<3 Snart tobarnsmamma <3 Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Er det noen som vet hvor det lønner seg å kjøpe lammeskinn til å bruke i vogna? En bør vel ha det?
Poppie Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Nøstebarn har korthåret lammeskinn som holder seg godt (bare du steller det riktig). Anbefaler korthåret! Det lufter. Om det LØNNER seg å kjøpe lammeskinn der, det vet jeg ikke. Er jo ganske dyrt der. Men lammeskinn i vogna er jo ikke no du "bør" ha. Går veldig fint uten! Ville ikke brukt det i den verste sommervarmen i alle fall. Og til vinteren bør du jo ha en pose i stedet. Ellers er det jo fint med lammeskinn i vogna. Men madrass er jo også fint. Spedbarn bør igrunn ikke sove på lammeskinn, ikke uten overvåkning, pga økt fare for krybbedød (bare hvis barnet skulle snu seg over på magen tror jeg). Viktig å passe på at ansiktet ikke blir liggende nedi lammeskinnet. Men det klarer man vel å passe på i vognen bedre enn i sengen.
Simarier Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Jeg anbefaler at du søker litt rundt på nett. Mange forskjellige priser ute og går også avhenger det litt av hvordan type ull du vil ha. Merinoull er f.eks dyrere enn "vanlig" lammeskinn. Du bør absolutt ha korthåret - det er best egnet til spedbarn Lammeull er veldig fint når det er både kaldt og varmt (kanskje litt varmt akkurat nå da). I kulde isolerer det og i varme leder det bort varme. Det anbefales at man legger en klut eller lignende under hodet på babyen når han/hun ligger på skinnet. Ellers er jeg usikker på om Poppie har belegg for å skrive at bruk av lammeskinn kan føre til økt fare for krybbedød. Mulig det da siktes til langhåret lammeskinn?
Nangiliama Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/0CD04FA53E99464EC1257367002FF6E6?OpenDocument Her står det litt info om krybbedød og soving på lammeskinn.. De lærde strides ennå, og det har ikke vært gjort gode nok undersøkelser rettet mot akkurat denne faktoren ennå. - Kan nevnes at kona til en kollega av svigermor jobber i KRIPOS, og hun mente av erfaring at det kunne være en sammenheng, og ba svigermor videreformidle dette til oss for å unngå at vi lot småen sove på skinn.. Men siden man ikke vet i den ene eller andre retningen for sikkert ennå, kommer småen vår til å sove uten lammeskinn i senga si i allefall.. I vogna er det tross alt mer luftige forhold (og mye kaldere her oppe i nord....)
Poppie Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 Jeg tenkte på det som Snøfrisk refererer til (linken fra landsforeningen uventet barnedød), at det fins lite forskning, men den lille forskningen som fins viser en viss øke i faren for krybbedød. Dessuten er generelle anbefalninger når babyen skal sove at babyen ligger på relativt "hardt" underlag, mens et lammeskinn (også korthåret) er mykere og lettere kan dekke til munn/nese. I sør-Norge vil jeg si det er for varmt å sove på lammeskinn nå. Anbefaler i så fall at du prøver å sove på det en natt selv først. Korthåret lammenskinn lufter bra selv om det er sommer, men selv syns jeg det er varmere å sove på lammeskinn enn å sove på bomullslaken! Testet ut selv i forrige svangerskap før babyen kom, og ble litt varmt midt på sommeren. Jeg brukte heller lammeskinnet på gulvet og kunne legge fra meg babyen der, når det ikke var for varmt inne. Og da var temperaturen fin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå