Gå til innhold

Er det faktisk noen som fortsatt tror at jenta lager kjønnet? Det er guttens sæd som avgjør hvilket kjønn det blir.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mennene som bestemmer kjønn, ikke kvinnene.

Så det spiller ingen rolle hva du har bakover i familien. Kvinner har bare evnen til å lage jenter. Gutter har evnen til å lage jenter OG gutter, så det er hans sædcelle som avgjør kjønnet.

Jeg ble bare litt overrasket når jeg leste ett innlegg under her om ei jente som skrev at hun hadde bare jenter bakover i familien sin og hun hadde sagt til mannen at han fikk finne seg ei anna jente om han ønsket seg noe annet enn jentebarn (sagt på spøk), og at det viste seg at hun hadde rett fordi de hadde fått to jenter.

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Trodde de fleste visste det:-)

Skrevet

Klart det.

Men kan det være noe i at noen kvinnekropper ikke greier å bære frem guttebarn for eksempel, og at dette kan være arvelig? Slik at eventuelle guttefostere aborteres?

Skrevet

Det du sier stemmer bare delvis. Det stemmer at mannens sæd bærer både x og y kromosomet og dermet avgjør kjønnet på det befruktede egg. Men mye forskning rettes nå mot det faktum at den alkaliske balansen i vagina fluktuerer med alder, slik at den i visse perioder 'dreper' f.eks guttesperm. Dermed er kvinner mer 'likely' til å bære frem visse kjønn i visse aldre.

Hilsen biolog

Skrevet

Du som er så allvitende, burde jo vite at man faktisk kan påvirke klimaet i underlivet gjennom kosthold slik at man er med på å avgjøre om det er sædceller med x-kromoson eller y-kromoson, det er mest levelig for.

Skrevet

Joda, MEN kvinnen har også litt å si. Miljøet hos henne kan være med å avgjøre om det blir jente eller gutt. Noen er mer disponerte til "å ta imot" guttecellene. Det har som sagt med miljøet der nede å gjøre. Så da lærte den allvitene noe i dag og :)

Skrevet

Hahaha, ja min tidligere venninne tror visstnok på dette med at jenter er med på å bestemme kjønn da hun hardnakket påstod at vi kom til å få gutt nr 2 da jeg ble gravid i fjor vår. Teorien hennes var at man får barn av samme kjønn dersom man har barn fra før. Prøvde å forklare henne hvordan forplantningprosessen foregår og at det er mannens sædceller som avgjør kjønn, men fremdeles hardnakket prøvde hun å sammenlikne seg selv som et eksempel: hun har 2 døtre, med 2 forskjellige og kunne ikke fatte at dette kunne stemme, det måtte jo være HUN som avgjorde kjønn ettersom hun fikk barn av samme kjønn til tross for at hun fikk disse med 2 forskjellige fedre, dermed MÅTTE jeg være gravid med gutt nr 2. Påstanden hennes ble forsterket ettersom jeg var gravid med samme far til mine barn. Merkelig tankegang i grunn, tror nok hun ble svæææært overrasket da jenta vår kom til verden.

Skrevet

og det hører med til historien at hun selv venter en gutt nå...SJOKK!

Skrevet

Naturen ordner ting på mange måter, ikke bare ved hjelp av X`er eller Y`er. Et eksempel er i land med flerkoneri. Forskere i Jordan merket seg hvordan en kone bare fødte døtre, en bare sønner og en fikk begge deler. Hva slags miljø kvinnene har kan være avgjørende for om det er X`er eller Y`er som når fram til målet.

Skrevet

Husker for mange år tilbake da Ricky Lake gikk på tv, så var det en amerikansk idiot som sa han ville gå fra kjæresten hvis ikke hun ga ham en sønn. Dama var jo livredd for å få en jente og mannen fikk masse kjeft og en opplæring i at det var mannen som bestemte kjønnet.

At hun var sammen med en sånn fyr er for meg uforståelig.

Skrevet

Kjære HI,

jeg som skrev at det bare er jenter i min familie. Jeg er fullstendig klar over X'er og Y'er. Jeg synes det er overraskende at du ikke ser mulighet for at miljø og forhold hos kvinnen kan legge til rette for at X-sædcellene favoriseres. Det er så mye innen medisin og biologi som vi ikke kan noe om, dette er ikke noe unntak.

Vil ellers påpeke at menn ikke har evnen til å lage gutter og jenter. Mann og kvinne sammen har mulighet til å lage gutter eller jenter. Visste du forresten at det finnes jenter som har kombinasjonen XY?

Men for all del, du må gjerne synes jeg er dum, det skal jeg klare å leve med:)

Skrevet

kremt, 17:47, det er ikke korrekt;) Det finnes INGEN jenter med kombinasjonen XY, det er ikke mulig. Men det KAN forekommer barn med trippelt kjønnskromoson, altså XXY. Disse kan fort bli hemafroditter, mens andre har kun et sett ytre kjønnsorganer mens de indre tilhører "motsatt kjønn".

Skrevet

Du tar faktisk feil! Nyere forskning viser at det er eggcellen selv som bestemmer hvilken sædcelle hun vil slippe inn, så dermed er det kvinnen som "bestemmer" og ikke mannen. Når eggcellen kommer vandrende nedover og møter sædcellene så "frir" de til henne og hun velger ut selv hvilken frier hun vil slippe inn, er faktisk ikke en kamp blandt sædcellene om å være først slik man tidligere har trodd.

Skrevet

Jo, det finnes jenter som har xy-kombinasjon. Hører til sjeldenhetene, men det finnes. Det kan f.eks være at reseptoren for testosteron ikke dannes, da blir det jente tiltross for xy. Det finnes også jenter med xo (altså bare et x-kromosom - kalles Turner syndrom).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...