Gå til innhold

Selv-avvenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er snart 9 mndr, og etter at han begynte med fast føde har han gradvis fått mindre og mindre behov for puppen. Jeg ammet tre ganger om dagen inntil for et par uker siden, da var det slutt på midt på dagen-puppen. Men han har alltid spist godt på morgenen og på kvelden. Inntil for tre dager siden, da var det helt stopp. Han vrir seg unna, prøver å dytte meg bort - og hvis jeg klarer å få lirka puppen inn biter han så tårene spretter på meg. Jeg hadde jo tenkt å amme til han rundet året, men det ser ut til at han er lei. Eller kan det være noe annet som er årsaken?

Han har fått mme på morgenen et par dager nå, for noe melk må de vel ha - utrolig kjipt å begynne med mme nå! Men jeg orker ikke pumpe - bruker en time på å få ut 60 ml og det er jo ikke i nærheten av nok allikevel.

Håper noen har gode råd til meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ingen gode råd, men befinner meg i akkurat samme situasjon. Min er også 9 mnd, og jeg har ammet 2 ganger om dagen inntil nylig. Han har ikke fått mme før de siste 2 ukene. Dvs han er ikke begeistret for det, så er ikke stort jeg får lurt i ham.... De siste dagene har han altså nektet puppen på kvelden, og på morgenen tar han bittelitt. Jeg tenker at dette er slutten på amme-tiden, selv om jeg, som deg, hadde tenkt det skulle vare noen måneder til.

Snakket med helsesøster ang. melkebehovet hans i går. Vi sliter jo litt ettersom han ikke ser ut til å like mme. Hun sa at siden han spiser grøt 2 ganger pr dag, generelt spiser godt, og eventuelt får i seg LITT mme (eller LITT mm) er dette ikke noe å stresse med. Rådet meg til å fortsette å tilby mme til noen måltider, men hun mente det ikke var noe problem om han ikke ville ha det.

På grunn av de sylskarpe tennene hans, gir jeg ganske fort opp når jeg merker at han ikke vil ta puppen. Og pumping er ikke aktuelt.

Jeg tror grunnen til at min ikke vil ha er at det tar for lang tid før det kommer noe, og det er ikke rare mengen når det først kommer noe heller. Han synes vann er helt supert, da.

Min liker "Drikki" (smoothie for baby fra Nestlé). Ringte derfor N. for å høre om dette kan være et ok alternativ med tanke på kalsium osv for en som ikke vil ha mme. Fikk da beskjed om at det var det. Jeg gir derfor lit av dette som mellommåltid mellom middag og kvelds. Har den i kjøleskapet, så for han noe å kose seg med i varmen :-)

For øvrig synes jeg vi skal si oss veldig fornøyde med 9 mnd amming :-)

Skrevet

Akkurat samme her. Jenta mi er 9 måneder, og interessen for pupp har gått gradvis nedover fra ca. 7,5 mnd. Nå er det bare morrapuppen igjen, og er ikke mye som kommer da.

Men her er flaske med mme populært, hun koser seg stort med flaske. Har ikke vært vant til å få hverken flaske eller mme før de siste ukene. Helsesøster sa jeg kunne gi en flaske pr dag hvis jeg følte for det. Så jeg gir en flaske til kvelds. Syns det er greit at hun får den ene flasken, siden jeg ser hun koser seg så mye med den. Alt nytt er jo så spennende....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...