Septemberprinsen Skrevet 6. juli 2009 #1 Skrevet 6. juli 2009 I morgen må vi ut å kjøpe ny bilstol, men vet noen om hvor i baksetet de sitter tryggest? Det kommer sikkert an på hvor, bank i bordet, en eventuell kollisjon treffer, men det slo meg at kanskje i midten var sikrest... Eller, finnes det ikke stoler som kan festes der? Tar gjerne imot tips om gode bilstoler (bakovervendte).
FruTB Skrevet 6. juli 2009 #2 Skrevet 6. juli 2009 Ja, jeg har også hørt at det er i midten som er det tryggeste - men det er jo ikke videre praktisk å ha de plassert (permanent) der. Jeg tror vi skal kjøpe Be Safe easy combi når vi skal ha nytt sete nå...
LilleBjella Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Det er nok ekstremt marginale forskjeller på sikkerhet i forhold til hvor du plasserer bilsetet. Vi har babystolen vår i forsetet. Nesten alle vi treffer reagerer noe voldsomt på dette. Kjente og ukjente. Airbagen er skrudd av, og i følge trygg trafikk er da forsetet like sikkert, om ikke sikrere, enn baksetet. Dette pga at setet da hviler mot dashbordet, som fungerer som bedre støttet enn et sete. Jeg vet ikke om det fungerer å gjøre dette på sete nr 2 også, men om det gjør det, så vil jeg fortsette å ha det foran. Vi kjører mye alene, jeg og tjukken, og han er ikke noe glad i å kjøre bil. Så på den måten kan jeg gi smokk og få øyenkontakt, uten å være til stor fare for trafikken. Ellers mener jeg å ha hørt at å ha setet i midten kan være positivt i forhold til noen kollisjoner, men mer negativt i forhold til andre. Du kan jo ta en titt på trygg trafikk sine sider, og se om du finner noen tips der. Vi har også tenkt å gå for BeSafe Izi Combi som stol nr 2.
Septemberprinsen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2009 Takk for svar. Frem til nå har har vi også hatt ham i fremsetet, og jeg lurer på hvordan han vil reagere på å bli satt bak. Trodde ikke det fantes bilsete 2 som kan settes i forsetet? Mulig jeg tar feil, men tror det er en festeanordning på dem som gjør at de skal festes til setet foran seg... Her har ingen reagert på at barnesetet står foran, men når vi kjører på tur alle tre, så har det hendt at far sitter bak, og da kommer det alltid masse vitser og spøkefulle kommentarer. Derimot om jeg sitter bak, så er visst det helt naturlig... Snodig! Men da skal jeg jammen meg se om det finnes barnesete som er sikkert og samtidig kan plasseres i fremsetet.
Septemberprinsen Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. juli 2009 En ser vel på kilo og lengde på barnet, tror jeg. Gutten vår begynner å bli i største laget for stolen når det gjelder lengde, men foreløpig har han litt å gå på når det gjelder kilo. Men siden det ikke ser ut som han sitter godt i stolen, tenkte jeg at det nå var på tide med en større stol.
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Vi har kjøpt besafe izi.....Husker ikke hele navnet. Men det som er nevnt over:) Lillegutt på 8 og en halv måned skal snart bytte til den. Vi bruker fremdeles maxi cosien men den begynner han å bli litt lang for selv om han har et par kilo å gå på
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Det viktigste er at du tar med deg bilen, og prøver barnesetene i din bil. For bilens egne seter har forskjellige helningsvinkler, slik at et sete so står supert i min bil, trenger ikke gjøre det i din bil. Ellers anbefaler jeg siden: sikringavbarnibil.blogspot.com Vi har 2 stoler. Britax Multitech som kan brukes bakovervendt til 25kg (eller forovervendt), og HTS Besafe Izi Kid, som kun kan brukes bakovervendt til 18kg. (Izi Combi stolen er den samme som Izi Kid, med den ene forskjellen at combi kan brukes begge veier). Har hatt begge setene i midtposisjon i bilen, som du sier så er det den tryggeste plassen i bilen. Den nest tryggeste plassen er bak passasjersetet. Når det gjelder å ha setet i forsetet, så er det ikke noe problem så lenge airbagen er forsvarlig skrudd av ved verksted. Man skal vistnok ikke stole på den knappen man skrur av selv. Det er tryggere å ha setet bakovervendt i forsetet, enn forovervendt i baksetet. Izi Kid sete er enkelt å feste, ja jeg mener faktisk det. Litt vanskelig første gangen, men så går det på kort tid. Enkelt å få stramt, på grunn av skralla som strammer beltene for deg uavhengiv hvor sterk du er selv. I vår bil får vi full utnyttelse av hvilefunksjonen, slik at han henger ikke med hodet når han har sovnet. Han sitter som en konge i det, og har god oversikt over veien siden setet er ganske høyt. Som et pluss mener jeg er det at det kun kan brukes bakovervendt. Jeg ser tendensen til at de som kjøper kombiseter, lettere snur barna sine forovervendt tidlig enn de som kjøper kun bakovervendt. Men på den negative siden så går dette setet kun til 18kg, Det kan kjøpes i 2 versjoner, iso fix versjon og vanlig versjon kun med belter. Setet må stå lent inntil seteryggen foran. Britax Multitech setet synes jeg er vanskeligere å feste. Det handler kanskje om at man må bruke litt mer kraft siden man ikke har skralle til å stramme for seg. Her velger man hvordan hellingen på setet skal være når man fester det slik at du har ikke muligheten til å endre på vinkelen når barnet sover. Og slik sett er det tryggest med Izi Kid sete hvor man kan sitte rettere når man er våken, og kun "ligge" når man sover. Det tryggeste er å sitte så rett som mulig. Det er et kombisete, slik at man kan bruke det lenge. Og det kan også brukes kun med bilens egne internseler. Noe som er tryggest når man sitter fremovervendt. Men som kun er lovlig etter barnet har passert 15kg. Barne sitter godt i sete, men det er lavere slik at et lite barn vil se mindre ut av vinduet enn i Izi Kid sete. Når det gjelder Iso Fix så er IKKE dette tryggere enn å feste setet med bilens belter. Den eneste fordelen er at det er enklere å feste sete, men så fremt setet er riktig festet er det like trygt. Når det kommer til tester av barneseter, så er det viktig å se på poengsummen for sikkerhet. Totalskåren på testen kan være villedene, da ofte "hvor enkelt er setet å vaske" osv trukket inn. Og for meg er det viktigst at setet er trygt fremfor fargeutvalget. Lykke til!
A og G Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 Vi har besafe izi kombi, plassert i midten på vår bil (med støtteben og forankring i gulvet så trenger den ikke lenes mot setet forran), bakovervend selvsagt. Vi er veldig fornøyd med setet vårt, eneste minuset er at vår bil har en god del hellning i midten, sånn at når snuppa sovner så henger hodet litt selv om jeg har justert setet helt bakover. Men dette er ikke så stort problem, vi bruker bare noe å støtte opp hodet med hvis hun sovner.
Eva_81 Skrevet 6. juli 2009 #10 Skrevet 6. juli 2009 Vi har kjøpt BeSafe Izi Combi Isofix til lillegull, og er veldig fornøyde med det. Vi byttet da hun var 5,5 mnd. Hun stortrives i setet. Før hadde vi BeSafe IziSleep Isofix, og det var kjempebra lenge, men siste tiden virkelig hatet hun å bli plassert i det. Derfor byttet vi så tidlig. Vi har setet plassert bakovervendt til høyre, altså skrått bak føreren. Føler med på henne med speil som henger på nakkestøtten. Er vel ikke isofix i midten, derfor er det ikke noe alternativ for oss. Uansett så er jo Isofix feste MYE tryggere enn feste med bilbelte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå