Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 eller er det "bare" meg? brykte tøy på storesøster fra hun var 19 mnd og har vært så fornøyd at jeg forsetter på lille "kula" som vi kaller den.. gleder meg til å se hvordan det fungerer fra nyfødt.. ;D
frk P Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Vi skal og prøve! Brukte vanlige bleier til førstemann, men denne gangen prøver vi oss på tøy... Blir spennende å se hvordan det går!
Mamma´n til lillemor Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Jeg har også tenkt til å prøve tøy. Mannen min er ikke overbevist, så vi får se hvordan det går.
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2009 sambo var litt skeptisk til å begynne med når jeg kom på at jeg skulle prøve på storesøster,men nå er han helt med.. han liker best formsydd med ull som sperrelag.. (har lommebleier og alt-i-ett også) skal bruke brettebleier med ull/pul sperrelag på "kula" i begynnelsen.. (jeg har fått dilla)
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 Vi skal også bruke tøy. Har kjøpt formsydde med trykk-knapper på, i bomull (tørker visst fortare enn dei i bambus, og vi har ikkje tørketrommel). Blir spennande å prøve. Vi er førstegangs, og har ikkje erfaring med bleier i det heile tatt, men synes det var så mange argument for tøy at vi ville prøve det.
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Hadde planlagt å bruke det, men så leste jeg en forskningsrapport på at hvis man vasker de i varmere vann enn 60 grader så er det ingen energi/miljø-gevinst. Jeg vil vaske på 90! Dumt, og da har jeg ingen andre veldig gode argumenter for å bruke det, -noen som har??
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2009 for meg var ikke energi/miljø-gevinst noe jeg tenkte på da jeg begynnte.. jeg syns fordelen er at vi alltid har bleier i hus.. vi bor litt utpå landet og er liksom ikke bare å bare og sette seg i bilen for å kjøpe en bleiepakke visst man plutselig er tom.. og vi sparer penger siden vi kan bruke de samme bleiene til neste barn(og kanskje nr 3?) og vi klarer oss med en "halv" søppeldunk (tømming annenhver uke) jeg vasker som oftest på 60 m/forvask og 90 grader ca 2 ganger i mnd. (eller vaska..hun bruker ikke bleier lenger)
Mamma´n til lillemor Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Jeg tenker at jeg er litt kritisk til hvor man leser informasjonen. Jeg får meg ikke til å tro at strøm produsert av vannkraft i Norge til ekstra maskin-vask veier opp for 1 tonn bleiesøppel. Dessuten så vaskes bleiene stort sett på 60 grader, og gjerne sammen med f.eks. håndklær. Jeg satt og leste i en liten bok jeg fikk hos jordmor, og der var tøybleier lagt fram veldig negativt, og jeg kjente meg ikke helt igjen. Så så jeg plutselig at boken var sponset av engangsbleie-produsent...... De vil jo selge egne produkter. Det er nok vanskelig å sammenligne bruk av tøy og plastikk, men husk på at tøybleiene brukes på flere barn. Så søppelmengden vil være betraktelig mindre, og da også energi brukt på transport og produksjon av bleiene. Og skal du ikke ha flere barn, så kan de selges på nettet. For min del så er det også tungtveiende at det er sunnere for huden. Jeg sliter med allergi selv, og tåler ikke så godt "kunstige" klær. Regner med at vesla blir lik meg, og da vil jeg gi henne det beste grunnlaget.
Småtorsk Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Sniker meg inn her fra 2. trimester, vi planlegger tøybleier til Napoleon. (Som er arbeidstittelen på vår tass.) Andre argumenter en miljø? Tøybleiebarn slutter med bleier gjennomsnittelig et halvt år eller noe sånt tidligere en papirbleiebarn. Det avgjorde saken for oss! Men jeg tviler litt på om det stemmer at det er samme hvilken bleie man bruker, miljømessig sett. Husker du i hvilken sammenheng du fant rapporten? Jeg har nemlig funnet ut at en del som skrives om dette stammer fra papirbleieprodusenter, som neppe er helt objektive. Men jeg veit ikke nok til å slå noe fast. Vi tenker uansett på å velge bambus, som er mye mer miljøvennlig en bomull og natrulig antiseptisk. Da trenger vi kanskje ikke å vaske på mer en 60 grader? Noen som veit noen om dette? Fant en veldig interessant tråd om dette på mammanett. http://mammanett.no/forum/showthread.php?t=52769 Les mer her: http://mammanett.no/forum/showthread.php?t=52769
Mamma´n til lillemor Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 NB Kilden til denne tråden, "Graviditet, fødsel og den nye familien" er sponset av engangsbleieprodusent.....
Arb.ledig husmor Skrevet 2. juli 2009 #11 Skrevet 2. juli 2009 Vi har (eller jeg) har lyst til å prøve tøybleier på neste mann (spes om det blir en jente). Det er fordi vi har en jente fra før som sliter ekstremt mye med bleieutslett, og vi har da fått høre at tøybleier lufte bedre og er bedre for huden.. Men hvilke bleier kjøper dere, og kor fra? Jeg kan se og se, men finne ikke ut noe mer uansett kor mye eg lese...
Småtorsk Skrevet 2. juli 2009 #12 Skrevet 2. juli 2009 Her http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tips/Bleier er linker til masse butikker på nett. Og mange av butikkene har gode veiledninger til å finne bleietype.
prinsnummer3 Skrevet 2. juli 2009 #13 Skrevet 2. juli 2009 Jaaaa!! Jeg skal bruke tøy for tredje gang. Er superfornøyd, og kaller vaskemaskinen for søppelspannet, er ikke mer stress å gå i vaskemakinen enn ut i søpla. Bruker brettebleier fra nyfødt, og så ferdigssydde fra ca 4-6 måneder, alt etter hvor stor de er. Er jo utrolig lite lukt, boss og så er det jo billig:)
erteposen + 4 Skrevet 2. juli 2009 #14 Skrevet 2. juli 2009 De første 6 mnd er jo enklest når det kommer til tøybleier:) Vi har brukt både tøy og engangsbleier om hverandre, men første året var det stort sett bare tøy.
Kine71 Skrevet 2. juli 2009 #15 Skrevet 2. juli 2009 Vi skal prøve dette. Har kjøpt kinesiske prefold bleier på kenguruloftet.no og skal bruke hjemmestrikkede lanolin ullbukser utenpå. Vi får se hvordan det blir. Vi er i alle fall begge enige om å prøve:0)
Lurveleven Skrevet 3. juli 2009 #16 Skrevet 3. juli 2009 Vi skal prøve oss på å bruke tøybleier. Det blir spennende å se om vi kommer til å gjennomføre det eller ikke, men ambisjonene er der i alle fall, så får vi ta det derfra. Har kun erfaring med papirbleier fra før. Brukte det på sønnen vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå