Gå til innhold

HJELP-Smale hofter

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å engste meg for fødselen fordi min samboer sa en gang at han lurte på hvordan jeg skulle klare å føde jeg som har så smale hofter.Jeg er over 170 og har mindre hofter enn midje. Skjønner at bekkenet også har noe å si, men hva er det verste som kan skje liksom. At de ikke får ut babyen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140325665-hjelp-smale-hofter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er INGEN sammenheng mellom indre og ytre bekkenmål! Man kan se ut som om man har smale hofter utenfra, og så kan man ha "det perfekte bekken" innvendig. Formen på bekkenet og bekkenkanalen har også mye å si, det er ikke bare selve målene i seg selv. Dette kan man ikke vite før fødselen starter, man tar ikke pelvimetri for å måle med mindre det er snakk om seteleie, tvillinger e.l. hos en førstegangsfødende etc.

Det er VELDIG sjelden man har et bekken som ikke tillater fødsel av et normalt stort barn i hodeleie. Jeg har faktisk det. Jeg har helt "normale" hofter sett utenfra, men innvendig har jeg en bekkendeformitet kombinert med dårlige mål som gjør fødsel umulig. Ingen skulle tro dette sett utenfra, men det har jeg altså. For min del var det slik at hodet aldri festet seg, selv ikke da vannet gikk som førstegangsfødende. Det festet seg ikke før fødselen ble satt i gang med drypp etter to døgn. Jeg fikk ganske raskt full åpning, men hodet kom aldri ordentlig ned i bekkenet, det stoppet halvveis og rikket seg ikke, samme hvor mye jeg presset. Det endte selvsagt i keisersnitt. Vanligvis er det slik at det kun er ved avvik i fremgangen i fødselen, slik som med meg, at man mistenker at bekkenmålene er dårlige. Siden det er så sjelden, tar man ikke bekkenmålinger rutinemessig av førstegangsfødende.

For å illustrere litt, kan jeg fortelle at en venninne av meg med baby i seteleie, tok bekkenmåling og fikk beskjed om at hun hadde for dårlige mål til setefødsel - noe hun fikk beskjed om gjaldt 10% av kvinner. Hun fikk snudd babyen, og fødte helt ukomplisert. Som du da kanskje skjønner, er det ikke mange det er snakk om som ikke kan føde vaginalt så lenge babyen ligger i hodeleie!

Snakk med jordmor, du, jeg er sikker på at hun vil berolige deg.

• 3 uker senere...

Jeg er pitteliten. Er 158 cm høy, og veier 46 kg. Har pingle hofter og var livredd for å føde og mange syns så synd i meg og kunne ikke forestille seg hvordan jeg kunne føde, men DET skal jeg si deg, at det kunne jeg!

Når jeg var på ultralyd delte jeg mine bekymringer med "ultralyd-mannen", og spurde om ikke han kunne se på bekkenet mitt om det var trangt osv.

Men da svarte han meg at, det kommer ikke an på størrelsen på bekkent, men hvor mye det utvider seg og hvor fleksibelt det er! Lykke til! :)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...