Gå til innhold

Hvordan ble deres barn avhengig av kosedyr, koseklut o.l??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Begge mine jenter har fått "kosetepper" de er totalt avhengige av. Litt rart, for vi har ikke bevisst prøvd å få det til. Men begge har altså hatt tynne tepper i senga som vi pakket dem inn i da de var veldig små, og som de etter hvert lå oppå eller inntil (lagde en liten "kant" av sammenrullede tepper rundt hodet for å gjøre senga lunere bl.a).

Hun eldste hadde et hvitt bomullsteppe m små blomster på som vi merket at hun ville ha med seg i senga da hun var ganske liten (husker ikke hvor mange mnd, men hun var langt fra å kunne prate). Hun stirret på dette teppet og sutret om det lå unna henne i rommet, og så skjønte vi at det avr det hun ville ha. Hun roet seg helt da vi hentet det, og etter det la vi henne alltid m dette. Da hun ble litt større lå hun og pillet på de små blomstene og studerte det nøye:) Hun har det enda m seg i senga, er snart 7 år. hun påstår at det kan fjerne "vondter" og at hun blir så rolig av det.:)

Hun minste er bare 15 mnd, men vi oppdaget det samme med henne. Hun hadde et mykt teppe m silkekant som hun hele tiden lå og koset mellom fingrene (silken). Og det har pågått i mange måneder alt, så hun var godt under året da vi oppdaget at hun hadde en spes forkjærlighet for dette. Hun drar det med seg over alt og legger dte på gulvet og legger seg oppå og koser ansiktet sitt godt ned i teppt satdig vekk:) Blir alltid rolig når vi henter det om hun slår seg og hun kan ikke legge seg uten det! Så klok av skade har vi kjøpt to like:)

"Kosekosen" er et helt vanlig helseteppe, og alle ungene har vært like avhengig av det :)

Begynte med at de hadde det rundt seg som nyfødt, og siden de fleste bittesmå barn liker å ha noe inntil seg når de skal sove brukte vi helseteppet. Etterhvert (da de var bare få uker gamle) begynte de å holde fast i teppet når de skulle sove).

2-åringen slapper 100% av med teppet sitt, tvinner det mellom fingrene og koser med det. 5-åringen har fremdeles sitt i senga, mens 8-åringen har sitt liggende i skapet :)

Det blir ganske rufsete til slutt da, og det er greit å ha minst to stykker, et hjemme og et i barnehagen. Vi bruker helseteppene fra Princess, de er myke og gode.

Fikk en fra teddybjørnkompaniet da hun ble født. Veldig myk og god, og en snor til å feste smokk i. Da har hun alltid smokk og koseklut tilgjengelig. Men det finnes mange forskjellige. Har en venninne som kjøpte en koseklut med forskjellige "lapper! festet rundt kluten. "Lappene" var i forskjellig type stoff, og var spennende å utforske og kose med. Finn en du liker, og la den ligge i senga lenge nok;-)

Annonse

Mulig jeg er dum, men jeg har litt lyst at min skal få en bamse som den kan bli avhengig av...tenker det er greit når han skal være borte fra oss, få barnevakt eller noe?? Er kanskje greit å ha noe som den føler seg trygg med!!

Datteren min har en koseklut fra teddykompaniet, en myk og fin...

Ga den til henne selv da hun var liten baby, og jeg angrer som en hund!

Det er krise hvis den blir glemt eller hun vil ha den når den ikke er tilgjengelig (hvis hun faller å slår seg ute på tur f eks). Tenker med gru på den dagen hun skal slutte med den.

Anbefaler deg virkelig ikke å prøve å få barnet ditt avhengig av en sånn en, selv om det er søtt og koselig.

Herman har en liten sjiraffbamse som han alltid har i senga. Den stryker han over ansiktet og koser med før han sovner..

Han er snart 6 mnd nå og jeg har lagt den inntil ansiktet/hodet hans hver kveld. I vogna har han en annen type bamse, som han koser med så er ikke avhengig av en spesiell bamse enda tror jeg.

Sønnen min på 4 mnd har en koseklutbamse og en bamse i senga, og det samme i vogna. De ligger alltid der. Han gnir hodet sitt inntil begge deler begge steder, men han er ikke avhengig av det ennå. Blir spennende å se.

Jenta mi er veldig glad i en utrolig myk og god kaninbamse fra butikken sprell, men har godt aktivt inn for å ikke venne hun til noe sånt. men hun har den i vognen sin:) . Men vasker dere andre koseklutene/tepene, kosedyrene? kjenner jeg syntes det er litt ekkelt å tenke på at barn har sånne ting som ikke blir vasket;) men er en liten vaskefrik;)

Annonse

Småtten ( 3,5 år) her i huset har en kosebamse- stygg som juling! Han fikk den da han var 3 mnd, var opprinnelig en spilledåse. Nå er snora borte- forsvunnet laaangt opp i bamse, og den er så møkkete at jeg er sikker på at mattilsynet hadde reagert hadde de sett den. POenget er at den bamsen ikke kan vaskes!!! Den tåler rett og slett ikke vann =(

Med jevne mellomrom så dampvasker jeg den i håp om å få drept noen bakterier.

Ikke vet jeg hvor den er kjøpt heller, for lappen forsvant vel for 2 år siden eller noe sånt.

Så hvis du absolutt skal ha kosebamse eller koseklut anbefaler jeg på det sterkeste at du enten har flere av samme, eller at du vet hvor ny kan kjøpes!

Hilsen en som aldri tar med bamse ut av huset i frykt for å miste den....

Snuppa fikk en kosekanin fra Pentik allerede da hun bare var 1 dag gammel. Denne har hun hatt i senga siden hun ble født. Vi har passet på å ta den med når vi er sover borte, slik at det skal være noe kjent i senga. Nå for noen uker siden var vi borte hos besteforeldre i over en uke sammenhengende, og etter dette er hun og kaninen uadskillelige :) Skal kjøpe en akkurat lik, slik at hun alltid har en tilgjengelig. Nå når hun har den med seg overalt blir den nemlig skitten på et blunk!

Jenta mi har vært avhengig av bamsen fra hun var ca 6 mnd - har alltid hatt den i senga hennes. Koser seg veldig med den (særlig merkelappen) og stråler når hun ser den. Får oftest bare ha den når hun skal sove;-)

Det er en kanin fra H&M - kan vaskes på 60` grader - genialt! Har to i tilfelle krise;-)

Her er det gulpekluter som er best (rene selvfølgelig :P)

Hun ble avhengig av det siden hun alltid sovnet på gulpekluter på skulderen vår, så hver gang vi legger hun må hun ha en delvis over hodet og en ved siden av hodet.

Lillemann holdt alltid hånden over halve ansiktet når han ble trøtt når han var noen måneder, virket som han ville dekke for liksom. Prøvde å gi han en gulpeklut, og det var som om det var det han hadde savnet, den ble lagt over halve ansiktet og han sovnet som en sten. Kjøpte etterhvert en koseklut fra Teddycompaniet, eller to, har en i vogna og en i senga. Er jo klart krise hvis de skulle blir glemt, men glemmer de aldri.. Synes det er fint de har noe å kose seg seg med når de skal sove.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...