Gå til innhold

Er for ferdelig sliten altid, har vært hos legen og de fant lavt antall hvite blodlegemer og lavt blodtrykk... Noen som vet hva det kan tyde på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev et innlegg her for litt siden om hvordan hverdagen min er fordi jeg har så vanvittig lite overskudd, er så sliten og det har vart ca siden jeg var 19.

Dro til legen igjen og forlangte flere blodprøver. Det de fant var lavt antall hvite blodlegemer og lavt blodtrykk. Jeg fikk bare svaret i brev i posten og legen var opptatt frem til om to uker. Han ba meg komme tilbake om to uker å ta ny blodprøve, men da er jeg på ferie.

Noen som har erfaring med det samme eller kan vite hva det kan være?

Fortsetter under...

Skrevet

Low white cell counts are associated with chemotherapy, radiation therapy, leukemia (as malignant cells overwhelm the bone marrow), myelofibrosis and aplastic anemia (failure of white and red cell creation, along with poor platelet production). In addition, many common medications can cause leukopenia (eg. minocyclen, a commonly prescribed antibiotic).

Other causes of low white blood cell count include: Influenza, systemic lupus erythematosus, Hodgkin's lymphoma, some types of cancer, typhoid, malaria, tuberculosis, dengue, Rickettsial infections, enlargement of the spleen, folate deficiencies, psittacosis and sepsis. Many other causes exist, such as a deficiency in certain minerals such as copper and zinc.

Pseudoleukopenia can develop upon the onset of infection. The leukocytes (predominately Neutrophils, responding to injury first) are marginalized in the blood vessels so that they can scan for the site of infection. This means that even though there is increased WBC production, it will appear as though it is low from a blood sample, since the blood sample is of core blood and does not include the marginalized leukocytes.

There are also reports of Leukopenia caused by Depakote (Divalproex Sodium or Valproic Acid), a drug used for epilepsy (seizures), mania (with bipolar disorder) and migraine.

Skrevet

Som sykepleier tenker jeg automatisk på kreft når jeg hører at noen har lave hvite, og kan derfor ikke forstå hvorfor legen din vil at du skal vente 2 uker med ytterligere prøver.

Bytt fastlege i en fei og finn ut hva som er årsaken til at du har for lite hvite. BT har sikkert ikke sammenheng, da det er ganske vanlig at unge kvinner har lavt BT. Det er årsaken til celletallet ditt som må utredes!

Skrevet

Jeg er også sykepleier. Jeg kopierte et avsnitt fra Wiki ettersom man ofte får rare svar her inne.

Det er ganske mange grunner til at hvite blodceller kan være lave. Vi vet ikke hvor lave de var, eller hvilke typer hvite som var lave. Uten å vite dette er det omtrent umulig å si noe som helst. Vil tro at prøvene ikke så altfor ille ut ettersom du fikk time om 2 uker.

Jeg har hatt lave leuckocytter i forbindelse med virusinfeksjon før.

Skrevet

Enig med 17:27. Det er mulige mange årsaker til lave hvite, og det ble ikke opplyst hvor lave de var.

Skrevet

Det stod ikke hvor lave de var. Men jeg mener også at de mest sannsynlig ikke tror det er noe alvorlig i og med at de ber meg vente med å ta nye prøver. Jeg bare lurer på om noen har fått samme beskjed eller som dere som jobber i yrker som kan vite hva det kan være.

Annonse

Skrevet

Som sagt så er det umulig å si noe om hva det kan være uten å vite hvilke verdier det er, hvilke symtomer og kliniske tegn du har og sykehistorie forøvrig.

Er du engstelig så kan du be om å få prate med fastlegen din på telefonen i morgen. Skriv opp de spørsmålene du har på forhånd. Ikke spør helsesekretæren om råd, men si at du ønsker å snakke med lege. Han er da pliktig til å ringe deg tilbake.

Hade legen mistenkt kreft eller noe annet svært alvorlig ville du nok blitt innkalt snarest, så ikke vær søvnløs i natt. Men ta en telefon i morgen. Ikke gi deg om du blir avvist foressten, skal man bli hørt i helsevesenet må man være litt frempå.

Lykke til!

Skrevet

Er du helnorsk? tenkte pa Anemia mediterranea, Microcitemia, som er utgangspunktet for Thalassemia. Men hvis du er helnorsk sa er det usannsynlig.

Skrevet

Jepp helnorsk 26 år uten noen spesiell sykehistorie. Annet enn at jeg etter en abort da jeg var 19 år ikke har hatt verken energi eller overskudd til et vanlig liv, uten utskeielser, med utskeielser blir jeg "syk" i flere dager...

Lavt blodtrykk og lavt antall av hvite blodlegemer... Vet ikke hva det kan være.

HI

Skrevet

Hva med å vente slik som legen sier, i stedet for at vi her inne skal gjette hva som feiler deg??

Skrevet

Mannen min hadde det, det viste seg å være svekket imunforsvar.

Skrevet

Hehe, sura?! Jeg er bare nysgjerrig på om noen har opplevd det samme... :) Jeg reiser på ferie på lørdag og er ikke tilbake før om 4 uker, så prøvene blir ikke tatt før da uansett.

Det er ingen som tvinger deg til å lese tråder som ikke interesserer deg... :)

HI

Skrevet

Hmmm, okey takk småsporvinj. Hva gjorde de med det? Har han fått noe behandling eller går det over av seg selv? Det hadde jo absolutt vært det beste. :)

HI

Annonse

Skrevet

Lave hvite ER jo svekket immunforsvar. Hi lurte vel på hvorfor hun har svekket immunforsvar..

Skrevet

Må bare gjenta jeg. Lave hvite ER svekket immunforsvar.

Det du lurer på er vel årsaken, ikke hva lave hvite betyr i seg selv? Svekket immunforsvar får man sekundært til mange ulike tilstander og behandles i forhold til hva slags tilstand man har.

Leste du noe av det jeg kopierte fra Wikipedia?

Skrevet

Svekket immunforsvar

Ved svekket immunforsvar menes at det foreligger en sykdom i kroppen som medfører at immunforsvaret er sykt eller svekket

Immunforsvaret befinner seg i kroppens blodceller (blod og beinmarg og lymfeceller (blod, lymfe, lymfeknuter, milt)

Disse cellene angriper fremmede bakterier eller virus som trenger inn i kroppen

Immuncellene lager også antistoffer mot "inntrengerne", noe som gir oss et godt forsvar dersom de samme mikroorganismene trenger inn i oss ved en senere anledning

De mest kjente årsakene til immunsvikt er HIV/AIDS og kreftsykdommer, og behandling med cellegifter

Skrevet

Står det ingen tall i svarbrevet ditt. Dette finner jeg merkelig, samme med mange av svarene du har fått her.

Hvite blodlegemer skal hos normalt, friske mennesker ligge på 5.0-15.0

Er det litt for lavt er det ikke noe å bekymre seg for, mulig du har litt dårlig immunforsvar. Hadde tallene evt hvert høye, skulle du hvert bekymret, da kommer mistanken om hiv/aids, kreft og andre ulumskheter.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme som deg HI og for meg gjorde bedre matvaner, mer trim og søvn susen. Det er jo greit å ta flere blodprøver da, for det er klart at man kan jo få dårlig immunforsvar pga sykdommer også, men for meg var dårlig kosthold og stress årsaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...