velge og heller bo sor for Danebu (?) hvis det r muligheter for det. Men har vært i Sandefjord for mange herrens år siden, og husker at det var idyllisk!

Så supert med så mange tilbake meldinger. Mye og tenke på og snakke med mannen om her nå. Takk!

Så langt leder Vestfold, og Honesfoss kommer inn 2, he-he.

Ingenting annet enn 'dritt' om Moss så langt, LOL!

Skrevet

Nå er det vel slik at den lukta dere kjenner så godt når dere kjører _forbi_ Moss, kommer fra søppelfyllinga som ligger helt inntil E6. Den lukta er slettes ikke heldig, nei. Men den velkjente mosselukta, fra Petterson cellulose er langt i fra som den en gang var. Utslippene er blitt minimale og lukta deretter...Og når man bor der tenker man ikke sånn over det. Jeg er østfolding opprinnelig ja, men ikke fra Moss. Men bodd der for en kort periode for noen år siden. Moss er jo som alle andre byer kjedelig på vinterstid. Og koselig på sommeren. Man har jo ikke den samme skjergården som vestfold hvis man skal sammenligne med Larvik. Men egentlig kan ikke de tre byene som nevner sammenlignes heller, spør du meg da :o) Moss, er jo mer enn bare moss sentrum. Jeløya feks er jo utrolig koselig, men moss og omegn har bolig priser som Oslo området så du får neppe mer for pengene. Dere kan jo også se på Rygge, Son, Kambo, Våler feks. Mange oslopendlere der. Jeg kan sikkert svare om det er noe du lurer på om østfold. Moss har god barnehage dekning, det samme har nabo kommunene. Butikker og div finner du der som alle andre plasser. Kort vei til sverige men nye veien, knappe 40min til svinesund.

Skrevet

Vil bare si at jeg flytta frivillig til Hønefoss :-) Gikk lærerutdanningen der, og jeg kommer ikke derfra. Jeg stortrivdes og fikk raskt mange gode venner som jeg fortsatt har kontakt med. (Flyttet hjem til nord for 3 år siden). Mange koselige kafeèr og utesteder, fin kino, hyggelige folk. Det som irriterte meg mest med Hønefoss var at det var så langt til Gardemoen :-)

Skrevet

ja, har kikket en del på Finn.no for alle 3 stedene, og sett at Moss har de hoyeste prisene. Litt rimeligere enn Asker/Bærum er det hvertfall, men ikke store forksjellen fra her vi bor nå. Men vi vil evt. flytte litt lengere ut som du sier til Son e.l.

Det blir meg som må pendle inn til Oslo for jobb 3-4 x i uken, mannen vil jobbe i området vi bor og det er han som jobber 5 dager i uken og lange dager. Så den er grei.

Var ikke klar over hverken sopplefylling eller cellulose fabrikk lukt faktisk. Alltid hort om Mosselukta, men aldri 'luktet' den, he-he. Det er jo litt 'skær' i idyllen. Det blir som fyllinga ved Vollen området i ASker. Helt nydelig sted rett ved fjorden, utrolig utsikt og nær Oslo, Asker sentrum samt sandvika, men ikke skjonner jeg at man vil betale så mye som de gjor for og sitte i den lukten. lukten er også vårre på vinterstid, med litt vind i tillegg er det til og spy av.

Men, det må jo sees. Vi får ta en tur dit også og se selv. hvor lang tid bruker du og kjore fra Moss/Son til Oslo? Det går tog også gjor det ikke? Det er jo et pluss. Det er ikke tog fra Honesfoss, da må vi ha 2 biler. Men, det er jo mulig.

Annonse

Skrevet

Hvor lang tid bruker du til Gardermoen fra Honefoss da? Vi reiser fra gardermoen 5-6 ganger i året. Ikke bare, bare alltid m/3 barn, he-he. greit og ikke ha for lang vei.

Skrevet

Joda, det går tog fra Hønefoss, men bussen er litt raskere og litt billigere ;-) Tok vel litt over en time med flybussen til G.moen....jeg har ikke lappen. Pyton tur i verdens minste flybuss ;-)

Skrevet

I Larvik har vi

*Kort vei til Danmark- kun 4 timer med Superspeed

* Kort vei "ut i verden", med 20 min. til Torp-og alle fremragende reisemål Torp byr på

*Sandefjord og Strømstadbåten kun "et godt" (veldig godt..hehe) steinkast unna

*Idylliske naturperler. Nevnes kan Mølen. Kyststien, og andre saltvannsperler. Likeså fantastiske Farris. Ikke bare er drikkevannet her fantastisk godt, det er også herlig å bade her. Etter en dag på sanstrand, er det blitt et must å skylle av seg her.

*E-18 bygges stadig ut, og Olso føles ikke lenger lant unna.

* Kort vei til ulike morsomheter; klatrepark i Svarstad, lite lekeland/gård ved Stavern, fine lekeparker, nytt kulturhus (DET blir fint, det), spa-hotell (ryktes å være i Europatoppen. Nå skal ikke jeg skryte av å ha masse erfaring med Spa, men det ser iallfall fint ut)

*Shoppinga blir stadig bedre, samtidig som det er en fin avvenskling å råne til Sandefjord, Tønsberg elelr Porsgrunn om man ønsker avveksling

* Høyskolen har etablert seg i Larvik. men det kommer unge menensker, liv - og byen vokser

*Poliltihøgskolen har delvis etablert seg i Stavern

*Skolene er fine, de - selb om vi ikke er i Norgestoppen når det gjelder kommunal bevilgning til skolene.

*Full barnehagedekning

*"Mitt sentrum", en slags komitè som arbeider med ulike happeninger i sentrum, er knallgode. Nevnes kan skiløp, planer om å islegge torvet vinterstid, hesteridning etc.

Jeg ville virkelig vurdert Larvik.Kjenner ikke veldig til området ved Danebo, annet enn at det og Verningen tidligere var "hjemstedet" til rånerne i byen. Hehe. Men har nok endret seg noe. Danebo er liksom "litt på utsiden", og jeg ville kanskje heller vurdert Frostvedt, Hovland, nanset, langestrand-som alle er sentrumsnære, men likevel rolige områder. Med Danebo sokner ungene til Rødbøl skole, og senere Hedrum ungdomsskole, noe som betyr busstransport og relativt lang skolevei - til sammenligning med å bo nærmere sentrum. Heller ikke mulig (vel, klart det er mulig, men du sjønner sikkert) å ta seg til idrettshaller, fotballbaner eller andre fritidsaktiviteter på egenhånd).

Dessuten kan det hende, dersom Ikea legges til Danebo, bli en del irriterende trafikk. (Eller man kan snu det på hodet; digg å ha gangavstand til Ikea...)

Hvis du vil si noe om det; hva jobber dere som?

Skrevet

ny lærerutdanning og førskoleutdanning er vel etablert i Larvik

Skrevet

Vi vil ikke nodvendigvis bo ved Danebo, men min mann vil jobbe der - ikea.

Jeg jobber i hotelmanagement og har blikket for det nye Choice Hotellet 'Farris Spa", Clarion tror jeg. Vi får se. Det er en stund til enda, så vi har mye og tenke på. Skal ta turen utover om et par uker.

MEN - en ting må jeg få lov og si:

Folk fra Larvik er virkelig GLAD i byen sin!!!!

DEt er jo gull verdt i seg selv, og sier veldig mye!

Tuesn takk igjen for super info!

Skrevet

Hvis du da er ute etter å ha gangavstand til jobb, og lettvint for din mann å komme seg på jobb, anbefaler jeg Tenvik, Rødberg, Holmejordet(ca 2-3 km fra), mot Stavern - eller Langestrand. Langestrand ligger "rett ved", skikkelig sørlandsperle der mange unge folk med barn har stiftet bo. Eneste minuset er at mange hus har svært liten hage. .. Men fra Langestrand er det en liten svipp før man er ute på E-18, og deretter 7 minutter MAX opp til Danebo.

Farris bad heter hotellet. hehe, noe uheldig for engelsspråklige. Var på en konferanse der for noen uker siden. Kjempefint. Det ligger vis a vi det nye kulturhuset, Bølgen.

Men er vel fortsatt noen detaljer før det er endelig bestemt med nytt Ikea, eller har jeg misset noe??? Håper iallfall de får det på plass...

Skrevet

Tja, slett ikke umulig jeg ikke burde 'chatte' om dette her på DIB...Les detaljer på www.ikea.no/ekspan. Ordforer for larvik kommune har sagt , ja, antar jeg. Det er i planene for 2011. Det stod mellom, Sandefjord, Tonsberg og larvik. Danebo/Larvik ble det. Alt jeg vet. resten er 'we will see...'

Så spennende at du var på 'Farris Bad'. Hovrdan var det? og, JA, det er et skikkleig uheldig navn for engelsk talende..!?! Merkelig at man ikke har tatt det i betraktning. Trodde det stod 'Clarion Frris Spa' på 'Choice Hotles' nettsiden jeg..? Må ha lest feil.

Jeg trodde faktisk at Sandefjord var sor for Larvik jeg, men det er det jo ikke. Da kan det vel hende at Sandefjord området er aktuellt. Vil ha så kort vei som mulig mot Oslo. Vi vil absolutt finne oss til rette hvor det er best nabolag, skoler/bhg. osv, om det så betyr at vi må pendle litt. nå pendler mannen min 1 time hver vei, så det tåler han/vi.

Annonse

Skrevet

Ordfører og hele kommunsestyret har sagt ja og hurra. men; det har vært noe tull med grunneierne der oppe. Sandefjord er også fint, men personlig liker jeg Larvik og Larvikinger bedre..HOHOHO. Dessuten er Farris Bad spennende for deg. Var skikkelig bra! Utrolig fint innendørs, god mat. har også vært i baren der - skikkelig stilig det med. Har ganske gode priser på rom i sommer, faktisk - femhundre..og noe har de annonsert med, og da med adgang til spabadet. (Ingen behandling inkludert, selvsagt). Dessuten en kjempefin lokalstrand ved siden av.

Ta turen til torsdag, da får du se et yrende folkeliv mens det er nattåpent. Så tar du emd ungene på Foldvik gård, og oppsøker diverse strender om godværet kommer. Husk kveldsbad i farris:-)

Du "kjøper" garantert byen vår. Kjempefint her!

Hva slags interesser har dere? Med tanke på sport har jo byen vår mye å gi. Fotball, håndball, turn er alle i norgeseliten. Dessuten skihopp samt langrenn. Flotte løyper - med kunstsnø om værgudene ikke gir "vanlig" snø---

Skrevet

ja, vi skal en tur og besoke venner i Skien om 2 uker, vi får t en tur til Larvik i samme slengen da.

Farris Bad, hores bra ut fra hva jeg har hort oglest på nettsiden deres.

Hva jobber du med da siden du farter rundt på hoteller? Den jobben vil jeg ha! ha-ha. Er det mye lokal business? Noen bedrifter som har hovedkontor i larvik? Hva er majoriteten av bedrifter i Larvik egenltig?

Har en liste med masse gode tips vi tar med oss når vi reiser i slutten av juli. Gleder oss til og utforske dette nrmere, så får vi hvirkelig håpe at grunneierene har g9tt med på Ikea.

Skrevet

hei,

vil bare gi litt info om moss også: det går tog til oslo støtt, minst 2 i timen , og mange flere i pendlertidene. Tar litt mer enn 40 min og det er vel ca 6000 av byen befolkning som pendler. Derfor prisene er såpass høye også, fordi folk fra oslo trekker utover.

Det er en typisk norsk småby, stille i gågatene, men vi har endel koselige cafeer og relativt greit med shopping, mye bedre enn for noen år siden i værtfall. Kyststien går jo her også og Jeløy er full av strender og naturområder.

lykke til med valget:)

Skrevet

Nytt kulturhus, ny multiarena, nytt spahotell, ny videregående skole, ny sjøfront, nytt sentrum, ny E18 og ny hurtigferge til Danmark. Det skjer utrolig mye i Larvik nå. Tider med nedgang er snudd til vekst og optimisme. I November åpner Amfi Larvik, med over 40 butikker-i sentrum.

Jeg er lærer. Men fordi jeg dette året har noe administrativt ansvar, fikk jeg delta på en konferanse som ble avholdt der:-) Hehe, hører til sjeldenhetene med slike opphold i læreryrket.

Hm, vet egentlig ikke hva majoriteten av bedrifter er. Litt av alt..hehe. Har et bedriftsområde på hegdal - mot Tjølling (altså mellom Larvik og Sandefjord, men "nedre vei" og ikke e-18). Her har Jotun fabrikker. Det samme har Lett-tak (lokalt, arbeider med tak-konstruksjoner), kanda (Yammi...) , samt andre småstore bedrifter. Handels- og service-næringen er muligens den største? Uansett, ikke særlig høy arbeidsledighet. Vil man, får man lov:-)

Gamle er ungene dine, da?

Skrevet

Oi, det skjer virkelig mye. Nytt kjopesenter, det liker jeg. Men jeg liker aller best naturen dere alle beskriver. Har selv vokst opp med tett skog rundt meg, rett ved nordmarka. Det var flott, men har alltid hatt lyst til og bo lengre sor og ha strender og kyst rundt meg.

Vi er som fam. veldig glade i tur i skog og mark. mannen, og jentene også er glad i golf. Ski er jo fint, men vi har bodd i Florida de siste 19 årene (23 for min mann), så vi er litt ferske der.

Har 2 jenter på 6 og 4, og en gutt på 15 mnd.

Min mor var fodt og oppvokst i Drangedal/Telemark. Har ikke vært der på 25 år. kanskje dette kan bringe meg i kontakt med mine Telemarks rotter. Har noe familie rundt omkring. det er jo ikke så langt unna larvik/Sandefjord.

Skrevet

Da vet du sikkert at det er en kjempefin golfbane midt mellom Larvik og Stavern? Var noe "ladiestour"-opplegg der forrige uke:-)

Klart du skal til Larvik!

Skrevet

Jeg er fra Moss, men flyttet derfra for noen år siden, men nå har jeg faktisk lyst til å flytte tilbake. Det har blitt utrolig koselig der de siste åra og mosselukta er mer en myte enn fakta. Lukta fra fyllinga kjenner du bare når du kjører forbi på E6.

Shopping i Moss har tatt seg veldig opp de siste åra. Mosseporten kjøpesenter er betydelig oppgradert og har mange fine butikker. I Moss sentrum finner du også et stort senter midt i gågata. Moss har også en veldig fin kino og etterhvert også ganske mange koselige kafeer (av den urbane kaffe latte typen;)) Naturen er helt topp. Jeløya er jo nydelig i seg selv, Nesparken er utrolig flott, kjempestor og ligger midt i byen. Moss har også en kjempefin badestrand som ligger midt i byen med tilhørende strandpromenade. Det finnes også veldig mange andre strender i Moss. Hvis du er glad i å gå på ski finnes det kilometervis med lysløyper i Mossemarka. Turen til Oslo er også kort, både med bil, tog og buss. Det går direkte flybuss til Gardermoen nesten hver time.

Moss er også en ganske trygg by og jeg har inntrykk av at skolene er gode. At husprisene er de samme som i Oslo er bare tull. Jeg bor i en leilighet i Oslo som kostet fire millioner og kan få en stor enebolig for det samme i Moss. Helt sant, jeg sjekker det daglig. Kanskje ikke på Jeløya, men det er flere andre flotte steder også. Ligger forresten en enebolig ute på finn på Jeløya på 279 kvm til 4,1 mill. Du får ikke det i Oslo. :)

Jeg stemmer for Moss, der får du alt i en pakke. Flott natur og småbyliv, men likevel ganske urbant og nærhet til Oslo.

Hehe.. Det var dagens reklame. :)

Skrevet

Det var da svært så mye pepper moss fikk her da! Da får jeg skryte litt :) Jeg har nemlig flyttet hit helt frivillig! :)

Mosselukta - den er jævlig. Men man kjenner den bare oppe på e6 (fyllinga) - og meget sjelden i sentrum. Her jeg bor (på jeløya) har jeg aldri kjent den! Det er ganske sjelden man kjenner noe til den nå lenger. Unntaket er på e6 og når man kommer med toget - da kjenner man det godt.

Flott natur her, jeløya spesielt. Men også andre områder, utrolig fine turmuligheter. Strender overalt. Full barnehagedekning, gode skoler (iallefall de jeg kjenner til). Gode shoppingmuligheter med tre kjøpesentre, ett stort og to mellomstore. Mange koselige kafeer, flere gode restauranter.

Jeg traff en mann her og ble her da det ble slutt. Tok litt tid å bli kjent med folk, særlig siden jeg studerte/jobbet i oslo. Men synes ikke det var vanskelig å tilpasse seg. Ble kjent med noen supre jenter gjennom dib faktisk, som er gode venninner idag! :)

Kjempefint i.f.t. å pendle til oslo, 40 min med toget. jeg opplevde ikke så mye forsinkelser på de tre årene jeg pendlet, men vet at andre har andre erfaringer.

Lykke til med valget!

Skrevet

Hei.

Jeg bor i Hønefoss og har bodd her hele livet! Ville ikke byttet det ut med noe annet sted. Min mann derimot var av den oppfattning som mange andre at det var kjipt her og at han aldri skulle bosette seg her. Men etter to år på høgskole så ble han her. Nå har han bodd her i 15 år og vil ikke bo noe annet sted. Her har vi det vi trenger, og det er ikke så langt til Oslo, Drammen, Gardermoen og Gjøvik.

Byen har brukt litt tid på å utvikle seg, men det har skjedd mye i byen de siste årene. Hønefoss har mye kulturellt også. Vi har en av landets beste sommer revyer, norges største sykkelritt og en flott sommerkonsert. Vi har også flotte omgivelser som kan brukes hele året, Ringkollen og Krokkleiva (Hole Kommune) er perler om vinteren og om sommeren.

Jeg bor i et området litt uten for byen, Haugsbygd. Et rolig strøk kun 5 min fra sentrum. Skoler og barnehager er kjempe bra her. Vi har ikke hatt noe å klage på :)

For de som synes at Hønefoss et er kjipt og småharry sted så synes jeg de skal prøve å bo her før de uttaler seg :o) Her er det helt topp!!

Skrevet

det er Golfbane 18 huls bane like uten for Hønefoss, 12 km mot Oslo, og en golfbane 25 km fra Hønefoss like ved Vikerfjell. der vi bor har vi skauen like utenfor husveggen, her går det elg, hjort, rev over verandan :-) sandstrender finnes det mange steder, men ferskvann da.

det tar 45 min til Gardermoen med bil, og 45 min til oslo:-)

det går tog, men det går rundt Drammen.....men der jobbes iherdig med Ringeriksbanen:-)

Greit at folk har forskjellig meninger om de 3 stedene, men en behøver ikke å være så negativ til steder en ikke har bodd, bare har kjennskap til..... Jeg er veldig glad i Hønefoss!!!

Skrevet

hei hei:-) jeg bor også i Haug, og har gjort det nesten hele livet:-) lurer på om jeg kjenner deg..... jeg er 75 modell:-)

bra at det er flere som er glade i Hønefoss;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...