Gå til innhold

???

nanna 32 GRAVID:-)

Anbefalte innlegg

hei hei jenter:-))

jeg lurer på noe dere kanskje har peiling på...

i min sambo's slekt,både på far og mor sin side er det mange par tvillinger,både nært og fjernt...

hans søster har det,og svigermor ramset opp 10-15 par tvillinger til sammen på begge sidene fra nå til langt bakover i slekta....

det jeg lurer på da,er det større mulighet for meg å få tvillinger med sambo da?

jeg har ikke tvillinger i slekten min..jeg er over 30 år,vi har ingen felles barn men vi prøver:-))

håper på svar,og tusen takk på forhånd:-)

Fortsetter under...

Heisann.

Er ingen ekspert men skal svare deg så godt jeg kan.

Toeggede tvillinger kan være "arvelig", d.v.s at sjansen øker med ca 5% (hvis jeg husker riktig) hvis det i direkte ledd nedover er tvillinger. Tidligere mente ekspertene at dette bare gjaldt kvinnene men nå er det mer uklart tror jeg om det gjelder begge kjønn eller på kvinnesiden.

Høyere alder (30-35+) er også en faktor som øker sjansen foir tvillinger og det samme gjelder for kvinner som er høye og store (overvektige).

Hvert 8. svangerskap starter visstnok som et tvillingsvangerskap og det er jo ganske høyt, men i veldig mange av disse tilfellene går ett eller begge eggene til grunne før uke 12, så de fleste vet ikke engang at de har bært to emryoer først.....Nå svikter hukommelsen igjen men jeg tror det er hver 60. fødsel i norge som er en tviilingfødsel (dette kan jeg sjekke i boka mi).

Det kan jo høres ut som sjansene dine er høyere enn gjennomsnittet så lykke til med prøvingen :):):)

Hei,

har naturlig nok lest en del om dette den siste tiden og så vidt jeg har forstått er følgende å merke seg vedr hva som går i arv:

for det første er det kun morssiden man arver tvillingmuligheten fra. Min far er tvilling, men det har altså ingenting å si. Derimot er min mormors søstre tvillinger og de fikk også igjen tvillinger. det er der genet kommer fra.

for det andre er det kun toeggede tvillinger som er arvelig. Ved eneggede skjer det jo en "feil" , altså at ett egg deler seg i to. ved toeggede derimot er det faktisk to egg som blir befruktet og det kan være arvelig.

Altså, hvis du ikke har noe tvillinger fra din mors side,, så har dere nok ikke større sjanse enn normalen for å få tvillinger.

ok,det var veldig godt å få litt svar da.tuusen takk skal dere ha uansett:-)

jeg har ingen tvillinger på min side nei,bare sambo,men der er det mange par som dere har lest..

vi har 3 barn fra før av,hver for oss og prøver nå å på et felles og det var da jeg plutselig begynte å tenke på dette med tvillinger..

svigers har tidligere ertet meg med å spørre om når tvillingene skal komme for moro skyld,men det var lenge før vi tenkte på et felles barn..

men igjen.tusen takk for svar,dere er gode å ha:-) ble ihverfall litt klokere:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...