Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg avsluttet vgs når jeg fikk barn, så jeg har 2 år igjen... Som person er jeg sosial og har lett for å komme i kontakt med andre, men jeg har ett problem som bare gjør att jeg utsetter skolegangen. Jeg har en vond sosial angst når det kommer til snakking i forsamlinger eller gruppe. F.eks har jeg sneket meg unna prosjektframføring siden u.skolen (selv om jeg fikk stryk) Det var det aller verste! Da kunne jeg svette, stamme, rødme og få hetetokter og bli svimmel hvis jeg presset meg selv til og framføre. I det jeg fikk vite att vi skulle ha framføring (ca uke før) så var hele uken min ødelagt! Da gikk jeg bare og tenkte på framføringen hver eneste dag, og hvordan jeg skulle klare og komme meg ut av det. Jeg overbeviste meg selv om att jeg skulle klare det, men 2 dager før var jeg bare ett nervevrak. På dagen dukket jeg ikke opp...... Dette er bare ett eks. Dette gjør meg faktisk så vondt. Kan jeg få fullføre skolegangen min ved å få lagt bort snakking i forsamlinger (som klassen for eks) I mindre grupper fungerer jeg veldig bra, men og stå framme ved tavla er døden. Hjelp meg Syns dette er flaut også!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Sosial angst er, i utpregede tilfeller, sykdom, og det er like lite grunn til å være flau for en slik sykdom som for lamme bein eller dårlig hørsel! Men at både dårlig hørsel, lamme bein og sosial angt kan være til hinder i en del stillinger er en annen ting. Derfor er det i alle slike tilfeller nødvendig å tenke over hva man faktisk kan utføre på en fornuftig måte før man starter et studium. Med ditt utgangspunkt har du f eks lite å gjøre som reiseleder. Like lite som jeg har noe som yrkessjåfør å gjøre, pga sviktende fargesyn. Du kan gjerne få fulltført skolegangen din om du tenker studiekompetanse, slik at du kan få ta et universitets-/høyskolestudium. Da gjennomfører du et privatistkurs. Betingelsene er følgende: 1) Fylt 23 år første eksamensdag (kurset kan gjerne startes før, om pkt 2 er på plass og skolen sier OK). 2) 5 år med heltidsutdannelse eller -arbeid (hvilken fagområde er helt likegyldig) etter fylt 16 år. Arbeid skal være av minst 95 % stilling, kun sammenhengende arbeidsforhold utover 6 måneder teller. Omsorg for barn (i flertall) kan også telle med "arbeid" innen visse regler, NAV kan informere nærmere. 3) Gjennomført privatiskurs ved godkjent studiested (f eks NKI) 4) Bestått eksamen i alle fag i privatistkurset 5) Norsk statsborger Både skolearbeid og eksamener ved et privatistkurs er skriftlig/via internett, og du behøver overholdet ikke å kommunisere muntlig med lærer om du ikke ønsker det. Eksamen er delvis muntlig, men da som en hvilken som helst mulig eksamen i vgs, ikke noe prosjekt eller foredrag. Privatistkurs og eksamener koster deg ca 45 000 kr inklusive læremateriell. Kan du dokumentere med legeattest at dette er eneste måte for deg å skaffe deg grunnlag for et høyskolestudium på, kan deler av utgiftene være fradragsberettiget i inntekten på selvangivelsen (som særfradrag) om du ikke alt har særfradrag av annen grunn. Nærmere info finner du f eks her: http://www.nki.no/Studier/Generell-studiekompetanse Et slikt kurs åpner formelt de fleste studier for deg, men mange studier som har "noe med tall" i gjøre, i videste betydning, setter krav om Matematikk T. Det finnes også noen spesialkurs ved skolen for de studiene hvor det fagkrav utover "standard" studiekompetanse. Eksamenene knyttet til privatistkurset arrangeres ved minst en vgs i hvert fylke, som regel ved 2-3, men oppmedingsfristen er LANG, nesten et år før eksamenstiden. Datoene for eksamen faller sammen med tilsvarende dato i vgs for tilsvarende fag samme år (og oppgavene er over 50 % de samme). Du kan godt fordele eksamenene over flere år om du ønsker det, men litt krav til "eksamen i ..... før eksamen i ....." finnes.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Snakk med en psykolog og får være med på gruppeterapi/behandling. Du kan ta alle fagene som privatist, men dette problemet vil du jo møte igjen. Som privatist slipper du forsamlinger. Jeg tok gymnas som privatist mens jeg reiste.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Hvorfor skal det være så dyrt og slite? :/
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Den gamle privatisordningen forsvant sammen med kunnskapsløftet, men en ny (delvis bedre) kom i stedet. Jeg har nevnt litt detaljer om denne i første innlegget mitt. Problemet blir man vel aldri kvitt, men det er ikke til hinder for ethvert yrke! I et yrke valgt med omtanke for problemet kan man fungere helt utmerket. Kanskje bedre enn andre som IKKE har et slikt problem i noen tilfeller!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #6 Skrevet 5. juli 2009 Om du tenker på hvorfor en privatistutdannelse skal koste kr 45 000, 1742, så kommer det av at denne er beregnet for ENHVER, uansett årsak, som ikke har fått fullført vgs før fylte 25 år. Og er årsaken at man ikke "tok det så nøye" er det rimelig at man betaler en del når man senere kommer på bedre tanker! I et tilfelle som ditt, vil jeg anta at NAV kan tilby lån/støtte på en eller annen måte til en slik utdannelse. Men NAVs regelverk kjenner jeg sørgelig lite til, utover at jeg vet at noen har fått deltatt ved slike eksamener (på NAVs regning) som "yrkesrettet attføring". Her bør du konsultere NAV for nærmere opplysninger. En GOD rådgiver ved fylkets "utvalgte skole®" for eksamen kan kanskje også ha noe å bidra med av opplysninger. Husk også at læremateriell og skolereise koster en del for en "vanlig" elev.......
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Samme her du HI. tenkte og kanskje snakke med en rådgiver på skolen om dette....
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #8 Skrevet 5. juli 2009 trenger ikke ta det sm privatist. jeg hadde samme problem selv og fikk erklæring av lege om at jeg hadde angst for fremføringer o.l jeg leverte skriftlig istedet. gikk også til psykolog for å jobbe med angsten, slik at den ikke skal vokse seg større. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2009 #9 Skrevet 5. juli 2009 Du kan endelig levere en søknad om særopplegg (f eks skriftlig levering i stedet for muntlig presentasjon) ved en vgs, men det er absolutt ingen automatikk i at den blir godtatt, selv om det ligger opptil flere uttalelser fra leger/psykologer/sakkyndige ved. Og så blir spørsmålet til deg, HI: Vil du tåle en slik skuffelse, eller ville et nytt avbrutt skoleløp knekke deg fullstendig? Bare du selv vet svaret Mest sannsynlig vil du få en slik søknad, helt eller delvis imøtekommet. Men bare så langt skolen til enhver tid mener dette er både faglig forsvarlig i forhold til de spesifikke læreplaner som til enhver tid gjelder (og her har skolen absolutt siste ord!), og finner ut at dette ikke gir lærer/lærere merbelastning. Og problemet er: Du vet aldri hva skolen sier! Får du et svar du ikke liker, har du da valget mellom å godta skolens avgjørelse eller slutte og melde deg ved OT-tjenesten. Som antageig vil henvise deg til privatistopplegget, i alle fall om OT-tjenesten her i fylket er representativ.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2009 #10 Skrevet 6. juli 2009 PrivatistUTDANNING er kanskje dyrt, men det koster ikke så mye å ta privatistEKSAMEN. Da leser du selv og trenger ikke en gang gå på skolen, men ha skriftlige og muntlige eksamner. Det aller beste er jo at du får hjelp for angsten din. Jeg selv hadde angst en periode på universitetet. Da jeg fortalte læreren min det så sa hun at jeg ikke trengte å fremføre foran hele klassen, men bare foran henne. Skulle tro det var enda lettere å få til noe slikt på vgs enn universitetet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå