Gå til innhold

værsågod. her er link som dokumenterer at candida i tarmen forårsaker umuliggjøring av vektnedgang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Candida påvirker immunforsvaret

Fungusformen av Candida albicans kan vokse gjennom tarmene og påvirke immunforsvaret - med de problemer dette kan medføre.

Soppen kan også påvirke skjoldkjertelhormonene som styrer stoffskiftet i kroppen. Mange som er påvirket har nedsatt funksjon i skjoldkjertelens produksjon av hormoner. Konsekvensen for disse er at det vil nærmest være umulig å gå ned i vekt.

Binyrene er også hormonproduserende kjertler som kan være utsatt for candida.

Binyrene har ansvaret for produksjonen av stresshormoner som kortisol og adrenalin. Fungerer disse kjertlene dårlig, risikerer man å bli kronisk trett, noe som er vanlig hos mennesker som er angrepet av candida.

Også bukspyttkjertelen som blant annet produserer insulin, kan bli påvirket. I mange tilfeller vil det være en forbindelse mellom nedsatt stoffskifte og økt insulinproduksjon.

Selv om man spiser lite, vil økt insulinproduksjon medføre at det blir umulig å redusere vekten.

Bukspyttkjertelen har også ansvaret for produksjonen av mange enzymer som skal hjelpe å fordøye maten på en skikkelig måte. Disse enzymene kan effektivt bli satt ut av funksjon av candida.

link

http://www.bionordic.dk/page.asp?id=485&sprog=no

Skrevet

så nei. jeg har ikke falt og slått hodet i varmen.

Skrevet

Det virker jo som en ytterst "alternativ" nettside om helse, så at mange er uenige med deg HI er ikke rart ;-)

Skrevet

Denne teorien om candida-infeksjon i tarmene er jo ganske så omstridt. De fleste innen skolemedisin mener i hvertfall at det ikke er medisinsk dokumentert at en slik tilstand i det hele tatt finnes. Listen med symptomer er jo milelang, og de fleste mennesker kan finne et eller annet symptom som stemmer.

Jeg har hatt pasienter med soppinfeksjon på lever og lunge. Dette er pasienter som har gått gjennom svært sterke cellegiftbehandlinger, som gjør at immunforsvaret er helt på bunn. Vanlige, friske mennesker får ikke systemiske soppinfeksjoner.

Skrevet

Candida er blitt godtatt som sykdom også her i Norge etter å ha kev behandling i Sverige i mange år.

Candida er meget utbredt blant idrettsutøvere på toppnivå feks, og de er vel ikke de som er kjent for å ha det svakeste immunforsvaret.

Jeg har levd med candida i over 10 år nå, og stort sett merker jeg lite eller ingenting til det, men periodevis kan det være veldig plagsomt.

Det var heller ikke spesielt festlig å være så syk og plaget av noe som jeg var for så å få et svar at "joda, vet at det finnes men det er ingen sykdom" når man gikk til legen.

Candida er en fullt eksisterende sykdom, som det dessverre er lite kunnskap om her i Norge, og pasienter med dette blir behandlet deretter.

Skrevet

Faen, jeg så den andre tråden nå og dette omhandler noe helt annet enn hva jeg trodde ut fra denne tråden.

Jeg angrer på at jeg svarte, for jeg skjønner jo det nå at fordi jeg trente 15 økter i uken, spiste sunt og spilte håndball på eliteserienivå så brydde jeg meg jo ikke om meg selv og hva jeg dyttet i meg. Tilfeldigheter gjorde at jeg ikke ble feit i samme slengen slik at jeg kunne dømmes nedenom og hjem bare fordi jeg har candida, som jeg selvfølgelig har påført meg selv ved uvitende å dytte trynet fullt av gjærbakst og e-stoffer...

*oppgitt*

Skrevet

Jeg har ikke lest den andre tråden, men må bare spørre Aliena; du sier at mennesker som ahr gjennomgått cellegiftkurer kan ha candida, men ikke andre? Hva med mennesker som har fått i seg uforholdsmessig store doser antibiotika? Det er jo en kjent sak at ab dreper de gode så vel som de dårlige bakteriene, og dermed skapes jo grobunn for sopp i tarmen..

Broren min har f.eks gått på tetracyclin mot kviser i flere år, før han fikk en bakterienfeksjon som spredte seg med blodbanen og infiserte de fleste sentrale organer i kroppen. Han var døden nær, og ble pumpet full med bøttevis av antibiotika i flere uker på sykehus. Er det ikke merkelig å påstå at dette ikke kan skape systemisk candida? Han har abs alle symptomer på det, og jeg skulle ønske jeg fikk ham på en kur.

Selv er jeg sikker på at jeg også har hatt dette, etter 11 antibiotikakurer det siste året. Jeg har også hatt de fleste symptomer, og jeg har IKKE spist usunt. Jeg har en sunn livsstil og har alltid spist lite sukker da jeg ikke er glad i søtt. Men gjær har jeg jo spist, da jeg som de fleste nordmenn spiser mye brød. jeg har imidlertid gått på balderklinikken noen mnd, og merket en klar forbedring i formen min etter kun å ha gått på diett en stund (dvs byttet ut brød med rugbrød og biola med rismelk, samt passet meg for matvarer med skjult sukkerinnhold). Har hatt et naturlig sunt kosthold m unntak av gjær i brødet osv.I tillegg tok jeg probiotikatabletter og urtetabletter. Jeg må tilstå jeg var litt skeptisk da han påsto jeg ville være symptomfri før sommeren, for jeg har i årevis følt meg some t kronisk underskuddsmenneske. men det utrolige skjedde, at etter ganske kort tid fikk jeg merkbart mer energi og var langt mindre trøtt. Fra å bare sitte i sofaen om kv orket jeg å vaske hus og ordne masse ting på kv (og nei, jeg er ikke tykk- veier 58 kg). Går nå på nystatin, soppdrepende middel og er spent på hvordan kroppen vil funke når jege r helt ferdig.

Jeg er overbevist om at candida er en faktisk lidelse som mange av oss kan få, og synes det er litt snevert å avvise det hele med at skolemedisinen er skeptisk. De er jo skeptisk til det meste. Leger mente f.eks tidlig på 80-tallet at formalin ikke var farlig, de som påsto det og ville ha bedre beskyttelse mot dette på arbeidsplasser osv ble nærmest latterliggjort. Nå vet man at det er kreftfremkallende. Leger gjorde også narr av akupunktur da dette "kom" til Norge for fullt. Nå bruker en del leger dette selv i egen behandling..

Tipper at om noen år vet også legen bedre.. Jeg ahr ihvertfall kjent forskjellen på kroppen etter at jeg tok tak i dette

Skrevet

Ikke alternativ?

Her er behandlingsmetodene de ramser opp:

Akupunktur

• Akupunktur en kinesisk behandlingsmetode

• Akupunktur1

• Aromaterapi

• Auriculoterapi - Øreakupunktur

• Autogen trening - Meditasjon

• Ayurvedisk medisin

• Bachs blomstermedisiner

• Baunscheidd-terapi

• Biokemi-cellesalte

• Farge-terapi

• Healing og håndspåleggelse (Chakraerne)

• Homotoxinlæren - Homeotoxokologi

• Homøopati

• Homøosiniatri

• Hydroterapi - Vannterapi

• Irisdiagnose

• Kiropraktikk

• Krystall- og steinterapi

• Laserterapi

• Lydterapi

• Magnetfeltterapi

• Massasje

• Neural-terapi

• Schröpfkoph terapi, Vakuumterapi

• Soneterapi

• Soneterapi1

• Spenglersan - Isopatisk terapi (Enderlein)

• Uretemedisin - Fytoterapi

• Urtemedisin

• Visualisering

Høres passe svevende ut for meg. Sorry, jeg er skolemedisiner, så denne kjøper jeg rett og slett ikke. Ikke er det oppgitt en eneste kilde eller henvisning til artikler/bakgrunnsstoff heller.

Skrevet

Doktoronline er seriøst nok. Det er vel ingen som tviler på at det finnes Candidainfeksjoner? Ellers ville det vært dårlig med salg av bl.a. Mycostatin, Fungizone og Canesten. Dette er jo dyrkningsprøver som er enkle å ta, og diagnoser som er absolutt ubestridbare. Det som er litt mer hokus pokus er disse soppene som skal vokse gjennom tarmen og ut i det systemiske kretsløpet og kupper det endokrine systemet. De fleste som driver med dette er i overkant alternative.

Skrevet

Har vel mine tvil om at jeg har blitt "gjennomvokst og kuppet" jeg også...

Men at en skikkelig candidainfeksjon har relativt mye mer ved seg enn hva litt canesten kan fikse, rett og slett fordi det sitter i fordøyelsessystemet.

Vanlige reaksjoner under sterke utbrudd kan feks være laktoseintoleranse, allergi mot forskjellige produkter og ved inntak av disse får man oppkast og diarè. (sinna sinna oppkast og diare) med magekramper osv.

Skrevet

Det finnes absolutt systemiske infeksjoner også, og de kan være farlige!

Men det at mange alternative behandlere lager egne diagnoser på diffuse symptomer synes jeg er skummelt. Det brukes mye tid i helsevesenet på å rette opp feil etter div behandlere. Noen pasienter dør også desverre, etter blant annet kosttilskudd anbefalt av behandlere (f.eks. hjertepasienter som har tatt kaliumtilskudd(!)), selv om dette heldigvis er skjelden. Selv om de fleste selvfølgelig er harmløse, og noen til og med kan hjelpe. Akupunktur har jo blitt tatt inn i varmen de siste årene, og det kommer sikkert flere etterhvert!

Skrevet

Må smile litt over hvordan skolemedisneren Pregzilla snudde på hæl'n her jeg da.. Fra å være i overkant skeptisk til å vedgå at det absolutt er en diagnose med reelle nok symptomer. Men bra er det:)

Skrevet

Tillab:

Den linken til lommelgen omhandlet vel først og fremst underlivssopp. Er klar over at det finnes altså;-) Klart det finnes noe som heter candida albicans, det er denne greia med at det vokser i tarmene og alt det der jeg ikke er helt med på.

Ang det jeg skrev om pasienter som har fått cellegift, så fikk altså de sopp i lever og milt. Måtte behandles med soppdrepene midler i lang tid. Et av symptomene er langvarig feber. Hvis jeg har forstått det riktig, så er ikke det et symptom ved denne tarmtilstanden dere snakker om.

Det er jo merkelig at ingen pasienter med lavt immunforsvar får denne tarmsoppen da. De pleier jo å være utsatt for alt annet.

Skrevet

Det ER en diagnose, den er heldigvis skjelden, og kan være livstruende. Spesielt kan det sees etter immunsupriverende behandling. MEN: Det er ikke sånn at "normale" folk rundt omkring i befolkningen går omkring med dette. Dette er en alvorlig, sjelden tilstand som behandles på sykehus. Det er himmelvid foskjell på soppinfeksjoner (enten det skyldes Candida Albicans eller andre arter) av denne typen (som kan dyrkes frem i blodkulturer), og den diagnosen som stilles av alternative behandlere på grunnlag av at pasienten har følt seg litt trett og oppblåst i magen. Det er rett og slett to helt forskjellige ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...