Gå til innhold

Gratisbilletter med danskebåt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare en liten opplysning, HI: Gratisbilleter har nok ikke eksistert for perioden mellom St Hans og starten av september. For da er de aller fleste seilinger fulle uansett!

I bunnsesongene (typisk januar og tidlig februar, samt november) har slike billetter periodevis eksistert, det er riktig. Men for det første er slike billetter, om de "tilhører" f eks noen med medlemsskap i Color Club, utstendt på navn (og den som har fått billetten må da være med i reiseforfølge og formelt stå for innsjekken, begge veier), men hun/han kan gjerne ta med f eks inntil tre gjester) for det andre er slike billetter i dag ikke helt gratis. Forbrukerutvalget har nemlig nå bestemt at slike billetter minst skal belastes med skatter, avgifter og brenseltillegg. I praksis snakker vi da om 30-45 kr billetten. Hensikten med bestemmelsen var nettopp å unngå at folk ble "kastet ombord" av rederiene for å fylle opp båten (og sikre salget i butikker/barer....) selv i absolutt lavsesong. Salg av billetter under rederiets reelle omkostninger (altså skatter/avgifter/brenselstillegg) er derfor nå rettslig kjent forbudt. Det samme er da gratisbilletter.

Sa ikke NÅR jeg ville dra med danskebåten da :) Tar gjerne en tur utover høsten og jeg! Jeg har fått sånne billetter til fritt bruk, ofte fått de når jeg er på danskebåten fra før.. de blir jo utgitt til mange som er med på slike show :) Og jeg betaler gjerne skattene og avgiftene, det er ikke snakk om noen store summer. Men greit, hvis det ikke finnes slike gratisbilletter lenger, så er det ikke noe problem. Bare spurte :)

Neida, HI, du sa ikke når du ville reise, og jeg klandrer deg ikke for ønske deg slike billetter!

Det var nettopp den høyst offisielle utdelingen til "nytt show" som fikk forbrukermyndighetene til å reagere. I deres øyne er slike gratisbilletter nemlig å se på som "snikreklame" for øl/vin og sprit ("hvorfor deles billettene ellers ut", er forbrukermyndighetenes spørsmål, og bransjen har ikke så langt gitt noe fornuftig svar).

Du kan, om du bare orker arbeidet med å søke en del, finne billige billetter via båtenens internettsteder. Vet f eks at Atlantic Traveller (Fjord Line) har hatt billetter helt ned til 109 kr t/r, med liggestol mellom Vestlandet og Hirtshals, og helt ned i 198 kr t/r med køyplass på Stena Saga (Stena Line) mellom Oslo og Fredrikshavn. Men da må du søke, dato for dato, til du finner en billigdato (for å legge disse åpent ut i liste blir brudd på Forbrukertvistutvalgets/Markedsføringrådets dom). Billettene blir sjelden og aldri annonsert, de forsvinner likevel, og annonsering er å be om spørsmål fra Forbrukerrådet og lignende "brysomme" instanser. Som regel blir slike billetter ikke lagt ut før to-tre uker før aktuell reisedato.

Og det er ingen hemmlighet at om du i den absolutte lavsesongen møter på terminalen en time eller to før båten skal gå, og får (diskret!) gitt et bud på en billett, får du billett, om bare budet ditt var høyt nok til å dekke skatter/avgifter/brenseltillegg og en viss (meget liten!) fortjeneste. 100 kr t/r er helt kurant i Kristiansand i ukedagene, om vi snakker om t/r med samme båt, lavere har jeg hørt rykter om godtatt, og med skatt/avgift/brenselstillegg på 30-35 kr hver vei, kan ikke akkurat det kalles stor fortjeneste til rederiet! Men slike billetter selges ALDRI i andres påsyn (offisielt finnes de nemlig ikke.....), så her gjelder diskresjonens kunst! Og å prøve å få en slik billett på mer enn 5-6 timers varsel er fåfengt arbeid!

Nå, 1549, er det et problem! For billetter skal i dag nemlig være utstedt på navn og med påført fødselsdato! Akkurat som for en flybillett! Og like vanskelig å gi bort som en flybillett med "feil" navn og "ingen endring tillatt".

Annonse

Vant en tur i fjor, men det var jo så mange restriksjoner, og de måtte brukes innen fjorten dager, man måtte være over 25 år osv.. Ga dem bort til noen på et annet forum som hadde muligheten til å dra..

Koster vel bare 3-400 kroner for en billett med Stena Saga?

Vant også billetter, og fikk en kode på sms som jeg skulle bruke til å bestille på nettet.. Kunne ikke bruke dem selv, så jeg sendte billettene/smsen videre til en venn, som hadde mulighet til å dra.. Ringte til og med til Stena Line, for å høre om det var greit, og det var jeg som hadde vunnet reisen, og kunne bruke dem/gi dem videre som jeg selv ville..

Ikke 300-400 kr i sommermånedene nei, HI, men ellers kan du nok få billetter for det utpå høsten, fra slutten av september eller så. For 500 kr/person kan du velge og vrake, om man er 3-4 stk sammen til å fylle opp en lugar eller aksepterer køy i "fremmed" lugar.

Og restriksjonene ble ellers ikke færre nå 1. juli. Etter kjennelse i Markedsføringsrådet, samt nye regler for ID-kontroll for transportselskaper på grenseoverskridende reiser hvor det ene landet er et "randland" i Schengen-sonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...