PogT med septemberprins :o) Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Har lyst til å prøve tøybleier, men ønsker ikke å legge for mye penger i det til å begynne med. Må også overbevise mannen i huset her, da han ikke er helt inne på ideèn om tøybleier. Hva slags bleier burde jeg da skaffe meg? Vil uansett bruke noe engangsbleier også, når vi f.eks. skal være lenge hjemmefra og det kan være mer praktisk å kaste ei engangsbleie, enn oppbevaring av tøybleie. Hvordan reagerere f.eks. barnehagene på tøybleier forresten?
VinterSol+2 Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 det var mange spørsmål på en gang! hehehe. til nyfødt, ville jeg anbefalt å plukke med seg en pakke eller to med gaskluter fra JYSK (de får du jo uansett bruk for) og noen brillebukser fra sparkjøp, samt et par PUL-trekk av typen Bambino Mio (som du får kjøpt på barnas hus) og et par ullbukser (kan du jo strikke selv, om du kan strikke) Da får du prøvd "basic-tøybleier" uten at det koster deg veldig mye. Du kan jo også gå inn på www.tøybleier.no og se om du får tak i noe brukt! Barnehagen var veldig positive til tøybleier. Vi brukte lommebleier i barnehagen, ferdig fylt. Når bleien var brukt, la de den i en sånn "zip-pose" fra IKEA (en pose til hver bleie) og vi tok de bare med hjem hver dag etter barnehagen. Vi har reist på Kinaferie og på camping med bare tøybleier, og har ikke egentlig syns det har vært så tungvindt, ettersom tøybleier lukter MYE mindre enn engangsbleier når de bare oppbevares riktig. Akkurat nå har vi ikke så gode vaskemuligheter, så vi har hatt tøybleiepause som har vart noen måneder. Nå i sommervarmen lengter vi tilbake til tøybleiene, -ganske overraskende, ettersom vi var ganske skeptiske i starten. (tilogmed mannen sukker og stønner over restavfall og bleiestank selvom vi tømmer søpla på badet hver dag og ikke har varmekabler!) lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Først av alt, sjekk om det er en støtteordnig for tøybleier i din kommune. Her er en liten oversikt, finner du ikke din kommune der så kan det hende det allikevel finnes en tøybleiestøtteordning. http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tips/Bleier/Tilskuddsordninger-for-toeybleie-brukere Den første uka brukte vi opp alle gratis engangsbleiene, etter det gikk vi over til BumGenius V3 onesize. Det er en super bleie! Vi har ikke lekasjer med den og den er enkel i bruk. Med tanke på at du skal prøve å overbevise mannen så anbefaler jeg ikke brettebleier. Du burde heller velge en lommebleie slik som BumGenius V3 onesize er, eller en alt-i-ett bleie.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Det finnes også egne tøybleieforum på nett: www.tettinntil.no og tøybleier.no
Tulla med tre små Skrevet 22. juli 2009 #5 Skrevet 22. juli 2009 Heisann! Jeg er ganske fersk som tøybleiebruker selv, men har brukt endel tid på å prate med tøybleieveteraner for å finne ut hva jeg skal bruke til mine små. Har en gutt på to år og venter nr to om få uker, og da jeg fant ut at jeg allerede har brukt engangsbleier for rundt 10.000 kroner til toåringen, var ikke valget om å prøve tøybleier så veldig vanskelig... Jeg gikk inn på www.bleieboden.no og bestilte litt forskjellige lommebleier, snap in og all in one (Fuzzi Bunz, BumGenius, Happy Heiny's og Bitti D`lish + noen til). De fleste i one-size størrelser, da venninnene mine anbefalte det. Har brukt dem på to-åringen min for å bli vant med dem til nr to kommer, og har i grunnen landet på at jeg liker best lommebleier (jeg liker best microfiberinnlegg, men hamp og bambus funker også bra selv om de er litt stivere.) Mulig det har noe å gjøre med at jeg er vant til papirbleier, og syns lommebleiene både er nette og enkle i bruk. Tilogmed mannen min syns det går greit å bruke lommebleier. Spesielt hvis jeg legger i innleggene for ham først. Hehe. Dagmammaen syns også det går helt greit å bruke tøybleiene, selv om hun aldri har brukt det til sine egne barn. Favorittbleiene har blitt BumGenius og Happy Heiny's. De er relativt dyre i innkjøp, (ca 200 pr stk) men du trenger ikke så mange, da det går greit å skylle selve bleien i rent vann noen ganger mellom hver maskinvask hvis det bare har vært tiss i dem, og de tørker ultrafort. Det er jo innleggene som må vaskes i maskinen hver gang, og det koster ikke allverden å kjøpe ekstra av dem (30 pr stk i 10 pk). Du kan jo forøvrig fylle lommebleiene med nesten hva du vil fra gamle, oppklipte håndklær til gaskluter. Dette ble litt langt, og jeg vet ikke hvor mye klokere du har blitt, men jeg skal iallfall bruke tøybleier til nr to, selv om jeg i utgangspunktet syns at papirbleier både er enkelt og greit å bruke. Det føles dessuten deilig å tenke på at jeg produserer mye mindre søppel når jeg bruker tøybleier i stedet for engangs. :-) En annen veldig grei bieffekt av tøybleiene, er at toåringen min som konsekvent har nektet å sitte både på potte og do, plutselig har blitt nesten bleietørr på dagtid. Nå kjenner han når han tisser på seg, og har begynt å si fra at han vil på do. PS. Jeg har brukt ca 3.000 kroner totalt på tøybleier nå, og da regner jeg med å ha alt jeg trenger til de neste tre årene.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2009 #6 Skrevet 22. juli 2009 Hvor gammelt er barnet? Er det over 1,5 år ville jeg anbefalt kylietruser.se innlegg
Gjest Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Vi har brukt tøybleier til begge våre jenter, eldste var helt tørr ved 2,5 år! Første 2 mnd. brukte vi Prefolds-bleier. Hos oss holdt det med ca. 15 stk. Brukte Thirsties bleiebukse utenpå, ALDRI lekkasje.. På natta brukte og bruker vi ImseVimse onesize frottebleier, med ekstra innlegg (Sydd flere selv av gamle håndklær og flanellskluter) og ullbukser utenpå. Har "bare" 4-5 slike bleier men det holdt hele bleieperioden sist i hvertfall! (vasker jo bleier hver 3 dag ca.) Nå er bleie-babyen i huset 3 mnd. gammel, og vi bruker lommebleier av merkene BumGenious og FuzzyBuns (begge er onesize) har ca 15 stk, og dette holder - vi vasker hver 3 dag - tørker fort på et stativ disse typene bleier!! Det er flott å se at bleiene går i arv denne gangen, og tenker ikke over det at vi IKKE kjøper papirbleier;-) Kun når vi er på lengre turer/ferier uten vaskemaskin vi benytter det.. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå