koseputa Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 Fikk i dag vite at det var to små i magen min, er 11+3 på vei.Har en gutt på snart ett år som vi fikk ved ivf, pga. jeg har tette eggledere og hadde fått beskjed om at jeg ikke kunne få barn selv. Stort var da sjokket først over at jeg faktisk ble gravid, og nå er sjokket enda større da det viser seg at det er to inne i magen min!!! Dere som er gravide med tvillinger eller har født kan dere si noen ord om hvordan svangerskap, fødsel evt. tida etterpå har vært? Har dere hatt mange plager i svangerskapet? Er magen blitt veldig stor? Blir veldig glad om dere ville delt litt erfaringer med meg:) Hvordan reagerte dere da dere fikk vite at dere skulle ha tvillinger? Hadde dere hatt mistanke? Jeg hadde virkelig ikke noen følelse av at jeg bar på to.
kommende mor til 4 Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Hei og gratulerer så mye:))))) Jeg har to jenter fra før og er gravid med tvillinger i uke 24. Jeg er vel en av de uheldige som til nå har hatt et komplisert svangerskap. Hyperemesis fra uke 5 til uke 10, innlagt osv, Vurderte abort flere ganger. Fikk hjelp av osteopat og ble kvitt min hyperemesis. Vanlig kvalm frem til uke 20. Det har vært veldig tøft å gå fra å være en aktiv mor til å ikke klare annnet enn å ligge på sofaen. Dårlig samvittighet hele tiden. Alt dette pluss tankene om hvor stoe jeg kanskje kommer til å bli pluss redd for fødselen osv endte med svangerskapsdepresjon i uke 20. Frisk psykisk fra før av. Var heldig og fikk god hjelp med det samme. Ble satt på antidepressiva, og er no helt meg selv igjen. Har det bra på alle vis no, bortsett fra at det irriterende å bli så fort mett, jeg er så glad i mat......Er ikke så stor enda, og tenker heller ikke så mye på det. Man må ta det som det kommer. Tenker på alle som har greid dette før meg. Ellers var det et sjokk å få vite at det var to. Skrekkblandet fryd å bli mor til 4 barn under 6 år!!! Hadde aldri tenkt tanken at jeg skulle få tvillinger, det var bare noe som skjedde andre:))) Ønsker deg masse lykke til. Det er bare å spørre og grave. Deler gjerne erfaringer!!!
Grigri m/3 gutter Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Gratulerer, det var jo en dobbelt hyggelig overraskelse! Jeg har fått mine, og kan fortelle kort hvordan mit svangeskap var. Vi ble sjokkerte over beskjeden om at det var to i magen pga ingen av oss har tvillinger i familien. Det tok litt tid å komme over sjokket, men jeg gledet meg fra første stund. Sambo var litt mer skeptisk(han snakket ikke om det på to dager), men han vente seg nå til tanken til slutt han også. Det var mitt andre sv.skap. Jeg hadde bekkenløsning på slutten av mitt første sv.skap, men den kom mye tidligere denne gangen, i uke 12. Magen var ikke spesielt stor i begynnelsen, men den poppet mer ut etter at jeg fikk vite at det var tvillinger i uke 19. Jeg ble mer og mer handicappet pga bekkenet og ryggen, pluss at magen ble ganske så stor etterhvert. Soving om natta ble det mindre av, snuing var håpløst, og å ta meg av 2-åringen som var hjemme ble vanskeligere. Jeg hadde angst for å føde, og når det viste seg at førstemann lå i sete, begge var store, og jeg hadde grått meg gjennom halve fødeavdelingen (var egentlig der pga urinveisinfeksjon), snakket jeg med en snill gynekolog som ga meg valget om å få ks hvis jeg ville. Tenkte på saken og sa ja. Fikk dato i uke 37+noen dager. Alt gikk supert. Slapp angsten siste tiden som gravid, fødselen skjedde i kontrollerte former, og jeg fikk to smellvakre gutter på 3 kilo hver, dønn like. De er 4,5 mnd nå, fortsatt helt like, bare en virvel i panna som sier oss hvem som er hvem. Hardt svangerskap, og mye jobb etterpå, jeg er enda ikke ovenpå. Tror det tar enda et par mnd før det blir bedre, men jeg er takknemlig hver dag for å ha fått dem.
melina, glad mamma Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Gratulerer med to i magen! Utrolig at du skulle bli gravid på tross av det legene sa, og i tillegg to ) Jeg er av dem som fikk en tøff start. Dette er IVF-barn, så jeg viste at muligheten for to var der. Ble skikkelig dårlig i uke 5, og lagt inn
melina, glad mamma Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Fortsetter her ) Kom borti feil tast ;o) Det ble mye ut og inn av sykehuset de neste 8 ukene. Medisinen jeg fikk mot kvalmen ga meg angst, og det var det verste med alt sammen. Jeg grudde meg skikkelig til alt som skulle komme, og til og med mannen ble redd for meg. MEN i uke 14 snudde det helt. Jeg sluttet på medisinene, og kvalmen kom ikke igjen. Sakte men sikkert kom kreftene tilbake, og plutselig var jeg i mitt livs form. Nå er jeg i uke 29 og har hatt noen fantastiske 15 uker. Tiden har rast avsted, og jeg nyyyter å være gravid. Har ingen som helst plager verken med bein, rygg, hofter, bekken osv. Ikke vann i kroppen engang. Jeg må virkelig ta meg sammen for ikke å gjøre for masse. Har fått beskjed om å ta det litt rolig, så det forsøker jeg jo å gjøre. Så på tross av en tøff start, har dette vært fantastisk. Og jeg gleder meg til de neste ukene. Snart, bare såvidt over sommerferien får vi to jenter, og vi syntes vi er verden heldigste!! Tenk å få to mirakler på en gang ) Lykke til videre. Håper du får et kjempefint svangerskap )
melina, glad mamma Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Og magen, den er mye mindre enn svigerinnen min sin. Hun venter en bare noen dager før meg. Så en trenger ikke å bli så stor selv om det er to )
Perledykkeren Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Hei og gratulerer Dette er jo mer enn et dobbelt mirakel og akkurat dere er utvalgt til å får tvillinger fordi dere håndterer det :) Vi hadde en mistanke og dro derfor på UL i uke 7 (da var jeg allerede skikelig dårlig noe jeg ikke har vært med mine to første). Etter å ha sett to små inni der lo jeg i ca ett døgn (jeg har alltid ønsket meg tvillinger). Det var nok en blanding av sjokk og glede tenker jeg Jeg var utrolig dårlig frem til ca uke 11-12 og etter det har det egentlig bare vært fint med formen. (Jeg er nå i uke 31). Magen er på str med de som venter en på samme tid som meg, jeg har gått opp 8-9 kg og mål rundt navlen er 102 cm og jeg venter to barn på omkring 3 kg hver hvis jeg går til uke 38/39. Jeg har foreløpig ingen strekkmerker, bekkenplager eller andre vondter (bank i bordet) og jeg er heller ikke utslitt/dødstrøtt som var noe jeg hørte at man ble med to inni magen. Jeg tar det mer med ro og merker magen presser godt oppi ribbeina nå (begge sparker den veien også, men det er jo bare å legge seg litt bakover istedenfor å sitte rett opp og ned og eller variere sittestilling så går det helt fint. Satser på vaginal fødsel rundt uke 37, da er det bare ca 6 uker igjen :) Lykke til i svangerskapet ditt. Ta hensyn til deg selv og lytt til kroppen så skal du se du får et fantastisk tvillingsvangerskap
jannemor Skrevet 10. juli 2009 #8 Skrevet 10. juli 2009 Hei og gratulerer!! Vi er nå i uke 29, og det eneste som skiller her kontra to tidligere svangerskap er at magen er litt større!!! 2 kg+, ikke noe vann har kommet til tross for den varmen som har vært. Vi oppdaget det ved UL 11+4, ville bare sjekke at baby hadde det bra! Sjokket var stort da det viste seg å være to, men det gikk over etter 2 uker. Mange tanker, positive og negative, men fikk god hjelp av min jordmor. Det eneste jeg opplever som annerledes er alle kontrollene på sykehuset - godt med tett oppfølging - og i følge min lege på sykehuset, så vil det komme to gutter på ca 3 kg om alt fortsetter som i dag. De er begge friske og raske, slik de ser det, vokser som det bare skulle være en baby der inne, så her venter vi i spenning på de siste ukene og hva de vil bringe. Ikke hatt noen nevneverdige plager, men det er noen ting som er nytt kontra to tidligere svangerskap. Det ene er halsbrann, kom i u26, samt at man kan få en følelse av å ikke klare puste om man legger seg flatt på rygg. Kom ca u24. Fikk tips om dette av en annen tvillingmor, så det er greit å stille spørsmål om dette i dette forumet, da dette er informasjon jeg synes vi kunne fått på sykehus/jordmor. Jeg syntes det var skremmende, det å ha følelsen av ikke å få noe luft, men farlig var det jo ikke. Lykke til, og kos deg fremover, det er en spennende tid
koseputa Skrevet 10. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. juli 2009 Tusen takk jenter for flott informasjon!! Ser ut som tvillingsvangerskap er like ulike som å gå med en:) Men det var godt å høre at man ikke nødvendigvis blir diger selv om det er to der inne, er jo litt bekymra for hvordan rygg, nakke og bekken skal klare dette, er ganske liten og spinkel selv... Ser fram til å høre mer fra dere, for jeg kommer nok til å lure på mye i tida framover:)
tvillinggutar + snuppelure Skrevet 12. juli 2009 #10 Skrevet 12. juli 2009 Kjære deg! Gratulerer så mykje med to i magen! Våre to var våre to første og dei var VELDIG ønska! Eg var veldig kvalm og spydde kvar dag t.o.m den dagen eg fødte, men elles var svangerskapet heilt komplikasjonsfritt og når gutane kom i veke 38 var dei 2,8 kg kvar. La på meg mykje - starta på 60 og enda på 85;) - men er i dag lettare enn eg var før fødselen. Hadde ein ENORM mage, men ingen strekkmerker, og som du seier er nok dette like forskjellig som med ein i magen. Eg ville eigentleg berre sei at jordmor hjalp oss med å få i hus diverse hjelpemiddel tidleg i svangerskapet - som toalettforhøyar (godt for litt vondt bekken), roho-pute til stolen (godt med god avlastning for ein tung bak) + easy-slide til å bruke i senga slik at eg slapp å stå opp om natta for å snu meg når magen vart på det største;) Så spør om litt slike ting dersom ting vert tunge;) Lukke til!
m1980 Skrevet 16. juli 2009 #11 Skrevet 16. juli 2009 Jeg fikk mine to gutter i mars, da hadde jeg gaatt til uke 38+4. Guttene veide 2.5 og 3.1 kg toeggede og helt friske og fine. Foedselen var over paa 3 timer, foerstemann ble hjulpet ut med vakum for de trodde han hadde faatt surt blod. Han viste seg aa vaere helt sprek saa det var nok bare for sikkerhetskyld. Gjennom svangerskapet hadde jeg faa plager bortsett fra at det var tungt og uhamslig med den store magen. Jeg gikk opp ca 20 kg, men de har stort sett forsvunnet igjen naa. Svangerskapskvalmen merket jeg ikke noe til, var ikke kvalm en dag. Strekkmerker har jeg heller ikke faatt. Litt bekkenloesning kjente jeg, men det skal jo toeyes litt ellers ville jo foedselen ikke bli saa lett! Jeg tok det med ro naar jeg kjente at bekkenet begynnte aa skape seg. Det er ekstra viktig aa hoere paa kroppens signaler, slapp av og ikke still saa mange krav til deg selv i denne perioden. Jeg ble rutinemessig sykemeldt i uke 27, og selv om jeg ikke hadde de store plagene kjente jeg at det var godt aa hvile seg. Det er i alle fall sikkert at man trenger aa samle seg opp krefter til tvillingene kommer. Gratulerer med virkelig store nyheter! Dere har mye aa glede dere til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå