Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Har lest litt på nett angående skjedefremfall, og tror jeg har fått det pga jeg føler at noe er mellom beina mine hele tiden når jeg går, som en tampong som er på vei ut... måtte se meg i speilet, og joda, ser jo alt! Den fremre skjedeveggen presser urinrøråpningen ned, og jeg kjenner at den stikker litt utfor skjeden... Kan jeg ha sex med dette? andre som har erfaringer å komme med? Er bare 4 uker siden fødsel, men allikevel. Kniper for harde livet nå! Gleder meg til 6-ukerskontroll, for å få hjelp! Hilsen ei som ikke tenker på noe annet...GRR!!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Huff da! Sånn er det ofte når man oppdager noe feil der nede etter fødselen. Du er slettes ikke den eneste som tenker underliv døgnet rundt. Det blir bedre. Urinrøret skal ikke være særlig påvirket av skjedefremfall. urinrøret sitter for langt fremme til det. Mange får et tydeligere urinrør etter fødselen og ofte kan det føles som om det er flyttet bakover. Men, det er ikke linket opp mot skjedefremfall. Det er blæra som skal falle frem om man har fremfall av fremre vegg. det kan man se ganske tydelig som en ball. Og det kjennes ofte slik som du kjenner det. Men, jeg kan opplyse om at jeg haddfe en veldig tydelig tampongfølelse i starten som drev meg til vannvidd. Men den følelsen er nesten borte, selv om fremfallet er like stort. Kroppen ignorerer den følelsen etter hvert. Fremfall av fremre vegg er det bedre prognoser på enn fremfall av bakre vegg siden dette kan bli bedre av knipeøvelser. Det er også veldig vanlig å bli slapp der etter fødsel uten at det er et fremfall. Mye går tilbake i løpet av et år ++ Lykke ti på kontroll!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Det er enda veldig tidlig etter fødselen, så jeg tror nok at ting vil bli myye bedre for deg etterhvert som tiden går. Vær flink med knipeøvelser. =) Sex er ingen problem.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Hva er det du føler stikker frem? urinrørsåpningen eller den fremre veggen?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 Tusen takk for beroligende svar. Føler at det kommer ut noe, men det stikker ikke langt ut. Noen ganger kjenner jeg det nesten ikke, men på kvelden kjenner jeg det godt hvis jeg går eller står. Det virker som om det er urinpåningen som er lenger nede liksom. Vanskelig å forklare. Nå kan jeg se urinåpningen helt klart litt under klitoris, og skjedeåpningen kommer under urinåpningen. urinåpningen ligger på en liten kul, som er skjedeveggen (tror jeg)... Skal bli godt å få undersøkt! Nå knipes det MASSE, så får vi satse på at det går bedre. Sant som det sies her, at følelsen av at noe kommer ut forsvinner litt pga en blir vandt med det:)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Jeg er bortimot 100%sikker på at dette ikke er skjedefremfall. Den kulen urinrøret ligger på er en del av bekkenet ditt. Hvis du trykker på den vil du kjenne at den er hard under slimhinnen. Det ser og føles bare litt anderledes etter en fødsel. Alle kan se urinåpningen helt tydelgi under klitoris. Poenget er vel heller at du ikke har sett så nøye etter FØR fødselen
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Jeg er helt uenig i at dette ikke er fremfall. Dette er helt klart fremfall av fremre skjedevegg og urinrør. Jeg har det også slikt og jeg fikk beskjed av gynekologen at fremfall i mindre grad er vanlig hos alle kvinner som føder vaginalt. Hun sa at "alt flytter på seg der nede". Og selv om du er plaget så nøler de med å operere fordi du kan få ufrivillig vannlating av en slik operasjon. Dette vil mest sannsynlig trekke seg tilbake over tid, men det tar tid. Det blir nok aldri som før, men forhåpentligvis slik at du ikke plages av det.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Du som sier at urinrøret ikke er påvirket av fremfall tar helt feil. Det er veldig vanlig at urinrøret også faller frem om man har fremfall av blæra. Urinrøret henger jo fast i blæra så det er ikke så rart.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Urethrocele
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #11 Skrevet 3. juli 2009 Hmmm. Jeg leser hva du sier, men det står da vitterlig ikke noe om urinrøret i den linken du sendte der. Står heller aldri noe om urinrøret når man leser om cystocele. Jeg vet urinrøret kan falle ned. og at det kan repareres med en såkalt tvt-operasjon, men mener på at det er noe annet enn skjedefremfall. Selv om det sikkert kan forekomme samtidig.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #12 Skrevet 3. juli 2009 Står det ingenting om urinrøret? Les da: "A urethrocele is the prolapse of the female urethra into the vagina. Weakening of the tissues that hold the urethra in place cause it to move and to put pressure on the vagina, leading to the descent of the anterior distal wall of the vagina.[1][2] Urethroceles often occur with cystoceles, (involving the bladder as well as the urethra).[3] In this case, the term used is a cystourethrocele." Urethra = urinrøret...
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #13 Skrevet 3. juli 2009 haha jeg bøyer meg i støvet. Må nok frem med ordboka mi igjen. Håper ingen tok skade av mine feilaktige synsinger om dette. Litt sant er det likevel at urinrøret kan fyllte på seg uten at den har kollapset, men fra nå av skal jeg lese og ikke kommentere Lykke til du HI på legekontroll
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå