Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 Hvilke rekkefølge gjøres dette i egentlig? Vi skal gifte oss i september, og sitter med disse papirene nå... Vi skal bytte navn begge to, så vi får samme etternavn... Hvilke rekkefølge gjøres dette i? Vi ønsker jo at det er våre "nye" navn som kommer til å stå på ekteskapspapirene, men da må vi kanskje søke om navne endring først?
lille je Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Navneendring kan ta litt tid (fra dere sender papirene og til dere får bekreftelsen), så jeg ville gjort det i god tid før ja. I en periode på et par mnd var jeg ikke helt sikker på hva jeg het:D
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Skal dere endre etternavn helt, eller tar dere hverandres? Skal dere endre etternavn, så tar det ganske lang tid. Vi gjorde det i høst og det tok nok borti 10-12 uker. Skal dere ta hverandres etternavn, så kommer det på vielsesatt. automatisk. Og den får dere den dagen dere gifter dere. Dere trenger bare å skrive i papirene hvilket etternavn som skal bli deres etter at dere er gift. Men som sagt, er det total endring til et navn ingen av dere har i dag, må det søkes til folkeregisteret. Lykke til.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2009 Hehe... Spennende Men da sender jeg nevneendringa først da kanskje.... Hvor skal jeg sende de andre papirene forresten? Forlovererklæring osv....
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2009 Tja... Samboeren min skal kutte et av fornavnene sine (han har dobbelt navn som han IKKE liker), kutte et etternavn samt ta mitt etternavn... Jeg skal bare ta hans etternavn som han beholder.... Men da sender jeg papirene for navneendring idag... Men når vi fyller ut de andre papirene, skriver vi da våre nye navn der?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Hmm da høres det jo ut til at det holder med ekteskapspapirer? Eller skal han fjerne navn? Hvis han skal fjerne det fra folkeregisteret må han nok søke. Jeg har selv en drøss med navn, på papiret, men bruker kun fornavn og etternavnet vi har felles etter at vi giftet oss. Du gifter deg med pikenavn og kommer ut som Fru. NN :-) Vi søkte ikke navnendring da vi giftet oss, informerte bare at jeg skulle ta hans etternavn. Men i høst har vi byttet etternavn, lang story, og da måtte vi søke:-)
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2009 Vi holder på med ekteskapspapirene ja.... I tillegg til navneendrings-greia.... Det er jo to forskjellige skjemaer..... Derfor jeg lurte litt på rekkefølgen på det hele =) Mamma snakka om at før så kunne man bare skrive på ekteskapspapirene at man skulle endre navn (ta hverandres navn eller no), men sånn funker det viss ikke lenger....
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Ok, 8 år siden vi giftet oss, og da kunne vi skrive det på ekteskapspapirene:-)
Soloho Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 To år siden jeg gifta meg, og jeg kunne også skrive det på ekteskapspapirene...
Sara Maria Skrevet 6. juli 2009 #10 Skrevet 6. juli 2009 Vi sendte inn navneendringsskjemaet sammen med bryllupspapirene og skrev på at vi ønsket å bytte navn fra bryllupsdatoen. På vigselsattesten sto da de nye navnene, men vi slapp å bytte navn før bryllupet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå