Gå til innhold

Jeg er spent førstagangsfødene, flere ?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Syns det ikke er lenge siden jeg satt med den positive graviditetstesten i hånda i oktober etter å ha blitt (overraskende, må jeg si) gravid på første forsøk og syns det virket laaaangt fram til termindato 21. juli 2009 :)

Etter et problemfritt svangerskap (så langt) uten kvalme, bekkenløsning, ekstrem tretthet osv., og hvor jeg har kunnet jobbet og trent som vanlig, så merker jeg nå at jeg er veldig spent ovenfor fødselen som nå er så nært forestående.

Merker jeg sover litt dårligere om nettene nå, ligger liksom litt på "allerten", skjer det i natt liksom ? Hvordan merker jeg at fødselen er i gang ?

Jeg tenker mye på fødselen. Ene øyeblikket er jeg veldig skremt. Lurer på hvor vondt det gjør, redd for komplikasjoner og redd for at noe skal eller være galt med babyen. Gjør det vondt når jordmor sjekker åpningen ? Vil jeg følte en blyghet ved å ligge der "uten en tråd" nedentil ? Kan jeg gå på do mellom riene ? Får jeg en hyggelig jordmor jeg føler jeg kan stole på ? Skal jeg føde liggende ? Kommer jeg til å revne ? Hvordagn takler sambo fødselen ? Hvordan reagerer han ? osv.

Ettersom jeg ikke ANER hva jeg går til, så tenker jeg i neste øyeblikk, og takk og lov, så er det faktisk disse tankene som dominerer er at når jeg skjønner at fødselen er i gang, så kommer adrenalinet til å bruse ? Tenk på øyeblikket når gutten vår blir født, det må være ett av livets høydepunkt ? Lurer på hvordan han ser ut ? Hvordan blir følelsen av at det faktisk er vår gutt som "ligger der" ? Hvem ligner han ?

Også tenker jeg tiden etter fødsel...Får jeg til amminga ? Når går "magen" ned igjen ? Er jeg sliten ? Stolt ? Hva med de 15 kg jeg har lagt på meg, blir jeg kvitt dem ? Når kan jeg trene igjen ? Takler jeg den nye rollen som mamma ? Hvordan blir forholdet til meg og samboer, klarer vi også ta vare på hverandre i den nye hverdagen ?

Ja, det er mye og mangt jeg tenker og lurer på :) Er det flere av dere som er første gangs eller dere som har født tidligere som kjenner dere igjen ? Jeg gleder meg så til vår lille gutt, Håkon skal komme til verden. Han er så velkommen :)

Fortsetter under...

Dette var morsomt å lese:) det er AKKURAT SÅNN jeg har det nå....

og som du sier.. sover lite om natten, tenker mye, ofte oppe og vandrer.. så begynner jeg å tenke på at jeg sover FOR lite.. og bekymrer meg for det.. "håper fødsel ikke skjer nå for jeg har sove lite inatt" eller "håpe fødsel skjer idag for idag er jeg uthvilt"...

spennende tider for oss:) lykke til da du:)

(Jeg er inne å snoker, hører egentlig til i septemberklubben) ;)

Såå gøy å lese hva du skriver altså. Føler det på AKKURAT samme måte! Hatt det silk lenge jeg. Selv har jeg to mnd igjenn til termin, og vil ikke tro disse tankene roer seg noe frem til da. Snarere tvert imot ;p...

Lykke til dere! Skulle ønske jeg også hadde termin nå, vil så utrolig gjerne møte jenta mi. Rart det der, i og med jeg aldri vil få henne så "nært" meg igjenn :)

Jeg er annengangs og fikk bare lyst til å si til deg som skrev innlegget;

heldige lille Håkon som har en mamma som tenker alle disse tankene allerede før han er født :-) så heldig å være slik et ønsket barn, som har en mamma som helt sikkert kommer til å takle dette helt fint. Alle bekymringene dine er helt normale og forståelige, og det er utrolig hva man bare takler etterhvert, ett skritt om gangen, og som man kanskje grublet mye på på forhånd.

Og JA, du har helt rett, når gutten din blir født vil det sannsynligvis føles som det største i livet. Det er som om hjertet ikke er stort nok til alle følelsene :-) Gled deg, du, og stol på deg selv !

vi går rundt med mange av de samme tankene....

å spm vi gleder oss men det er en HELT ny hverdag som venter på oss. vi skal nok komme oss igjennom dette også!!!!!!!!!!

lykke til alle sammen, vi har en spennende tid i vente, temin 20 juli, men håper jeg snart får se deg........

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...