Gå til innhold

Plutselig mistet melka - hvordan er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke lenger melk til babyen min. Det hele begynte når det ble varmt i været. Han er bare tre mnd og vil ikke ha flaske og mme. Men jeg har så og si ingenting til ham! Jeg har prøvd ammete, alkoholfri øl, pumpe, legge ham til så ofte han vil - men ingenting hjelper - enda!! Jeg har bare stresset sånn i tre dager, men enda ingen endring. Er det noen som har erfaring med dette? Og tror dere melka vil komme tilbake eller er det bare sånn at jeg må gi opp ammingen allerede? ( Kan jo ikke det, for han må jo ha mat... )

Hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at du ikke har melk? Kan ikke tro at du har mistet melken, for det er jo etterspørsel som styrer produksjonen. og siden du fullammer, så har du helt sikkert melk? Og hvordan er vektøkningen?

Har du forsøkt Syntocinon-nesespray? Den letter utdrivningen. Kan jo hende den kunne hjelpe deg? Ikke at den øker produksjonen, men kanskje den kan føre til at babyen din tar mer melk og at du produserer mer av den grunn.....?

Skrevet

Jeg har seriøst ikke hatt melk på tre dager - eller: jeg har hatt litt på natten og morgenen. Ellers har det vært minimalt - på kveldene har jeg pumpet - opp til 30 min på hver pupp uten å få ut mer enn ti dråper! Men i dag har det vært mye bedre heldigvis. Men har fremdeles lite melk!! Jeg har vært veldig stresset og det har vært fryktelig varmt - kan jo hende det har hatt innvirkning. Har hvertfall måttet jobbe myyye for å få opp produksjonen igjen. Har fått mer melk, men har enda for lite for lillegutt. . . .

Skrevet

Så bra at det går fremover iallefall. Ingen tvil om at stress og amming ikke er noen god kombinasjon.... Lykke til videre!

Når det gjelder pumping har jeg vært avhengig av nesesprayen. Har ikke fått ut noe særlig uten å bruke den, selv om jeg har hatt mye melk hele veien.....

Skrevet

Jeg har slitt med det samme.

Noen råd:

- pass på å drikke mye, og IKKE STRESS (vet det ikke er lett..)

- når du pumper, MÅ du sørge for at utdrivningsrefleksen kommer i gang / det kommer melk. Ikke bra å sitte og pumpe uten at det kommer noe melk...! Rull litt på brystvorten, kan ta alt fra noen sekunder til minutter, så vær tålmodig, Eller snakk med legen din om den nesesprayen som ble nevnt..

- fint at du legger ham til ofte, forsøk å få ham til å suge en stund, hver gang, om mulig...

- hvis du ikke hadde hatt noe melk i det hele tatt (eller veldig lite), ville han nok vært VELDIG skrikete nå... (sulten)

- husk at babyen alltid får ut mye mer melk enn du noensinne vil klare ved pumping!!

Anbefaler deg å lese litt på ammehjelpens nettsider:

http://ammehjelpen.no/

Se særlig punktene under PUMPING og LITE MELK (startsiden).

Dette går bra! :-)

Lykke til!

Skrevet

PS Det er for øvrig ganske vanlig å ha økedøgn og/eller tro at man mister melken rundt 3 mnd, jeg har to venninner som t.o.m. ga opp ammingen pga det... Med barn nr 2 visste de bedre, og jobbet iherdig... og det kom mer melk igjen!! :-)

Skrevet

Jeg har også mistet endel av melken i det siste. Jeg vet det er minket melkemengde og ikke utdrivningsrefleksen, rett og slett fordi puppene mine før var knallharde bare etter noen timer, nå er de helt slappe.

Jeg har hatt overproduksjon hele veien- fullpumper siden snuppa ikke vil ta pupp-, men nå er det lite som kommer. Jeg tenkte over hva som er forskjellig fra før, og det er varmen, mindre søvn og dessuten det at jeg ikke har vært like flink å pumpe som i starten.

Så nå har jeg bestemt meg for å bruke noen dager for å øke produksjonen igjen, spise godt, sove mest mulig, drikke mye og pumpe ofte og ikke minst om natten. Så håper jeg det kommer igang igjen. Jeg har nok til lillejenta da, men ikke særlig mye mer enn akkurat det. Heldigvis har jeg endel liter i fryseren om det skulle røyne på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...