Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en familie med et barn på 4 som har kommet i en fortvillet situasjon etter å ha prøvd få litt innflyttelse over barnets hverdag og vært noe kritiske i samtalle med pedagogisk leder. Resultatet ble nemlig at vi ble anmeldt til Barnevernet!

Denne uka skal vi møtte opp til samtalle og få besøk hjemm av Barnevernet for å gjennomføre en undersøkelse. Ord kan ikke beskrive hvor stresset, bekymmret og urolige vi er.

Flere som har opplevdt lignede problemmer? Trenger alle råd og oppmutring en fortvillet mor kan få.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140339162-anmeldt-til-barnevernet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vanskelig for meg å komme med råd når jeg ikke vet hva saken gjelder. hvorfor har ped lederen anmeldt dere til barnevernet?

ut ifra det jeg leser virker dt som at dette er gjort for å straffe dere. men det er ikke noe kjekt for en ped leder å anmelde til barnevernet. man gjør jo det KUN fordi man er bekymret for et barn......

jeg kjenner flere som har kommet i en slik situasjon der det ikke har vært grunnlag for noen som helst undersøkelse i det hele tatt.

nå vet jeg ikke eksakt hvilke grunner dem hadde å komme med da.

beste rådet jeg kan gi er å la dem få vite hva deres aktiviteter og rutiner er i hverdagen er. ikke nekt dem å la dem komme hjem til deg. vær en åpen bok. gi dem evt referanser som lege, helsesøster, jordmor, familie kjente og bekjente om du vil.

spør dem om hva grunnene er eksakt samt hvorfor dette er blitt gjort/sagt...

er det beste jeg kan kommer med da foreløpig... men om dette er gode råd for deg kan jeg ikke si 100% da jeg verken kjenner deg, barnet ditt eller situasjonen din ellers. samt at jeg ikke har truffet de som jobber i barnevernet.

Hei,

hvis grunnen er at dere har vært kritiske til barnehagen kan jo alt bare bli bedre. Barnevernet vil jo finne ut at dette er en hevnmelding som de kaller det. Og det hender vist nok ofte. Det kommer nok til å henge ved pedlederen mer enn med dere, nå som sannheten kommer frem. Kommunene og politikerne er jo kjempe opptatt av at kvaliteten i bhg ikke holder mål. Ta kontakt med noen da vel.

Men et råd er å ikke alene ta opp kritikk med ansatte i bhg. Mye bedre å baksnakke de med andre foreldre. Og det gjøres mye med de dårlige.

Lykke til : )

syns det er litt skremmende at man blir rådet til å baksnakke de ansatte i bhg...

om det er noe kritikk man skal ta opp med barnehagen er det bedre å stille to stk på foreldersamtaler...og det beste er at også styreren er med på en slik samtale...

Om jeg som ped leder har hatt en vanskelig foreldresamtale der det er blitt sagt forskjellige ting, f.eks så har jeg blitt kalt dritt kjerring, bitch osv... helt uten grunn.... så er alltid styreren med meg neste gang. slik at vi er to. er lett for at det blir ord mot ord når man er bare to stk...

Om et foreldre par bruker ufint språk, må du klare å si at slikt vil du ikke ha det uten å løpe til styreren.

Undrer også på hva du har sagt som har fått andre til å utrykke seg slik. Det er alltid to sider av en sak. Snakker man om andres barn, må man velge ord med omhu.

Når det gjelder å ta opp saker med barnehageansatte kan dette være en risikosport. Det man sier kan bli vridd på, ens eget barn kan få dårligere hverdag. Det beste er at all kritikk blir gitt av en samlet foreldregruppe som står sammen. Da må man snakke om saken først.

Advare alle foreldre om å ta opp kritikk alene i bgh der de ansatte er skinnhellige og problemer ikke eksisterer.

Klart at det er mange meninger i en bhg, det beste er jo om bhg gir foreldrene god tilgang til info og møter.

Klart at

Annonse

Vi har nettopp vært i samme situasjon, og vet hva dere føler.

Nå vet jeg ikke på hvilket grunnlag barnehagen sender bekymringsmelding ang dere.

Men hos oss, så kom bekymringsmeldingstrusler mot oss etter at far hadde tatt opp et par ting ang barnehagens sikkerhet som han reagerte på. Og i et tilfelle sa han at han ærlig talt syntes de var slappe med sikkerheten til barna.

Styrer var med på møtene, og det var hun som truet med å levere bekymringmelding til bv. Desverre tok vi ikke opp møtene på bånd, fordi det ble vårt ord mot deres ord.

Vi kallte inn barnehagesjefen( sjef over alle bhg i komunen) til møte i bhg også, der bhgsjef gav bhgstyrer korreks. Og det ble avholdt ekstraordinært tilsyn med bhg, så bhg har endret rutiner til det bedre;-)

Men mellom den tiden fra vi kallte inn bhg sjef til vi faktisk fikk avholdt møtet så nådde styrer å sende bekymringsmeldingen

Styrer og barnevernsleder hadde samarbeidet godt i 11 år sa barnevernsleder, og derfor trodde hun alt det styrer sa.

Desverre så tok vi ikke opp første møtet på bånd, for vi ble truet av bvsjef. Jeg har aldri opplevd mindre proffesjonalisme noen gang i mitt liv.

De neste to møtene der jeg var alene tok jeg opp på bånd med mobilen min, Det finnes en taleopptaker på de fleste mobiler. Jeg spurte om jeg kunne, og de sa ja. Og de fortsatt sin uproffesjonalisme, så det er dokumentert. Dette anbefaler jeg dere å gjøre hvis dere skal ik møter med disse.

Hadde jeg visst da hva jeg vet i dag, så hadde jeg ikke gått på første møtet uten en advokat. Gjerne en advokat som jobber for begge sider i barnevernsaker. Vi skaffet advokat så altfor sent, saken skapte så mye bekymringer for oss at jeg aborterte.

Men vi skaffet advokat etter at de hadde vært på hjemmebesøk, og i bhg. Og etter at de hadde fått info fra hs og lege om at det ikke var noe å finne der.

De har nå avsluttet saken med konklusjon; det er ingen tegn på at barna noen gang har blitt eller blir utsatt for omsorgssvikt.

Ingen tiltak nødvendige.

Men vi påklager saken til fylkesmannen fordi vi finner oss ikke i denslags oppførsel. Vi vil hindre at de kan gjøre slikt mot andre.

Hva med dem som har mindre ressurser?

Dette ble langt svar, men det beste rådet jeg kan gi dere er å ikke gi dem mer enn dere må. De vil finne noe å henge seg opp i hos alle. (hos oss var det fars oppførsel). Ta advokat så tidlig som mulig om dere kan. Og kan dere ikke det så ta for all del opp alle samtaler og møter på bånd.

Ikke stol på dem, fordi de er opplært til å forsøke å vippe folk ut av balanse, og provosere.

Lykke til, gi oss gjerne en tilbakemelding om hvordan det går.

Ikke meld dere inn i disse internettklubbene mot barnevernet.

For barnevernet trengs.....men de må bare få en bedre opplæring i å gjøre jobben sin.

Dessuten skal vi ha saken henlagt, fordi da må de makulere papirene.

Hei,

jeg føler bare så utrolig med deg. Det du har opplevd og klart å få til er flott. Men jeg viste ikke om aborten din. Kondolerer.

Jeg kan si deg at denne tråden er falsk. Den er nok startet av et nett-troll som leste en tråd lengre her nede hvor barnevernet ble nevt. Det er noen her inne som prøver å knuse all kritikk og utveksling av meninger, som ikke passer med deres.

Har selv jobbet med barn og det er dessverre ikke alle som burde få være der. Eksempel: psykopater, barn reagerer mye strekere og tydligere på dem enn oss voksne. De klarer å se rett igjennom og særlig gutter. Ofte er bråk i bhg el skole grunnet en psykopatisk voksen (finnes jo barn med spesielle behov, men noen voksne blir det alltid bråk rund, og barna er redd dem). Hvis det er uro, se etter hvordan de voksne er.

Håper du kan ta kontakt med journalisten som jeg nevnte for deg, denne saken trenger å komme ut til allmenheten.

Men tenk først og fremst på deg selv og din familie.

En riktig god sommer til deg og dine.

Takk for kondolansen

Jeg går ut fra at historien min var enkel å kjenne igjen.;-)

Beklagerligvis så finnes enkelte falske tråder. forstår ikke hva som driver mennesker som oppretter falske tråder om slike alvorlige temaer.

Jeg har ikke fått med meg ditt svar før nå, da gikk jeg tilbake og fant den andre tråden.

Jeg er ikke så mye inne på dinbaby.

Mannen vil gjerne at historien skal ut i det offentlige. Men jeg har holdt litt tilbake. Jeg vil bare at vi skal ha et rolig liv, og sørge for at barna har det best mulig. Ønsker ikke så mye styr.

Men på den annen side.

Barnevernet har en meget viktig jobb å gjøre. Men de mangler det rette verktøyet til å gjøre jobben sin. De baserer jobben sin for mye ut fra deres personlige synsing. Det blir for lite kvaltativ undersøkelsesmetode, og for mye komparativ metode. Hvis den som skrev bekymringsmeldingens inntrykk av dere og våre inntrykk av dere stemmer overens, vel så er det det som er sannheten.

Barnevernet burde reformeres. Få ny opplæring og oppdatering.

Hvis vi ikke sier i fra, så blir flere foreldre møtt på den måten vi ble møtt.

Så nå har mannen notert navnet på journalisten, og jeg tenker;-)

Hei

er mora som starten tråden

Takker alle for tips og gode ord.

Har vært lite her i det siste fordi vi stresser så mye med saken vår. Har vært i 2 møter hos barnevernet denne uka og så fikk vi hjemmebesøk i dag. Hvordan denne ender anner jeg ikke. Vi fikk beskjed fra saksbehandler før hun gikk at " vi holder kontakten" ... Hva det måtte betyr???. Vi spurte ikke mer, så er vel bare å vente og se .

Uansett ferien er øddelagt, og vi bare går her og grubler....

Dere snakker om en journalist. Men hva skal han gjøre? Skrive en artiklen i avisa.......og blir alt det samme etterpå. Og samtidig, blir vi vel satt fokus på offenltig.

Ønsker alle god helg..... og en fin sommer

Hvorfor har du ingen profil?

Har ikke sett navnet ditt før. Vært lenge på dib?

Vel jeg snakket ikke til deg, men om innlegget. Det virker falskt. Nå er det heller ingen skrivefeil og språket er anderledes. Rart å komme med navn nå, eller har du glemte anonym knappen.

Men dette er bare min mening, og det må enkelte bare leve med at jeg har.

Men det finnes menneskes som har sterke og urimelige historier som man gripes av. Hvorfor ingen ser dem og sannheten er ubegripelig. Det er når historiene kommer ut i lyset at verden endres.

Om innlegget virker falskt, så la være lese det, og ikke minst svare noe. Hvilken glede har du plage noen som har nok problemmer fra før?

Når det gjelder profilen min, må være opp til hver enkel ha en eller ikke. Har du SELV en profil???

Husk trykke anonym knappen når du slenger noe tull her igjen.

Har ikke plaget deg. Men sagt min mening.

Man skal være utrolig forsiktig med internett og de råd man får der.

Les dette:

http://iskwew.com/blogg/2008/03/08/internett-sladder-og-nett-troll/

Det er bare så påfallende at bv ble nevt i en tråd og plutselig ble det mange innlegg om dette. Personlig tror jeg det er skjeldent at noen er så hevngjerrige at de går til det skrittet. Men at det forekommer forundrer meg ikke. Men så har jeg merket meg at mange her inne prøver å spille på frykt i forhold til bhg.

Hvorfor skal vi som foreldre frykte noe? Bør ikke bhg-ansatte fokusere på sammarbeid? Hvis de ikke gjør det har man all rett til å si meningen sin. Ta kontakt med noen, du får jo hjelp om du er blitt utsatt for en hevnmelding til bv.

• 2 uker senere...

Annonse

Påfallende er at personalet i bhg driver å annmelde foreldre for bagateller. Bare for å få siste ord liksom. Dette tyder mangledne kunnskaper om etikk og moral.

Vi skal ikke spille på frykt, men være forsiktig.

"...har man all rett si meningen sin" Joda, spørs bare hva konsekvenser blir av det.

Vil tro barnehager flest fungerer bra og har god ledelse. Synd at unntak finnes.

Sorry, men jeg tror fremdeles at disse to trådene om bv er falske.

Men diskusjonen om hva som er normalt og ikke er god.

Om en ped.leder melder et foreldrepar inn, bør jo hun/han ha sammarbeidet først med foreldrene. Har ikke ped.leder forsøkt på dette, men heller motarbeidet, er det en smal sak for foreldrene å gå til motanmeldelse av ped.leder. Ofte har jo bhgansatte selv barn i bhg. Dermed har jo foreldrene en hvis oppfattelse av ped.leder som foreldre. Min mening er at det å kontakte bv som et forsøk på å skremme foreldre, kun vil slå tilbake på systemet. Derfor er jeg ikke det minste redd for en ivrig førskolelærer. Så lenge barna ikke er unormale, blåmerker, ok klær, så sorry. Da får du ikke frykt frem i meg. Om det er noen så er så dumme at de tror de kan klare det. Vel de fleste bhger har jo barn fra samme nabolag. At det foregår noe muffens hos alle hyggelige mennesker, er det vel en diagnose for. Ellers så mobber hele nabolaget en familie. Da finner man jo ut av det.

Så ivrig melding vil kun ramme en person, den som melder på et motiv.

Tro hva du vil. Jeg vet hva vi har vært gjennom og venter å se hvordan saken utvikler seg. Eller om den blir henlagt. Håper jo på det siste, og får god støtte fra familie og venner.

Folk flest (som deg) tror på systemet og har vanskelig å forstå at sånne ting skjer. Vi er jo nødt på en måte ha tillitt til lege, lærer, prest osv. For hvis vi ikke stoler på dem, hvem kan vi stole på da??

Hadde noen fortalt meg at er et viss risiko bli annmeldt til BV når ungen begynner i bgh, så hadde jeg VELDIG nøye med valg av barnehage.

Mener ikke med dette at kvaliteten i norske barnehager er generelt dårlig. Men finnes pedagoger som er inhabile, som i alle andre yrker. Og dem kan gjøre mye galt siden har å gjøre med noe så verdifult som våre barn. Den yterste konskevensen er at familier blir øddelagt.

Som sagt tro hva du vil. Jeg fordømmer deg ikke og forventer bli behandlet med samme respekt tilbake.

Jeg har svært vanskelig for å se for meg at pedlederen melder noen til barnevarnet som en hevnaksjon.

Med få unntak, må ma faktisk gå gjennom styrer for å melde en bekymring til barnevernet.

Styrer vil da også snakke med resten av personalet på gruppen, og handler dette kun om hevn, vil jo det raskt komme for en dag.

Min erfaring er heller at alt for få saker havner hos barnevernet pga melding fra barnehagen.

Jeg synes også det er en dårlig ide å baksnakke personalet til andre foreldre.

Ta heller en seriøs prat med styrer og få fakta på det rene

• 2 uker senere...

En kan komme opp i vanskelige situasjoner i samarbeid med både barnehage, skole og mange andre instanser. Drittsekker fins overalt, kan man vel si. Men jeg tror det er et større problem at barnehageansatte lar være å anmelde når de bør, enn at de anmelder for mye. Barnevernstjenesten finner fort ut om en bekymringsmelding bare er tull, men de kan hjelpe et barn og en familie til et mye bedre liv hvis familien virkelig sliter.

Jeg vet at som er ansatt i barnehager, skoler og slikt vegrer seg for å si fra når de er bekymret, for de er redde for at forholdet til foreldrene blir dårlig. Jeg må bare si at jeg hadde satt pris på å få beskjed hvis noen var bekymret for ungene mine, og jeg ville takket ja til den hjelpen jeg kunne få.

Vi vil vel alle det beste for ungene våre, vil vi ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...