Gå til innhold

Ang hormonprøver og utredning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når i syklusen skal disse tas? Jobber på et laboratoriet og tenkte jeg skulle sjekke dette før time på volvat i juli, og ta med svarene. Er i dag på dag 3 i syklusen og har hørt noe om prøver tatt på dag 4 og i slutten av syklusen? Både fastlege og gynekolog har ferie desverre....

Vi har nå prøvd i 14 mnd og hatt 2 aborter, har man krav på utredning da? Hører jo at man må ha 3 aborter eller prøve uten noe resultat i ett år, men nå begynner det å bli nok syns jeg!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe svar på når du skal ta prøver:/ Men har også hørt at man må miste tre ganger på rad for utredning. Men det er mange typer utredning. Selv fant jeg ut om en blodsykdom som lager blodpropper.

Selv har jeg litt tro på at man må stå på selv og ikke gi seg når man ønsker litt mere oppfølging fra spesialister. Noen betaler jo selv og går til det private..........jeg har iallfall forlangt/mast meg til en del ekstra utredninger. Jobber på sykehuset, og er ikke snauere enn at jeg gr og banker på noen dører for å få svar. Men ikke gi deg før det blir sendt søknader på utredninger du mener du trenger:)

Lykke til iallfall:)

Skrevet

Takk for svar! Mente det var sånn ja, men er liksom ikke måte på. Si man mister når det nærmer seg ett år med prøving, så må man da enten miste to ganger til eller prøve et år til?! Deretter kommer ventetid og utredning. Nei, man må nok stå på selv og heller betale litt ekstra. Nå er prøvene tatt og bare å vente på time hos gynekolog. Så har jeg i allefall gjort noe, og det føles litt bedre bare det.

Masse lykke til til deg også!!

Skrevet

Blodprøver for å sjekke hormonene skal taes på dag 1-3 i syklusen og dag 21-23. På dag 1-3 sjekkes blant annet hypofysen, på dag 21-23 sjekker de progesteron, for å se om du har normal eggløsning.

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen min for å høre om du kan få en henvisning til gynekolog nå, for å komme i gang med utredning!

Viktig at samboeren/kjærsten/mannen din også sjekkes, altså test av sædkvaliteten.

Jeg fikk henvisning til gyn at min lege etter ett års prøving. Ingen aborter. Gyn tok innvendig ul, celleprøve, klamydiaprøve osv. Jeg fikk med henvisning til samboeren min, og beskjed om å ta blodprøver. Rakk kun å ta en blodprøve, og så var jeg plutselig gravid..er 6+3 i dag..

Ønsker deg masse lykke til!! Har en venninne som mistet 3 ganger..nå er hun gravid igjen, og det ser ut til å gå bra, uten noen hjelp fra legene..kun en sykmelding fra jobben helt fra hun fant ut at hun var gravid!! :) Så det er håp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...