vimsesvimsen Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Synes det er en jungel der ute i valg av bilstol! Har en Maxi Cosi 0-13 kg fra før. Gutten vår er nå 9 mnd og litt over 10 kg. Noen som har argumenter for/i mot disse setene? Leser på div tester at setene på bilen har mye å si? Vi har en Ford Focus stasjonsvogn. Noen som har et av disse setene i en Focus? Håper på å bli klokere!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Britaxen tar mindre plass i bilen enn besafen. Jeg anbefaler deg å prøve bilstolene i bilen før du kjøper de. Sjekk også om ungen sitter godt i de. Min lille sitter best i Britax Multitech, har aldri sittet godt i noen av besafe stolene.. Britaxen er også lettere å montere..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Det viktigste er at du tar med deg bilen, og prøver barnesetene i din bil. For bilens egne seter har forskjellige helningsvinkler, slik at et sete so står supert i min bil, trenger ikke gjøre det i din bil. Ellers anbefaler jeg siden: sikringavbarnibil.blogspot.com Vi har 2 stoler. Britax Multitech som kan brukes bakovervendt til 25kg (eller forovervendt), og HTS Besafe Izi Kid, som kun kan brukes bakovervendt til 18kg. (Izi Combi stolen er den samme som Izi Kid, med den ene forskjellen at combi kan brukes begge veier). Har hatt begge setene i en Ford Focus stv, og begge står bra i bilen. Men det blir uten tvil trangt for den som sitter foran. Izi Kid sete er enkelt å feste, ja jeg mener faktisk det. Litt vanskelig første gangen, men så går det på kort tid. Enkelt å få stramt, på grunn av skralla som strammer beltene for deg uavhengiv hvor sterk du er selv. I vår bil får vi full utnyttelse av hvilefunksjonen, slik at han henger ikke med hodet når han har sovnet. Han sitter som en konge i det, og har god oversikt over veien siden setet er ganske høyt. Som et pluss mener jeg er det at det kun kan brukes bakovervendt. Jeg ser tendensen til at de som kjøper kombiseter, lettere snur barna sine forovervendt tidlig enn de som kjøper kun bakovervendt. Men på den negative siden så går dette setet kun til 18kg, Det kan kjøpes i 2 versjoner, iso fix versjon og vanlig versjon kun med belter. Setet må stå lent inntil seteryggen foran. Britax Multitech setet synes jeg er vanskeligere å feste. Det handler kanskje om at man må bruke litt mer kraft siden man ikke har skralle til å stramme for seg. Her velger man hvordan hellingen på setet skal være når man fester det slik at du har ikke muligheten til å endre på vinkelen når barnet sover. Og slik sett er det tryggest med Izi Kid sete hvor man kan sitte rettere når man er våken, og kun "ligge" når man sover. Det tryggeste er å sitte så rett som mulig. Det er et kombisete, slik at man kan bruke det lenge. Og det kan også brukes kun med bilens egne internseler. Noe som er tryggest når man sitter fremovervendt. Men som kun er lovlig etter barnet har passert 15kg. Barne sitter godt i sete, men det er lavere slik at et lite barn vil se mindre ut av vinduet enn i Izi Kid sete. Når det gjelder Iso Fix så er IKKE dette tryggere enn å feste setet med bilens belter. Den eneste fordelen er at det er enklere å feste sete, men så fremt setet er riktig festet er det like trygt. Når det kommer til tester av barneseter, så er det viktig å se på poengsummen for sikkerhet. Totalskåren på testen kan være villedene, da ofte "hvor enkelt er setet å vaske" osv trukket inn. Og for meg er det viktigst at setet er trygt fremfor fargeutvalget. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå