Gå til innhold

Trodde jeg skulle dette av stolene på jobb i barnehagen i dag....

Anbefalte innlegg

Hadde sein vakt i dag. og det var siste dagen før bhg har stengt i 3 uker.

Alle barna gleder seg til å ha ferie. Noen skal til kristiansand, noen til danmark og noen til hytten.

Når ene barnet blir hentet, så spørr forelderen om jeg kjenner noen som kunne vært interessert i å passe barnet. For barnet kjedet seg sånn hjemme. De skulle egentlig bort i 3 uker men så ble det forandring i planene.....så da hadde det vært greit med noen som kunne passet barnet 4-5 timer om dagen. da har foreldrene ferie begge to.

jeg ble helt satt ut jeg...stakkars barn. barna trenger jo ferie også... dette er også et barn som er i bhg fra den åpner til den stenger

Fortsetter under...

Huff da....virker som enkelte foreldre er så uvant med å tilbringe tid med sitt eget barn at de liksom ikke vet helt hva de skal ta seg til med barnet når de skal ha det på egenhånd over lengre tid enn helga.

Synd, men vi er alle forskjellige og mens noen foreldre kan finne på ting, dra på turer, leke og pusle med ungene i timesvis er det noen som ikke har evnen til å leke og finne på aktiviteter med barna. Og da er det kanskje bedre at de finner noen til å passe dem og leke etc noen timer om dagen?

merker at jeg blir mer irritert på barnehageansatte som henger ut foreldre på slike forum enn jeg blir på foreldre som stille slike spørsmål. "Forandring i planene" kan jo bety så mye, ingen vits i å henge ut folk her pga det.

Taushetsplikten i barnehage er faktisk ikke så streng som f.eks. på sykehjem.

Det er helt i orden at HI skriver om dette, så lenge hun ikke har nevnt navn på barn, foreldre, barnehage eller hvor i landet dette er. Dette kan like gjerne dreie seg om naboen din, meg eller søstra til julenissen!

Annonse

HI her...

Nå vet jo ikke dere om jeg har forandret noe på situasjonen slik at ingen skulle kunne kjenne den helt igjen..... jeg har ikke skrevet noe om hvor gammel barnet er, hvilket kjønn barnet har, hvilke kjønn det var på forelderen som spurte osv......

om man leser i forskjellige ped bøker osv så står det jo mange prasisfortellinger. da kan man skrive barnets alder og kjønn.........og det er helt lov...

og for deg som sier at forandring i planene kan bety så mye, jeg vet akkurat hvorfor denne forandringen kom.... fordi det ble jeg fortalt.... men det har jeg jo ikke tenkt å skrive noe om her.....

jeg syns fremdeles at det er horibelt at man ikke kan klare å ha barnet sitt hjemme med seg........

Synes det sier mye om deg og at du ikke klarer å skille jobb og følelser.

Du må være proffosjonell og ikke bry deg om hva foreldrene gjør, men behandle dem med respekt og gi barnet det det trenger.

Selv badet jeg ute om sommeren kun i bhg og hos besteforeldrene mine, pga min mor ikke gadd å styre sånn. Hun solte seg da hun hadde fri og været var pent, eller jeg satt og hørte på henne og venninne sladdre inne.

Aldri gav de meg en dårlig følelse, men bygget opp en selvtilitt som jeg har den dag i dag.

Jobben din er viktig pga den kan redde barn og gi dem en lykkelig barndomm. Men da må du legge føleslene hjemme og gjøre jobben.

Håper dette kan motivere deg vekk fra tankene om hva som er galt og inn på jobben din.

Når jeg er på jobb så er følelsene mine med meg. Om ikke jeg hadde følt noe i jobben min så syns jeg ikke at jeg hadde hatt noe i barnehagen å gjøre. jeg er oppriktig glad i barna jeg jobber med. Når noe fælt skjer med dem så går det inn på meg. fordi jeg bryr meg om dem. Når noe fint skjer med dem, når de viser fremskritt osv så blir jeg kjempe glad.

Dette barnet jeg skrev om er inne i en periode der h*n er utrolig sliten. Jeg ser at h*n trenger tid med foreldrene sine. H*n spørr ofte etter mamma og pappa, noe h*n ikke har pleid før osv... Foreldrene er veldig ressurssterke på alle måter. De er flinke foreldre, veldig engasjert osv. så var derfor jeg fikk så sjokk når spørsmålet kom...

at du skriver at du fikk selvtilit av å sitte å høre på moren din og venninnene er jo helt tragisk. Hvordan er forholdet ditt til din mor i dag?

jeg er fullt klar over at min jobb er viktig og det ser jeg jo hver dag.vi har mange barn som vokser opp i ustabile hjem osv. men om jeg skal slutte å bry meg om det, bare gjøre jobben, så kan jeg likså greit bare slutte i jobben. for jeg kommer ALLTID til å bry meg.....

klart det spiller en rolle som du sier, helt enig. om det ikke var sånn hvordan i all verden var vitsen med at barnehagene hadde kontakt med barnevernet ved eks vold, misbruk, narkotika osv osv....det er jo pga dem er bekymret for barnet osv.

jeg skjønner tankegangen din godt og jeg er glad det finnes slike folk som jobber i barnehagen :D

Når jeg sier at det er viktig å ikke legge følelsene i jobben, betyr det at du må kunne se objektivt på din egen rolle. Du er der for barnet på jobb og skal ta deg av det.

Kan du ikke bare fortelle dem slik du ser saken at han er sliten og trøtt og trenger ferie. Isteden for å gå rundt å lure på dette spørsmålet? Du sliter jo bare deg selv ut.

Synes det er rart at du må diskutere jobben din så konkret på et forum.

Og det virker ikke som at disse foreldrene har gjort noe galt annet enn å stille et spørsmål. Er det noe ved dem du egentlig ikke liker eller er missunelig for?

Jeg trenger ikke diskutere det på et forum altså.. jeg bare skrev det. vet ikke helt hvorfor. for har allerede snakket med kollegaer om det.....

Jeg er ikke det minste missunnelig på disse foreldrene, og jeg liker dem veldig godt. veldig positive og koselige mennesker begge to. et herlig barn har dem også. tror det var bare det at jeg fikk litt sjokk når spørsmålet kom. for jeg hadde ikke ventet det liksom... og jeg sier jo ikke at de har gjort noe veldig galt altså...

og forresten, jeg går ikke rundt å tenker på det hele dagen altså..;) vet jo at dette barnet har det bra..;)

Les det siste innlegget ditt og det første:

Hadde sein vakt i dag. og det var siste dagen før bhg har stengt i 3 uker.

Alle barna gleder seg til å ha ferie. Noen skal til kristiansand, noen til danmark og noen til hytten.

Når ene barnet blir hentet, så spørr forelderen om jeg kjenner noen som kunne vært interessert i å passe barnet. For barnet kjedet seg sånn hjemme. De skulle egentlig bort i 3 uker men så ble det forandring i planene.....så da hadde det vært greit med noen som kunne passet barnet 4-5 timer om dagen. da har foreldrene ferie begge to.

jeg ble helt satt ut jeg...stakkars barn. barna trenger jo ferie også... dette er også et barn som er i bhg fra den åpner til den stenger

Første innlegget fikk jeg inntrykk av to sjuskete foreldre som alltid hentet et utmattet barn sent. Mens i siste er de to flotte foreldre som har stillt et uventet spørsmål.

Jeg tror denne saken kunne vært punktert av deg i situasjonen. Du kunne ha forklart dem at de er som du sier positive og hyggelige mennesker. Etter ditt syn har barnet det best med dem. Det hadde vært viktig og sikkert styrket disse foreldrene. Anbefalt dem å tenke på aktiviteter for barn og bare være med barnet sitt disse tre ukene.

Grunne til at jeg reagerer er din taushetsplikt. Før pleide jeg å spørre de ansatte litt om råd. Også for å være hyggelig og vise dem respekt for kunnskapen de har om barn. Men etter å ha fått det jeg sa i fortrolighet til en i retur av en annen har jeg sluttet helt.

Foreldrene vil jo merke at du har fortalt dette videre til de andre ansatte, når de kommer tilbake. Det er alltid noen som røper seg eller de kan lese det her inne

Synes det er rart at ansatte kan generalisere foreldre til negative, men så visere det seg at i bunn og grunn så synes de foreldrene er ok. Det virker som om dere skaper litt sladder for å ha noe å snakke om dere i mellom på jobb.

Tør du å fortelle om denne tråden til sjefen din? Og at du brukte ferietid på dette?

Ellers må du ha en riktig fin ferie og slappe av de to ukene som er igjen.

Annonse

Jobber også i barnehage og ser masse rart som jeg virkelig ikke skjønner...

*foreldrer som sukker og bærer seg over at barnehagen nå skal være stengt i 4 laaaange uker...Barna kommer å kjede seg osv..

*mødre som går hjemme med småsøsken som leverer barna i bhg 7.30 og henter dem 16.30, FEM dager i uken,gir ikke barna ikke en eneste dag fri på et helt år som de går hjemme og kooooser seg med babyen!

En av dem lurte veeeldig på hvorfor xxx var så sjalu på lillebror...Ja TENK litt på hva dere gjør, unger er ikke dumme....

* i bhg der jeg jobber bor barna i nærområdet og det er MANGE ganger vi ser noen av foreldrene komme hjem timesvis før de kommer å henter barnet.

*det har vært episoder med barn som har feber,kastet opp osv på NATTA, så kommer de på morningen og er "helt fine". Vist, med paracet går det noen timer, men har ringt mange flaue foreldrer som har måtte hente syke barn som var så "fine" kl 7.30.

Hva skjer?? Jeg har barn selv, visst jeg kan skjønne at en ferie kan bli slitsom i lengden med barn som kjeder seg, men man må jo bare prøve å få det til, løsningen kan vel ikke være å skaffe enda en barnevakt? Man må vel ta ansvaret som FORELDER og gjøre det beste for sine barn, enten det er ferie eller ikke?? Dra på stranden, i skogen,i parken,på biblioteket, bak en kake, syng ?? Er det så dårlig stillt med fantasien så er det jo bare dumt å få barn!!

Når man får søsken til barnet, hva er det som gjør at barnet aldri kan få en fridag sammen med mamma og babyen? Hva er det som er så vanskelig, kan noen fortelle meg det, er så veldig nyskjerrig,jeg skjønner det ikke...? Trodde man var en FAMILIE?

Er absolutt ikke perfekt selv, men jeg tenker på barnet mitt med hjertet og vil det beste for han. Skulle aldri levere han i bhg hvis han var syk, ingen jobb i verden er viktigere enn han!!

Nå GLEDER jeg meg til 4 ukers ferie sammen med han, han kommer sikkert til å kjede seg innimellom, men da får JEG og pappaen hans finne på noe for han, så enkelt er det...

Blir så frustrert noen ganger, men elsker jobben min.

Selv om du er såååå frustrert kan du kanskje svare hvorfor foreldre som har barnet lite i barnehage, f. eks. 2 dager i uka, blir presset til å ha ungen der mer??. Virker som er "ulovlig" ha unger i barnehage mindre enn 3 dgr.

Har vært saker der har gått så langt at barnevarnet vært koblet inn pga. av det!!!

Og dere påstår jo at best for barn er å være i barnehage, så foreldre innretter seg etter det. Har vi noe valg egentlig???

ikke skjønner jeg hvorfor mange hakker på TS. om denne episoden, utrolig nok, skulle bli gjenkjent, så har man ingen bevis å legger frem, akkurat.

uansett, merkelig å lese om de mange foreldrene som ikke har lyst til å være sammen med barnet sitt. hvordan tror de forholdet til det barnet vil utvikle seg ettersom det vokser opp? *rister på hodet*

Jeg jobber i nordsjøen, og er borte 2 uker, og hjemme 4 uker.

Her går eldste i bhg hver dag (nesten, vi tar litt fri innimellom). Og det anbefalte bhg da hun begynnte, fordi hun ikke skulle føle seg utenfor de andre. De hadde sett at barn som bare gikk 2-3 dager i uken, ikke fikk samme kontakt som de som gikk 5 dager. de anbefalte heller kortere dager.

Så hun leveres med få unntak ikke før 0930. Og hentes med få unntak ikke senere enn 1600, helst før. Men det hender at jeg er på kurs eller møter i land og da er det jeg som har bilen, og da blir hun levert og hentet slik at det passer med evt kurs/møte.

Men så tar vi plutselig fri en dag innimellom hvis vi vil finne på noe sammen, eller hvis vi bare ikke har lyst til å ha henne i bhg. Da koser vi oss selv med barna.

Men jeg må innrømme at jeg setter pris på de timene hun er i bhg og jeg er hjemme. Det er da jeg får gjort det jeg skulle gjort. Vaska hus, malt hus, malt møbler, snekra litt, satt opp garasjer og carporter.

Så jeg setter meg aldri ned hjemme på dagen selv om jeg har henne i bhg.

På den måten så kan jeg være der for henne når hun er hjemme. Da slipper jeg å måtte gjøre alle disse tingene mens hun er der.

Jeg gleder meg til minstemann begynner i bhg, for da kan jeg få gjort litt mer av det som skal gjøres mens de begge har KORTE dager i bhg.

Vær litt forsiktige med å dømme foreldre før man kjenner hele bildet. Ting er ikke alltid som man tror i utgangspunktet.

Kort dag ja!!!!

For hvis du leser så står det at jeg henter senest 1600. Det er like ofte 1400. dvs at den lengste bhg dagen de får er 6,5 timer, men ofte mellom 4,5 og 6 timer. Og det er ikke lange dager.

Så ja.....kort er vel relativt når du tenker på de som har 8-9 timer til dagen i bhg.

Møter ofte ansatte med virkarierende motiver, kommunikasjonen ofte indirekte og med mange fordommer. Har opplevd å få slengt i meg sårende kommentarer, som går på min egen person forand barna.

Når jeg snakker med andre foreldre har de også opplevd de samme ansatte som er ufine. Da tar vi det opp med ledelsen og når mange melder inn det samme, blir det tatt tak i.

Personlig blir jeg provosert over den arrogante holdningen enkelte av dere som påstår at dere er bhg-ansatte gir utrykk for her inne. Det er en holdning som jeg selv dessverre har møtt i virkeligheten. Det å legge ut en samtale med en foreldre her inne er brudd på taushetsplikten. Tror at styreren i bhg til HI ikke har sett denne tråden. Vil også tro at de aller fleste bhg har forbud mot å legge ut infor på internett.

Greit å ha en kip dag, men du er ikke misslykket før du begynner å skylde på andre.

Så HI, gå i deg selv! Kanskje noe annet hadde vært bedre å jobbe med.

Blander meg litt, jeg og... Nei, vi som jobber i barnehage har ikke noe med hvor lenge dere har barna i barnehagen, og hva dere gjør ellers.. Det er bare det at vi får aldri småbarnstiden til ungene tilbake, og har vi muligheten til det så er det ikke så dumt å f.eks hente ungene litt tidligere en dag, eller ta en dag fri med ungene av og til. Om vi har muligheten til det selvsagt.

Noen er i den situasjonen at de ikke kan få til dette, og det må vi respektere, men når foreldrene sitter på kafeen på senteret fra 10- 16.20 hver dag, for så å pile av gårde for å hente ungen før halv5 så må det være lov å stille spm om "motivet" for å i det hele tatt ha barn... Det er heller ikke til å komme fra at det er halv8- halv5 ungene som og er i barnehagen hver jul, påske og søker fritak for 3 uker sommerferie. Noen av disse barna lider faktisk over å ALLTID være de siste som blir henta. Siste ungen er kanskje henta kl 16 så de har vært alene den siste halvtimen i tillegg. Ikke uvanlig.

Så, om vi en sjelden gang, hinter frampå om det går an å hente litt før av og til så er det fordi vi aldri får barndommen til ungene våres tlibake... Ikke for å være jævlig!!

Men foreldre som vil ha ungene lite i bhg for å ha mest mulig tid sammen med dem, blir jo annbefalt/ presset ha dem der flere dager. Skjønne den som kan....

Handler jo egentlig om økonomi og busjett. Det ideele for bhg er at foreldre betaller for 5 dgr/ uke, men så henter ungene tidllig. Slik blir overskudd av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...