Gå til innhold

OPPKLARING I PERMISJONSREGLER (rett meg hvis jeg tar feil ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

PERMISJON pr 01.07.09

Det er en del misvisende forklaringer; noen får beskjed om at reglene er sånn og sånn. Men her er en ganske korrekt oppklaring. Korrektèr meg om jeg likevel tar feil, men det er fakta hentet fra NAV + egen erfaring:

EKS med 100% lønn som tilsvarer 46 UKER:

* MOR har LOVFESTET 3 uker før termin + 6 uker etter fødsel. (Kan faktisk begynne permisjon hele 12 uker før termin, men da blir tiden hjemme med selve barnet kortere).

* FAR har LOVFESTET 10 uker etter det har gått 6uker fra fødselen av. Far har også rett til å ta ut 2 uker etter fødselen, men arb.giveren avgjør om det er med/uten lønn.

---> Dette betyr faktisk, rent teoretisk, at mor bare har krav på 9 uker permisjon, mens far kan ta ut hele 12 uker! (PLUSS da evnt 27 uker som er igjen av de 46 ukene totalt…)Paradoksalt nok.

* Med andre ord: Regjeringen har altså bestemt at mor og far har krav på tilsammen ***19 uker****. (3+6 uker til mor+10 til far).

**Det betyr igjen at det er opp til FORELDRENE SELV å fordele resten av de da 27 ukene som er igjen. (kjapp hoderegning: 19 uker + 27 uker = 46 uker).

HUSK: Det heter FORELDREPERMISJON. Ikke mammapermisjon.

EKS 1.: Si termin er 22.januar. (mor tar ut sine 3+6 uker). Så kan far ta ut 4 uker i f.eks mars. Da må mor i utg.punktet jobbe for å få stønad fra NAV. Så kan far ta ut 4 uker i juni. Og ha 2 uker i september.

EKS2.: Pappaen kan være hjemme med barnet en dag i uka i 50 uker (som tilsvarer 10 ukers permisjon). Eller lenger da, hvis mor vil ”ofre sin del” av permisjonen.

EKS3.: Permisjonen kan strekke seg fra barnet er født t.o.m det er 3 år. Da kan man bruke permisjonen hipp som happ. Men det er fortsatt ”bare” 46 uker (eller 46 uker – 9 uker som mor må ta ut i starten av= 37 uker) som kan benyttes. Det er selvsagt FÅ som gjør det slik, men satt på spissen kan man gjøre det sånn! (hvis far er hjemme 2 dg i uka i 2 år eksempelvis...).

FERIE: Mor kan legge 21 dg ferie inn i permisjonen (= 4 uker + 1 dg). Slik forlenges permisjonen fra 46 til hele 50 uker). Og alle har krav på å overføre MAKS 10 DAGER fra året før. Så da er man oppe i 52 uker ”permisjon”. Disse 6 ferieukene er selvsagt ikke betalt, men man kan lykkelig gå hjemme uten å måtte være på jobb. Lurt å gjøre for å rett og slett få lenger permisjon :)

* Velges det 100% lønn skal far også få 100% lønn. (Far får selvsagt sin egen timeslønn/sats, uavhengig av hva mor tjener. Så får mor sin opptjente lønn).

* Velges det 80% lønn skal far ha 80% lønn. Samme prinsipp som med 100% lønn. Far får da 80% lønn av sin egen inntekt.

* EN ANNEN TING: røde dager er ikke betalte, så enkelte mnd vil det utbetales mindre penger. Dessuten får man ikke igjen de røde dagene på noe vis. De er der åkke som. Dessuten er feriepengegrunnlaget betydeligere mindre når man er i permisjon. TROR det bare er 12/13 uker man får beregnet feriepenger fra… Horribelt lite. Men, sånn er det bare.

SJEKK UT MER PÅ http://www.nav.no/202560.cms

Phuh... Man må bare holde tunga rett i munnen ;) Men rett meg om jeg tar feil. Dessuten når det gjelder om mor kan overta fars lovfestede uker, ja, der stiller jeg blankt egentlig. Men fint om noen kunne fylt ut KORREKT innlegg på det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang ferie, har man ikke krav på hele ferien sin i permisjonstida? Jeg har i alle fall skrevet inn 25 dager (har 5 uker ferie) midt i permisjonstida + overført 1 uke fra i år som jeg tar på slutten av permisjonstida. Sjefen sa ingen ting på det i alle fall.

Skrevet

i følge NAV er det bare lov å overføre 21 dager.

Generelt er det også bare lov å overføre 10 dg fra året før. (=31 dg totalt). Husk, det er opp til hver enkelt BEDRIFT å gi sine medarbeidere 5 eller 6 uker ferie. Lovfestet ferie er fortsatt "bare" 4+1 gro dag. Dessverre. Man utvidet så det skule bli 5 uker, men det er ikke LOVFESTET. :( Så, derfor kjører NAV med disse 21 dg....

Men i ditt tilfelle blir det 25 dager + 5 dg (1 uke) = 30 dager. Så da er det innenfor grensa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...