partyoffive Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Vi er på flyttefot neste sommer og det ser ut som disse blir våre 3 valg (jobbmessig). Noen som bor i Larvik, Moss eller Honefoss som kan si noe om hvordan det er og bo der? Hva er det og gjore? Hvordan er naturen rundt? Hvordan er skoler og bhg.'er? Shppoing? Kafeer/Restauranter? hva fikk dere til og flytte dit? Er dere derfra? Er det lett/vanskelig og tilpasses seg hvis man ikke er derfra og kjenner noen?
#Ariadne# Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 er fra larivk. er kjempe ålreit å bo der.- masse flotte turområder. masse strender og badesteder. okei shopping, og service tilbud. bra skoler og barnehager. bodd i en annen by i 6 år nå pga jobb og studier, vil gjerne flytte tilbake
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2009 Det lover jo bra, at du vil flytte tilbake! Har du bodd i Oslo området? Bare nysgjerrig, fordi vi nå bor 40 min. unna Oslo, og vi er litt skeptisk på og flytte så langt unna Oslo. Kanskje jeg slett ikke vil savne det!?
#Ariadne# Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 bor i drammen jeg nå. må si at vi er lite i oslo... nærmste er en og annen tur til ikea=)
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2009 Ha-ha, ja vi er i Royken. Helt ærlig så er vi heller ikke MYE i Oslo. Av en eller annen grunn liker jeg og være i nærheten av Oslo, men ikke I selve Oslo. Nå jeg har bodd i Norge har jeg liksom aldri bodd mer enn 40 min unna. Veldig spennende tanke og flytte til et helt nytt sted i Norge. Larvik hores bra ut. Det er Danebu det er snakk om..? Kjent? Hores flott ut på sommerstid spesiellt, men hvordan er det på vinterstid?
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Jeg er født og oppvokst i Larvik og for det selvklare valget for mine barn og vokse opp:) Larvik er en by i full fart oppover. Fra før av kan jeg nevne et utall flotte badeplasser og et yrende båtliv blant de mange flotte øyer og skjær i viksfjord utover mot Svenner fyr. Det finnes mange flotte bo områder og alle veldig barnevennlige. Full barnehagedekning, veldig deilig. I tillegg satses den nå sterkt påmange områder, er bl.a bygd nytt stort spa hotell, nytt stort moderne kulturhus på Fritzøe brygge som står klart i høst rett ved vannkanten. Hele brygga som før var color line havn er nå laget helt nytt og tilrettelagt for alle å bruke som friområde med flere uteserveringer o.l rett ved vannkanten. I tillegg er det bygd ny storskole her,videregående med alle fasiliteter rett ved Larviks nye store idrettsarena, "Arenaen" som blir LHKs hjemmebane medmange andre bruksmuligheter. Samtidig kommer nå også IKEA til Larvik, JIPPI:):) For bare noen år tilbake så jeg på Larvik som min kjedelige gamle by hvor ikke noe skjedde. Men det som har skjedd og den utviklingen Larvik har og har hatt er helt utrolig og gjør meg utrolig stolt av byen min igjen. Ring skal du få en omvisning;) Antar at det er jobb som er grunnen til flytting? I tillegg er det jo billigere å bo her da i forhold til Oslo. Vi bygger nå ny enebolig, med 4 soverom,2 bad, loftstue osv osv og regner med å ende på rundt 2,5mill;) herlig bare spør om du lurer på mer Larvik er i vinden, hjelper litt med Mille marie og rimi hagen sin lommebok da;)
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2009 Tusen takk for flott info. 'Nutta' Wow - 2.5 mill for 4 soverom og 2 bad!!! Vi bor 40 min. utenfor Oslo, og betalte 2.3 for 3 bittesmå soverom, og 1 bad. Ingen have, og 1 liten balkong. Ja, det er jobb som evt. vil bringe oss til larvik. Reiser du ofte til Oslo, Asker, Sandvika e.l.? Eller foler du at dere har alt dere trenger i Larvik?
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Jeg elsker Larvik, Sandefjord, Tønsberg og Holmestrand. Vil helt klart bo der eller på Vestlandet!
Gjest Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 Tønsberg er absolutt best :-)) Yrende skjærgårdsliv langs bryggen om sommeren, vakker, praktfull skjærgår, naturreserverte friarealer, stort shoppingsenter under stadig påbygging, flotte restauranter, mange nye barnehager og skoler ++++
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. juli 2009 Så bra! Mange positive tilbake meldinger for Vestfold så langt. Ingen som bor i Moss eller Honefoss som kan si noe om de?
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. juli 2009 Ha-ha, gjor det virkleig det, eller er det bare et 'rykte'? Har jo alltid hort om 'Mosselukta', men har adlri vært der faktisk!
Gjest Skrevet 6. juli 2009 #13 Skrevet 6. juli 2009 Det GJØR det. Med en gang du går av Bastöfergen fra Horten, kjenner du virkelig stanken. Har aldri vært mange timene der, men lukten er virkelig ingen mye. Er kanskje ikke så ille som alle skal ha det til, men lukta, den kjenner du med mindre du ikke har luktesans :-D
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 6. juli 2009 Men, hva er det egentlig? hvor kommer lukten fra?
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 6. juli 2009 #15 Skrevet 6. juli 2009 Har vært i både Hønefoss og moss da:) I Moss stinker det ja, hehe og brodern bor i Hønefoss og vil bare hjem til Larvik, søker jobber for harde livet:) Det som er greit er jo at strekningene til byene rundt ikke er så lange. Så for meg som bor på et sted som heter tjølling er det ca like langt å kjøre til sandefjord sentrum som Larvik. Om dere skal bo på Danebo er dere også i den sitsen, det er på grensa til Sandefjord. Er ikke det stedet hvor det bor flest barn osv, ligger litt mer landlig til. Vet ikke hvor dere skal jobbe, men kunne nok anbefalt dere andre steder som er bedre i forhold til barn, bhg og skole. Jeg finner som regel det jeg trenger i Larvik ja, men som forandring drar jeg til sandefjord, porsgrunn eller tønsberg f.eks. Turen til oslo er jo heller ikke lang da,1,5t så er du der. Jeg kommer til å pendle endel til oslo når keg skifter jobb, ser ikke det som noe problem altså. På vinteren er det som alle andre steder,selvfølgelig noe mindre å finne på. Men kan jo nevne at det er et litt mindre ski senter ca 30min kjøretid (joda er heiser og sånn, Svarstad ski senter) + flere aktivitetsparker, innendørs lekeparker osv. I tillegg flotte ski områder, masse hyttegrender og flotte fiskevann. Hils Larvikspatrioten;)
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #17 Skrevet 6. juli 2009 Ja, du har meg solgt så langt, he-he. Dårlig med tilbakemeldinger fra Moss og Honefoss. Det som var fint med Moss og Honefoss var at vi fremdeles kunne pendle til jobb i Oslo tenkte vi. Men, hva kan du fortelle om Honefoss siden broren din bor der? Hvorfor liker han seg ikke der? Fortell, fortell! he-he.
LizzyG Skrevet 6. juli 2009 #18 Skrevet 6. juli 2009 Jeg bor ikke i Hønefoss, men jeg synes ikke det er noe koselig der. Er litt småharry. Kjørte igjennom Moss seneste igår, og at noen orker å bo i den stanken er over min fatteevne. Så av de tre alternativene dine ville jeg helt klart valgt Larvik. Der er det jo så fint, og om sommeren er det så å si helt perfekt der.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 6. juli 2009 #19 Skrevet 6. juli 2009 Han kjeder seg der tror jeg bare og særlig nå på sommeren savner han å bare kunne stikke ned på stranda eller ta en tur ut med båten. + at han ser jo også hvor mye som skjer i Larvik for tiden + at han snart vil slå seg til ro og da er det bare larvik som gjelder. Blir jo litt annet for han som kommer herfra såklart:) Ellers så er jeg ikke lommekjent hverken i hønefoss eller moss såkan jo hende det fine steder og bo det og. Håpe du får noen svar derfra også.Ellers så får dere vel ta dere noen turer nå i ferien eller no og kikke selv;)
lure Skrevet 6. juli 2009 #20 Skrevet 6. juli 2009 Oppvokst i Larvik, 10 år i Oslo og rett hjem igjen til Larvik da familie skulle stiftes. I tilleg til alt det andre positive så er sentrum i vekst, vi har Bøkeskogen med tur løyper som passer alle. Liker du ikke og bade i sjøen har du Farris vannet, hvor det er mange fine bade/telt/tur/båt steder. Står du på torvet i Larvik er det like langt til salt som ferskvann ! Kyststien er en opplevelse året rundt. Stavern tar det deg 30 min og sykkle til. 2 timer til Oslo, tar ofte en dagstur dit, går greit og pendle. 15 min til torp flyplass (hører ikke flyene her i byen) 15 min til Sandefjord hvor du har båten over til Strømstad. 45 min til Svarstad skisenter, eller Vindfjelltunet (langrenn/seter). Eller er det mange som drar til Kongsberg skisenter. Hvis du vill kan du finne et nytt tursted hver helg året gjennom og anda ha noen og velge mellom. Åpne-barnehagene har et bra miljø,lett og komme i prat. Full bhg dekning og bra skoler. Larvik er vist den byen med flest soldager i vestfold. Gå inn på visitlarvik.no så ser du hvordan det er her.
thricane Skrevet 6. juli 2009 #21 Skrevet 6. juli 2009 jeg er oppvokst og bor i larvik naturen i larvik er flott. du har fine badestrender, bøkeskogen, farris om du vil bade i ferskvann, ula, stavern, helgeroa. om sommeren er det fullt liv i stavern og helgeroa, det har også begynt å bli fint i selve larvik, med nye hotellet, brygge og bølgen (nytt kulturhus) resten av larvik sentrum er desverre ganske slitent enda, men kommer seg jo nå som rimi hagen og mille marie har punget ut:). bryggerikvartalet bygges også ut om dagen. du kan jo velge om du vil bo sentralt, eller om du vil flytte ut mot mer landlige omgivelser. er flere byggefelt i gang her, vi bygde ca 10 min fra byen. har tomt på 1 mål og hus på 136 i grunnflate, 4 soverom, 3 bad, stor stue, livsløpstandard, lavenergi, varmepumpe. vi har vel lagt ut ca 2, 5 mill, og har MYE egeninnsats. sjekk www.laagenbolig.no skoler er det jo nok å velge i. litt varerende kvalitet, noen skal legges ned, nytt skal bygges. ny storskole for videregående, det er flott. barnehager er det masse av her, og mange veldig fine. har ikke egen høyskole, bare enkelte høyskolekurs her. håper det endrer seg. om vinteren er det ganske dødt her, desverre. det er lite liv på byen utenom julebordsesongen og sommeren. restaurantene i byen går konk og åpnes med nytt navn sånn ca en gang i året:) hehe. med unntak av noen som holder fast, becks på brygga, big horn, balkan pizza, peppes på brygga er jo bra steder med god mat.
partyoffive Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #22 Skrevet 6. juli 2009 Ja, vi skal en tur og besoke venner i Skottfoss om 2 uker. Får ta turen innom Larvik da. Hvilke områder nær Danebu er fint for barnefamilier? Bra skoler og bhg. osv? Tusen takk for fine tilbakemeldinger!
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 6. juli 2009 #23 Skrevet 6. juli 2009 Jeg bor i Hønefoss, og liker meg kjempe godt!!! jeg har bodd MANGE andre steder, men har flyttet tilbake til der jeg vokste opp;-) ville at barna skulle vokse opp og gå på skole her;-) vi bor ca 5 min fra Hønefoss, i et villastrøk. vi har 3 mål tomt, greit nok hus, med 4 soverom, og to stuer, ett bad og utsikt over norefjell, vikerfjell:-) da vi kjøpte i 2001 betalte vi 1,2 mill.... nå har jo prisene steget endel etter det, så huset er nok verdt MYE mere en det;-) jeg ville nok ikke bosat meg midt i Hønefoss, men i de stedene rundt:-) er du gled i friluftsliv er det IKKE langt una nordmarka, Ringkollen har et supert langrensløypenett, vi har også en liten alpinbakke og hoppbakker, og om sommeren er det helt supert å gå og sykle, og bade i skauene rundt;-) det er heller ikke langt unna Vikersund og Norefjell, men større alpinbakker og hoppbakke:-) det er bra skoler og barnehager rundt og i Hønefoss, det er full barnehage dekkning i kommunen, og de fleste skolene har blitt oppdatert og renovert, eller de holder på med dem:-) vi har bra med resturanter og kaffeer, ute livet er bra og koselig.Vi har en koselig Kino med tre saler:-) Shopping så har vi nå fått et helt nytt senter:-) der er vi kjmpe fornøyd med. er ikke så ofte i Oslo eller sandvika mere. det er korte vei til Oslo, Sandvika,Hadeland Glassverk, Gardermoen:) tror det er lett å tilpasse seg Hønefoss og bli kjent med folk. men det kommer jo også helt ann på hva slags person en er selv:-) Hønefoss er jo ikke noe stor by, du kan ikke gå deg bort lenge...... men den har ALT en ønsker seg, alt fra Sushi til skiløyper;-) lykke til med valget deres:-) håper dere velger Hønefoss;-) og siden jeg ikke kjenner Moss og Larvik så godt så har jeg ikke noe vondt å si om de steden. men jeg kjenner ikke Mosselukta i det hele tatt..... og jeg er kjempe VAR på lukter. og har vært endel i Moss. de har forbedret lufteannlegget de siste 5 årene:-) så nå luker det ikke vondt i Moss:-)
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 6. juli 2009 #24 Skrevet 6. juli 2009 Verningen er nærmest, litt eldre boligfelt fra før med et nyere felt i byggeprosess nå. Sogner til Rødbøl barneskole eller Bommestad og er vel også bare en bhg. Rolig, halvlandlig strøk i nærheten av nye e18. Om du kjører over høgget, ca 10min, kommer du over til tjøllingvollen. Forholdsvis stort område, nytt byggefelt på Husebyløkka/Husebyskogen (der vi bygger). Typisk nyetanleringssted hvor alle har barn og ungene flyr fritt rundt i gata uten at man trenger å være redd. Kort vei til Tjodalyng ungdom og barneskole og også Valby barneskolesom alternativ og div barnehager, her er det bare å velge å vrake egentlig. Om derevil nærmere byen er det Hovland og Nanset + lia over, her er det også flust av bhg og skoler,men ville sjekka ut litt nærmere her når det gjelder kvalitet, her er det store forskjeller. Dette er de nærmeste områdene hvor det bor mange barn + at det er kort vei til bhg og skole. Finnes mange andre flotte steder også..
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 6. juli 2009 #25 Skrevet 6. juli 2009 Jo det gjør det,hehe, kjøpte bil der rett før jul og det stinker like bra i Moss ennå men er jo som all annen lukt, man venner seg til det når man lukter den lenge nok,hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå