Gå til innhold

tips til noe jeg kan lage som vi kan spise på stranden i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger inspirasjon :D

til nå står boller høyest på listen og jeg skulle ønske jeg hadde noe sunnere og toppe listen med... hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist vi var på stranden lagde jeg foccatia som jeg smurte med kremost naturell, ruccula, spekeskinke og fetaost. Byttet halve hvetemelet ut med grovt mel...ble veldig godt. Hadde også med kylling snurrer som barna elsker!

Skrevet

kyllingsnurrer? hvordan lager du det?

jeg har masse kylling... hehe

også har jeg bare mel, bygg og havre til og lage noe ut av. er litt gira på og bruke bygg for det er så digg.

byggmelsgrøt til frokost er tingen :D

Skrevet

Grove ostehorn, lunsjmuffins, grove vafler, pastasalat, tortillas med kylling og salat

Skrevet

Da jeg var liten og jeg og mamma bodde på stranda i sommerhalvåret var standard mat skive/rundstykker. I boks ved siden av hadde vi hardkokt egg eller jordbær som vi knuste med gaffel og hadde på skiva (hadde med salt til egget og litt sukker til jordbærene). Nammenam! Forutsetter jo at man liker det da, hehe.

Har du kjølebag, evt kjøleelementer? Ta med oppskåret vannmelon - uslåelig i varmen. Eller melon/frukt generelt, men det gjør seg best om det er litt kjølig, derav kjøleelementet :o)

Grillkylling med godt brød og evt agurkpinner er også godt.

Skrevet

altså mel = vetemel :P

skrives det hvete? eller vete?

Skrevet

jeg har kjølebag, eller jeg har en stor plan om og kjøpe en i morgen... haha.. men jeg har jo med flasker med fryst vann i og det funker jo fint som kjøleellement :D

men groverundstykker er også en god idee!

Skrevet

ditt syke syke menneske. bacalao du liksom. har du sett for mye på Elias nå eller?

Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften som jeg fannt på matogdrikke.no for lenge lenge siden...kjempe bra oppskrift :D

Ingredienser:

Deig:

1 pk. gjær (50 g)

3 dl vann

4 ss olje

2 ts salt

2 egg

ca. 1 liter hvetemel

egg til pensling

Fyll:

1 liten boks tomatpuré

1 liten, finhakket løk

4 ss maiskorn

kjøtt av 1/2 grillet kylling

ca. 2 dl revet ost (f.eks. jarlsberg)

eller du kan bruke annet fyll som vanligvis brukes på pizza

Fremgangsmåte:

Løs opp gjæren i lunkent vann (37 °C). Tilsett olje og egg. Rør inn mel til passe deig. Sett deigen lunt og la den heve til nesten dobbel størrelse, ca. 1/2 time.

Kjevle ut deigen til en firkantet leiv, ca. 5 mm tykk. Smør tomatpuré utover deigen. Bland eventuelt inn litt vann for å få den litt mer smørevennlig. Dryss finhakket løk og maiskorn over. Skjær kyllingen i passe store biter og fordel kjøttet utover leiven. Dryss revet ost over til slutt. Rull deigen sammen til en pølse. Skjær tykke skiver av pølsen, ca. 3 cm, og legg dem på et stekebrett. La skivene heve i 20-30 minutter.

Pensle med sammenvispet egg og stek ved 225 °C i 20-25 minutter.

Kyllingsnurrer egner seg svært godt som picnic-mat, fordi de er enkle å spise uten å søle. I tillegg er de barnevennlige

I foccatiaen brukte jeg hvetemel, bygg mel og rugmel... Jeg tar alltid det jeg har i skapet når jeg lager brødmat. Havre, hvete og bygg blir sikkert knallbra!

Skrevet

takk :) kanskje jeg skal tørre. tør jeg prøve? hihi

Skrevet

hehe... kanskje det er det som forklarer det.... hihi

Skrevet

hihi, ja det tørr du! :D

Skrevet

spekemat, potetsalat og eggerøre. Viktig med salt mat i varmen og spekemat burde dekke saltbehovet. Er vel muligens ikke så sunt, men du har kropp til det;)

Skrevet

:) takk prelæs :)

spekemat er dødsgodt! jeg slår et hardt slag for spekemat og rømmegrøt. falt over en oppskrift av rømmegrøtt på byggmel i stedet for hvetemel (også eneste forskjell) tenkte jeg skulle prøve det en dag sammen spekemat, for da blir det jo nesten sunt :P

jeg prøver nå på grovt brød der jeg fant opp oppskriften selv i farta... hehe..

Skrevet

prelæs var nesten et litt kult navn.. hihi.. mente selvsakt prekæs :D

Skrevet

Vannmelon er veldig godt også!!:)

Skrevet

vannmelonen står i kjøleskapet og venter på i morgen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...