nattergal78 Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Datteren min sover godt på natten og har gjort det siden fødselen. Hun sovnet først ved brystet en tid. da det ikke "virket" lenger begynte pappan å bære i søvn etter amming. nå går ikke dette lenger. kan ta opptil to timer å bære henne i søvn. da er hun og vi utmattet. vet hun trenger å bli lagt senest kl 20. vi starter i god tid med bad/vask, pysj, amming. vurderer nå å "lære" henne å sovne i sengen på egen hånd,dvs at hun nødvendigvis får gråte litt men at en av oss sitter ved sengen hele tiden. (hun sover i egen seng frem til siste nattmåltid ca kl fem da hun skal ha mat.har forresten aldri villet ta smokk) Hva tenker dere andre om dette...
lillemarie Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Vi begynte med våken legging litt før lillegutt var 3 mnd, og som dere begynte vi med tilvenning av bading, pysj og kveldspupp. Han la seg riktignok ikke før kl 21 (først når da ble 6 mnd justerte vi til kl 20) Da sover han til 7. I begynnelsen skrek han ikke da vi la ham, men kom med noen slags rop (vi kjenner jo ham godt nok til å vite at de etterhvert blir til skriking hvis vi ikke kommer ) Vi gikk derfor inn og løftet ham opp for å se om det var en rap som trengtes eller om han var for varm (gutten vår har en greie med varme) Hvis alt var vel la vi ham bare ned igjen og sa god natt og gikk ut igjen. Ikke vugget og ikke sang eller noe slikt. Etter et par besøk sovnet han. I varmeperioden i sommer var soving generelt et problem og det virket som om han ble utrygg i sengen sin. Han begynte å skrike med en gang vi kom inn på soverommet. Vi tok et par kvelder med hysj-hysj metoden og lillegutt er igjen god å trygg i sengen sin og ligger og pludrer til han finner søvnen selv.
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Heisann. Vil bare komme med noen innspill. Gutten min som nå er akkurat 3 mnd har alltid vært unormalt snill, det vil si veldig lite gråt, omtrent ikkje noe magevondt og sovet veldig bra. Og fra han var 7 uker har han sovet 12 timer om natten og så får han en flaske melk og så sover han i 3 timer til. Ja, eg vet.. Eg har et luksusbarn :-D Når pappaen begynte igjen på jobb etter 8 uker med perm og ferie sammenslått begynte vi med rutiner. Til da hadde han bare sovet i vuggen sin i stua og så la vi oss med en gang han hadde fått mat. Så vi satt ofte å ventet på at han skulle våkne sånn at vi fikk gitt han mat. For i denne perioden var det jo mat hver 3.time. Uansett, det var ikkje det eg skulle frem til :-p Når vi begynte med leggerutiner (altså legge han i sengen på soverommet i 7 tiden om kvelden) så begynte jeg med å ligge meg i sengen vår som står ved siden av hans seng og bare legge hånden på magen hans, da roet han seg fort. Men han var jo veldig bevisst på at eg var der, så han prøvde jo å prate og få kontakt med meg. Men eg sa aldri noe til han, sang aldri. Bare lå der med hånden på magen. Men dette gikk det jo sport i, det tok lenger og lenger tid for han og sovne og mer og mer kontaktsøkende mot meg. Så eg bare bestemte meg for at han skal lære seg å sovne av seg sjøl. Nå får han pysj på, evt etter et bad og så får han mat. Og når han får mat i halv 7 tiden så er han skrubbsulten. Han får ikkje mat før han viser veldig tydelig at nå MÅ han få mat. Da drikker han veldig fint. Når eg har gitt han mat når han ikkje har vært så sulten så tar mating veldig lang tid, veldig lite effektivt og han drikker ikkje så mye. Lillegutt er flaskebarn da.. Han får 2 dl melk hver gang han spiser. Når han har drukket opp sine 2 dl med melk er det rap, si natta til papsen sin og så er det rett i køyen. Eg har kjøpt en sånn sovepose til han nå i det siste og på en eller annen måte er lillegutt mer rolig i sengen når han har denne på. Det er en pose med hemper over skuldrene som brukes til barn som sparker dyna av seg. Uansett, legger han ned, stryker han over pannen og sier stille god natt, og går ut av rommet. Det mest effektive for vår gutt er å la døra stå åpen, det virker som at når han hører oss fra stuen så blir han roligere. Han blir også roligere av å ha lyset på babycallen på. Han elsker å se på lys, så det aktiviserer han litt.. Noen kvelder sovner han med en gang, andre kvelder er han sutrete og eg må inn gjerne 20 ganger og gi tutt. Men eg går bare inn og gir han tutten, stryker over pannen og sier god natt. Og enkelte ganger ligger han og babler og preiker med seg sjøl, og det får han lov til. Når han ligger sånn å snakker med seg selv pleier han som regel bare å sovne av seg selv. Nå har ikkej vi holdt på med dette mer enn 3 uker, men eg merker forbedring allerede. Og eg vil anbefale deg til å ikkje venne datteren din til at du sitter ved siden av sengen hennes til hun sovner. Dette vil hun fort nok utnytte, de er noen utspekulerte vesen selv om de er ganske så små. Og når det er sånn at du hører at det er sutring, så løper eg ikkje inn emd en gang, men lar han sutre litt. Men er det grining går eg inn. Men eg tar han aldri opp av sengen, for han han roer seg når han får tutt eller eg snakker rolig til han og sier at nå er det natt lille venn. Så prøv å roe datteren din før du tar henne opp. De skriker som regel av rett og slett oppmerksomhet, og en kan fort lære barna ubevisst at de kan utnytte situvasjonen ved å gråte. En lærer seg veldig fort forskjellen på gråt ved å legge på denne måten også. Har du prøvd med en koseklut til datteren din, siden hun ikke tar smokk så er det jo noen som liker og ha en klut og kneke med når de våkner sånn at de sovner igjen. Og så synes eg det e litt tullete å høre på alle mammaene som skriver inn at de tar opp barna med en gang de skriker og fram med puppen eller flasken og gir mat. Fordi mammahjertet deres ikkje klarer gråt. Da lager man fort ris til egen ræv, og det har ingen ting med å være snill med barna sine og gjøre. Det har med å brele de bort, og dette utnytter barna max etterhvert og da han man det jo gående. Eg er ingen ekspert, dette er mitt første barn og han er som sagt bare 3 mnd. Men dette funker for oss iallfall. Huff, det ble langt dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå