Gå til innhold

Vurderer å bruke pumpe helt fra starten av...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å pumpe for så å gi fra flaske så snart det lar seg gjøre. Ikke fordi at det er "stress" å amme, men fordi jeg da kan være sikker på at jeg har en løsning om ammingen skulle feile.

Med sønnen min hadde jeg ikke nok melk når han var 3 måneder gammel. Han la på seg 60 gram på en mnd, og siden det var vektøkning og ikke stagnering, fikk jeg beskjed om at jeg heller skulle prøve å gå over til erstatningsmelk. Men problemene startet virkelig når jeg ikke fikk ham til å ta flaske! Så derfor vil jeg starte med flaske, bare med brystmelk, helt fra starten av nå, for å ha eliminert det problemet dersom det skulle være noe.

Men hvordan skal jeg gå frem for å få dette til å funke? Hvor lenge må jeg amme før produksjonen er god nok til at jeg kan bruke pumpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du skulle ta bekymringene på forskudd jeg. Alle barn er så forskjellige, og selvom den første ikke tok flaske er det ingen grunn til at det skulle skje med den neste. Ei heller er det sikkert at det neste barnet vil legge på seg for lite.

Skrevet

Du kommer til å slite deg ut. Det er ganske så mye pes med pumpingen, og for ikke å snakke om koking av flasker. Det er flott at det er et alternativ for de som ikke får det til eller av en eller annen grunn ikke kan amme, men som hun over sier, så burde du ikke ta bekymringene på forskudd.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt som utgangspunkt at jeg skulle pumpe. Jeg snakker av erfaring- jeg må fullpumpe, fordi lille var prematur og aldri tok brystet.

Det går jo greit, og er et fint alternativ for dem som ikke får til å amme, men jeg kan love deg at om jeg fikk velge, ville jeg mye heller gitt fra brystet.

Det tar myyye tid å pumpe, og er noe styr med vasking og sterilisering av flasker etc, særlig om natten.

Du bør ikke begynne å introdusere flaske før ammingen er vel etablert, for ellers kan du ende opp med en unge som kun tar flaske, og nekter ta brystet.

Utover det kan du fiont bruke pumpe fra starten av, innimellom ammingen, for å få opp produksjonen.

Skrevet

Jeg vet jo at det blir mye stress med det, men det blir jo verre å ha en unge som er sulten og skriker konstant fordi jeg ikke har nok? Har erfaring med det, og da fikk jeg ikke gutten til å ta flaske i det hele tatt, så det var skriking i ett sett i nesten halvannen mnd...

Skrevet

Jeg hadde heller ikke nok melk til mitt første barn, så hun fikk tillegg fra hun var 2 mnd. Nå har jeg fått nr to, og han har vært storfornøyd med bare morsmelk til han var fem mnd. Nå får han litt grøt i tillegg.

Det er ofte ingen sammenheng mellom melkemengden til første og andre barn, det kommer mye an på hvor ofte og mye du ammer. Noen krever økedøgn hele tiden mens andre aldri greier å tømme brystene til et måltid.

Ville uansett ikke satset på flaske sånn "just in case", for det er virkelig ikke noe som er bedre enn å få til ammingen. Og det får du ikke til hvis du satser på flaske for tidlig.

Når det gjelder å få barnet til å ta flaska så er min erfaring at noen barn bare ikke vil ha flaske/ikke skjønner seg på det. Andre (som begge mine to ) tar flaska med en gang og veksler mellom pupp og flaske uten problem. Ville tatt dette problemet hvis det dukket opp.

Prøvde du aktivt å øke produksjonen din med første barnet? Som regel greier man å få den opp med litt (eller mye) innsats.

Det er i allefall sikkert at stress og bekymring ikke er positivt for produksjonen.

Skrevet

Vi måtte pumpe fra starten av. Er ikke ideelt fordi det er veldig mye arbeid. Ser imidlertid at det er en fordel at hun da også helt fra starten av drakk av hva som helst.

For større frihet for mor, så tror jeg det er lurt å bruke flaske (med treg smokk) jevnlig for at barnet skal venne seg til det. For slag til løsning: Pump litt etter "frokost" og kveldskos mellom far og barn med flaske slik at mor kan legge seg og få noen ektra timer med søvn? (anbefaler at mor gjør seg helt ferdig med sitt kveldsstell før siste amming og stuper i seng)

lykke til!

Skrevet

Takk for supre tips!

Vi ser hva jeg finner på å gjøre. Ingenting hadde vært bedre enn at jenta IKKE fikk samme problemer med mengden som sønnen vår hadde, men nå er jeg i en mye mer avslappet situasjon i tillegg, så det går nok fint. Og hvis barn blir sultne, så tar de vel hva som helst, bare det kommer ut mat fra noe? Sånn normalt sett? Kanskje sønnen min bare er litt sær, har aldri vært helt som alle andre ;P MASSE egen vilje HAHA :P

Skrevet

Jeg pumpet og gav flaske en gang pr dag nesten helt fra starten av. Dette fordi mini brukte sinnsykt lang tid pr amming (ca 2.5time!). Vi hadde ikke noe problemer med noe som helst... amminga bedret seg, og han ble fullammet til 6mnd og ammer ennå når han er 11mnd.

Jeg øker forresten melkemengden veldig mye bedre med pumpe (har dobeltpumpe), enn ved amming. og det er raskere. -Da kan jeg liksom ta en "kjapp en" innimellom annet vi gjør...

Skrevet

Hadde samme problem som deg sist. Nå har jeg ei på seks dager som har fått flaske og bryst om hverandre fra dag to, hun drikker begge deler. Jeg er også avslappet og tenker at hvis ikke hun legger på seg gir jeg blaffen i hele amminga. Nå ammer jeg bare litt innimellom, og likevel har jeg melk, utrolig. Har tro på å bare slappe av og ikke stresse, de blir mette om det er av den ene eller andre slags maten.

Hun får mme hver 3. time fra flaske, da jeg er i en situasjon som gjør at jeg ikke har anledning til å bruke tid på amming. ( en alvorlig syk tvilling).

Poenget mitt er at selv om jeg ikke pumper og ammer noe særlig så er det melk der , og hun tar lett både flaska og brystet.

Dette ordner seg greit skal du se:)

Skrevet

Jeg fullpumpet i noen uker etter jeg om hjem fra sykehuset fordi gutten min ikke ville ta puppen. Jeg fikk voldsomme mengder melk, hadde konstant spreng, tette melkekanaler, såre brystvorter, pumpet hver 2-3 timer hele døgnet og var fullstendig utmattet. Når brystbetennelsen kom gav jeg meg. Hadde da maaaange liter melk i frysen. Så det å satse på fullpumping ville jeg nok ikke gjort, definitivt det mest slitsomme i barselperioden. Selvsagt får jo ikke alle det så ille, men man vet jo ikke. Vaske og koke pumper etter hver pumping, i tillegg skal jo babyen få flaska si og de skal jo og vaskes og kokes.

Det jeg vil anbefale er å prøve å kun amme en uke eller to, så pumpe litt og gi en flaske eller to i døgnet så babyen blir vant til det. Godt for pappen å få litt av den tiden med nærhet og mating. Bare husk å bruk tut med et hull i, da kommer ikke melka noe særlig lettere enn fra brystet.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...