lita78ღ Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 Han spiser godt og fint de første minuttene (da melka strømmer skikkelig, antar jeg). Etter en stund blir han helt spinnvill. Skriker og griner, spenner hele kroppen og stritter imot alt..men gaper og vil ha puppen i munn..slipper igjen og hylgriner. Så griner han skikkelig en stund, før han avledes med smokk eller bæring rundt i rommet. Raper fint. For meg virker det som om han gjerne vil ha mat, men er helt forstyrret av noe. Det virker også som han ikke "gidder" å jobbe særlig for å spise, nesten bare smatting til tider. Men det skal nevnes at han suger veldig godt på smokken. Jeg blir så frustrert over at så mange av måltidene ender i hylgrining, og er redd han ikke får i seg nok. Dere erfarne damer: er det mageknip eller hva er dette??
Faylinn Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Hvor gammel er han, har det alltid vært sånn? Jeg har hatt to babyer med nakkelåsning, og de har ikke klart å amme. Første klarte det noen ganger, og spesielt det ene brystet, men det var mye skriking og slipping av puppen etc så vi ga opp etter en måneds tid. Da han var 8 uker var vi hos manuell terapaut og han rettet opp en nakkelåsnig. Nr to brukte vi 10-15 minutter hver gang han skulle amme, og noen ganger gikk det ikke. Han sugde litt, men ga seg etter ganske kort tid. Jeg spurte på sykehuset om det kunne være noe galt, men legen sa selvsagt nei... Manuell terapauten fikset det etter noen uker, og har gått til fysio noen måneder etter det. Neida, fin han. *sukk*
lita78ღ Skrevet 3. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2009 Han er 7 uker, men dette har egentlig bare pågått den siste 1 1/2 uka...i økende grad. Han går opp i vekt, men kanskje ikke så mye som helsesøster ønsker (115 g på en uke nå sist). Kan du merke nakkelåsningen på andre måter i tillegg?
Faylinn Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Nakkelåsning gir gjerne en favorittside, at han ser mer til en side enn den andre, ligger mer den veien og sover, foretrekker en pupp.. Vår eldste brukte ikke venstrearmen, så selv om jeg var førstegangs så forsto jeg fort at noe var galt der! Yngstemann fikk flatt hode på høyre side. Begge to, men særlig den eldste, sutret og gråt masse. Se: http://www.barneklinikken.com/ hvis du bor i Oslo området. Vet ikke hvorfor siden ser så rar ut om dagen, det er der vi har fått hjelp.
Frk Vims Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Jeg synes det kan høres ut som om han er sulten, mine har også hatt slike tendenser! Går jo ann å finne ut ved å gi mme (el pumpemelk) etter måltid for å sjekke det ut. 115 g på ei uke er jo litt lite, hvertfall hvis det blir over flere uker i alderen som mini er i nå. Har en på 6 1/2 uke selv, som jeg sliter med litt det samme, han har vanskelig for å sove, vil helst bare sove med pupp i munnen... så han sluker de første slurkene, så kommer det sakte og lite og da er det en ypperlig smokk...
anema80 Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Jeg tror også gutten din er sulten, og at du må prøve å gi han tillegg. Hadde samme problemer med min gutt da han var i den alderen. Vi ga fullamming en sjanse, men han gikk innmari sakte opp i vekt. jeg blir helt dårlig inni meg når jeg ser bilder av gutten vår fra den tiden. Det har tatt langt tid for meg å komme over at han faktisk gikk mye sulten.. De eneste gangene han spiste bra var på natta, for da hadde jeg nok melk. Her i Norge er vi så opptatt av amming (og amming er bra!!) men ammefokuset er så stort at endel helsepersonell ikke klarer å gi skikkelige råd eller gjøre gode vurderinger av den enkeltes situasjon (selv ikke når de ser at vektøkningen er dårlig). Ser andre også har gitt råd om å gi tillegg på flaske, og jeg vil anbefale deg på det sterkeste å prøve det ut! Lykke til!
lita78ღ Skrevet 4. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. juli 2009 Takk skal dere ha, jenter. På natta går ammingen fint, ja, så det høres ut som din situasjon, anema80. Jeg kjøpte pumpe i går for å se om det var igjen noe særlig i brystet etter at han var ferdig med å spise (gråte). Fikk ut snaut 50 ml tilsammen fra begge brystene.Etter to timer prøvde jeg å legge han til igjen, men da var det nok ikke stort der, det ble bare grining. Jeg prøvde da mme på flaske for første gang og han spiste over 60 ml. I dag fikk jeg ut enda mindre etter kl10- måltidet Kan dette tyde på at der lite produksjon?? Nå prøver jeg å amme og pumpe så mye jeg kan. Planen er å få opp produksjonen og kanskje gi litt mme sålenge, så han slipper å gå sulten. Skal snakke med helsesøster på mandag, håper hun ikke klikker;-) he he...
S. Skrevet 4. juli 2009 #8 Skrevet 4. juli 2009 Heisann, gutten min har også vært sånn noen ganger. Har tenkt at det kan ha vært luft i magen, lite melk, rap på vei opp, vondt i nakken (går hos osteopat siden han foretrakk en side veldig) og jeg fremdeles ikke sikker på hva som var årsaken. Heller litt mot at det har vært økedøgn. Løste problemet med å først amme på en side, så rape (hyler først, men slutter når han prøver å få opp rapen. Sutrer gjerne litt etter det, noen ganger ikke) og så legge ham til det andre brystet. Så rape igjen. Han skriker som regel ikke etter det, evt. hjelper det med byssing. Måtte legge ham til ofte, men nå har produksjonen gått opp, han vil ha mat MYE sjeldnere og er fornøyd etter andre (og noen ganger første!) servering, slik han var før. Når det gjelder pumping gir ikke det alltid et bilde av sannheten. Min rekord er 55 ml fra en pupp, men som regel kommer det 20 ml fra hver.. og gutten min har lagt masse på seg i det siste, ser trinn og god ut, pluss fyller over 8 bleier i døgnet.
❤lille stjerne❤ Skrevet 4. juli 2009 #9 Skrevet 4. juli 2009 Akkurat sånn hadde jeg det en periode med lillejenta mi også. Var så fortvilet, søkte råd på HS og hos ammehjelpen men følte ikke at de tok meg på alvor eller skjønte hva jeg mente. Det var nok i akkurat samme alder som din, for jeg husker at det var over da hun var 3 mnd. Det ga seg av seg selv og var ingenting galt med henne eller melken. Jeg forsatte å fullamme til hun var 6 mnd og hun la fint på seg osv. I ettertid har jeg hørt om flere som har hatt det slik, ingen forklaringer på hva det kommer av. Håper det går over for dere også, det er veldig slitsomt og frustrerende og man blir jo så usikker på om den lille har det bra og om det er nok mat osv.
S. Skrevet 4. juli 2009 #10 Skrevet 4. juli 2009 Må bare nevne en ting til etter å ha lest forrige innlegg; Jeg nevnte det også for HS og svaret jeg fikk var "Åja." Lang pause. "Lar du ham rape da?" Hvorpå jeg svarer ja, og hun sier jeg kan komme tilbake neste uke og veie ham hvis jeg er bekymret for vekten hans. Med andre ord, hun hadde ingen anelse. Rart egentlig, ettersom det virker som om en del har opplevd dette..
DiddiDaddi Skrevet 5. juli 2009 #11 Skrevet 5. juli 2009 Min gutt er også sånn i perioder, han er 2 mnd, legger på seg mer enn nok, så melkemengden er ikke problemet og han virker ikke til å ha noe nakkelåsning (det hadde datteren min). Jeg syns han mest er sånn når han øker litt på produksjonen, og ellers tolker jeg han bare som en hissigpropp - han blir hissig hvis melken kommer for sakte, hvis melken kommer for voldsomt når utdrivninger er i gang og hvis han har en stor rap som må opp. Det er utrolig frustrerende når han holder på, men etter mye tull i alt fra et par måltid til et døgn, går det som en lek en periode. Hos noen er det nok for lite melk og nakkelåsning, men det behøver ikke bestandig være noe, det meste går seg til. Lykke til
Vannmann35 Skrevet 5. juli 2009 #12 Skrevet 5. juli 2009 Vår vesle frøken er på samme måte, og jeg har lurt på det samme som deg. Snakket med jordmor om dette og hun sa det var viktig at jeg ikke ga henne mat oftere enn max hver 2 time. Dersom hun fikk oftere (noe hun gjorde av meg), så ville hun ikke være ordentlig sulten når hun spiste, og bare forsyne seg litt hver gang, eller overspise... Resultatet - mageknip.. Jeg har prøvd meg litt frem og funnet ut at dette nok stemmer ganske så bra. I går hadde vi en fin dag hvor vesla sov i nesten fire timer på dagen, og da hun da fikk mat var hun kjempesulten og spiste godt - uten noe skriking. I dag har det vært litt mer vanskelig, hun fikk nok litt for mye tilgang til pupp i natt (hun lå ved siden av meg, og jeg sovnet når jeg matet henne, så da ble det nok litt for mye selvbetjening for henne...), og det gjorde nok at hun startet dagen med litt mageknip. Hun har dermed sovet lite i dag, og maser mye på mat, selv om jeg vet hun ikke er sulten - hun liker bare å kosesutte. Merker på henne at hun vil sutte, men når det kommer masse melk så hyler hun og blir stresset, fordi magen allerede er full - melken bare renner ut av munnen hennes... Løsningen blir å gi litt pupp, så erstatter jeg puppen med smokk, samtidig som hun ligger inntil meg - da er hun fornøyd. Da får hun sutte, men får samtidig kos og kroppskontakt. Men - magevondten er der fortsatt. Hun sovner litt, og så våkner hun fordi hun får vondt i magen, vrir seg i smerte stakkars, og promper i vilden sky... Ingen god dag i dag....
Giinaღ Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Dette innlegget kunne jeg nesten likegjerne skrevet selv, for akkurat samme problem har jeg hatt med gutten min mer eller mindre siden vi fikk til ammingen. Da han var nyfødt ville han IKKE ha pupp. Han ville ikke suge, så vi startet å gi tillegg fra kopp. Etterhvert lærte han seg å ta puppen og det gitt greit i perioder. Husker ikke helt hvor gammel han var da han startet å "tulle" med å skrike foran puppen etter at den værste utdrivingsrefleksen var over. Akkurat slik du beskriver det faktisk, gaper og tar puppen igjen og så skriking igjen...sånn holder vi på. Nå er han 5 mnd og han er slik fortsatt. Jeg har derfor valgt å gi han oftere mat og gir nan (evt. pumpet melk) i tillegg som sistemåltid, noe som har hjulpet oss veldig. Han er superglad i flaska. Tror rett og slett noen barn blir veldig utålmodige og ikke gidder å jobbe for mye for maten. Vi hadde også en periode med full puppenekt, men jobbet oss til og med gjennom den, så her er det absolutt håp Lykke til!!!!
AE84 Skrevet 5. juli 2009 #14 Skrevet 5. juli 2009 leste ikke alle innleggene, men høres absolutt ut som at han er mer sulten! jeg har hatt det samme med begge mine, nr2 startet rundt 7uker, når det liksom skal være på tide og øke, men at det desverre ikke blir noe økedøgn, bare skriking!! jeg klarte å pumpe og øke litt selv de første ukene, men han er nå 3,5mnd, og i natt ga jeg nok den siste puppen...var helt tomt!! :S har du ikke prøvd å pumpe, så anbefaler jeg å kjøpe medela swing! kanon go eller leie!! lykke til og ikke slit deg ut...det blir barn av de som får erstatning også :oD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå