i_1992 Skrevet 30. juni 2009 #1 Del Skrevet 30. juni 2009 Hei! Jeg er gravid, og blir mamma i Februar. Da er jeg 17 og et halvt. Er kjempeurolig for alt det praktiske (økonomi osv), stell, og ikke minst fødsel. Er det noen snille der ute som kunne tenke seg å ta en liten prat på msn og fortelle hvordan det er å være ung mor? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140321301-noen-som-ble-m%C3%B8dre-som-16-17%C3%A5ringer-som-vil-berolige-meg-litt/
3 er nok! Skrevet 1. juli 2009 #2 Del Skrevet 1. juli 2009 hei! jeg er ikke selv en så ung mor, (er 24), men har en del erfaring gjennom arbeidet mitt likevel, og vil si at de aller, aller fleste unge mødre klarer seg veldig bra, er flotte mødre og får fantastiske barn som klarer seg godt i livet. likevel er det slik at som så ung mor trenger man ofte mer hjelp enn litt eldre mødre, men min erfaring er at så lenge man spiller med åpne kort, ikke prøver å være super-mamma, og tar imot litt hjelp er og der, så går det veldig greit! når jeg snakker om hjelp mener jeg da f.eks ekstra barnepass, f.eks gjennom egen familie, frivillige foreninger eller avlastningshjem dersom man er alenemor. fordi du havner i en annerledes situasjon enn de fleste av dine venner kan du også ha behov for å få utløpr for evt frustrasjon, problemstillinger, eller bare en god samtale med noen som bedre kan forstå hvordan du har det og/eller er i samme situasjon som deg selv. det finnes utallige tilbud for unge mødre! stellet av barnet er det ingen førstegangs foreldre som er eksperter på, men det kommer av seg selv etterhvert! du får hjelp av jordmor og helsesøster også. når det gjelder økonomi kan det kanskje bli tøft, men det finnes mange støtteordninger for folk i din situasjon, du og barnet ditt vil aldri lide noen nød. du har krav på forkjellige stønader ettersom du er student eller ikke. skulle det likevel ikke holde er sosialkontoret alltid en nødløsning. snakk med NAV om dette, de vil hjelpe deg. ellers må du huske at selv om du først og fremst er mamma er du også tenåring. selvfølgelig kan du ikke gå ut å feste og slikt som vanlige tenåringer gjør, barnet ditt har førsteprioritet, men ikke ha dårlig samvittighet for å pleie 17/18 åringen inni deg en gang i blant. (riktignok uten barnet ditt) lykke til, send meg gjerne pm om det er noe du lurer på, eller om jeg kan jelpe deg med noe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140321301-noen-som-ble-m%C3%B8dre-som-16-17%C3%A5ringer-som-vil-berolige-meg-litt/#findComment-140322816
mamma16 Skrevet 1. juli 2009 #3 Del Skrevet 1. juli 2009 Heisann Jeg ble gravid som 16åring og ble mamma rett etter at jeg hadde fyllt 17. Har vært alenemamma hele veien, og det har gått kjempebra med oss begge to. Du kan godt legge meg til på msn; [email protected] eller lese mer om oss på http://mammasilje.blogg.no Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140321301-noen-som-ble-m%C3%B8dre-som-16-17%C3%A5ringer-som-vil-berolige-meg-litt/#findComment-140325229
i_1992 Skrevet 4. juli 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 4. juli 2009 Har lagt deg til på msn, og lest litt i bloggen din mamma16 Ja Perlefisken, jeg er ikke redd for å be om hjelp om jeg trenger det Jeg blir heldigvis ikke alenemor, for da tror jeg nok at jeg hadde tatt abort, i frykt for at alt skulle gå galt. Jeg har vurdert å høre med barnevernet om avlasningshjem sånn av og til i noen helger det året typen skal i militæret, for jeg tror jeg kommer til å trenge det. Jeg vil ikke være irritabel og sur rundt barnet mitt, noe jeg kommer til å bli om jeg blir alene med alt ansvaret i nesten et år (utenom når sambo får perm.). Og ja jeg skal ikke glemme at jeg er tenåring Jeg KOMMER TIL å dra på fest en gang iblandt om jeg har barnevakt, (selvfølgelig ingen alkohol når jeg er gravid, og jeg hari kke tenkt å amme mens jeg enda har alkohol i blodet. Vet ikke hvordan det siste virker inn på melken, men jeg velger å være forsiktig), men jeg kommer ikke til å drikke meg full. Jeg vil ikke komme i en situasjon der barnet mitt trenger meg, og jeg er for full til å gjøre noe. Det er jeg helt bestemt på, og selvom jeg bare er 16 nå, og 17 når jeg får ungen, så har jeg ikke så stort behov for festing og drikking. Jeg er nok mer sånn som liker å bruke noen ettermiddager med venner - shoppe litt, og sette seg på en kafè å spise is eller drikke kakao og prate. Heldigvis er de fleste av vennene mine også sånn, og de støtter meg 100% og syns det er kjempekoslig at jeg skal ha unge Tilbud til oss unge mødre vet jeg ikke hvordan er med i kommunen jeg bor i, men jeg vil selvfølgelig sjekke det ut. Jeg vet at jeg og typen KAN kalre det alene, men som sagt er jeg ikke redd for å be om hjelp. Og litt støtte og hjelp (og starthjelp. Jeg har jo null peiling på hva babyer trenger, og hva man skal gjøre. Jeg var bare 4 når den yngste broren min ble født, og ellers har jeg null erfaring med små barn), kan gjøre det mye mer positivt tror jeg! Er også glad jeg har sambo, for han har mange yngre søsken, og noen er ganske mye yngre enn han, så han har tatt del i barnestell før, så han vet nok litt mer enn meg På en annen side kan han bli lett sint på f.eks brødrene sine, så jeg har gjort det klart at jeg ikke tolererer skriking til unger. Så jeg håper vi kommer til å lære mye av hverandre her også, slik at vi klarer det på best mulig måte Jeg vil gjerne gi barnet den beste oppveksten jeg kan! Jeg led ikke akkurat når jeg var liten, men kan jeg gi barnet mitt en enda bedre oppvekst enn min, så har jeg virkelig lykkes ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140321301-noen-som-ble-m%C3%B8dre-som-16-17%C3%A5ringer-som-vil-berolige-meg-litt/#findComment-140333897
Nina-termin i mars Skrevet 14. februar 2010 #5 Del Skrevet 14. februar 2010 Hei :-) Jeg er 17år, og venter en liten gutt nå i mars! Var 16år da jeg ble gravid, og har heldigvis fått masse støtte fra familie, venner og barnefaren! :-) Har blitt fortalt at det med fødsel osv. skal jeg ta mest som det kommer, fordi ingen fødsler er like. Er ingenting i veien for at vi som er unge kan bli gode mødre også! Bare å sende melding vis du vil! Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140321301-noen-som-ble-m%C3%B8dre-som-16-17%C3%A5ringer-som-vil-berolige-meg-litt/#findComment-141438448
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 15. februar 2010 #6 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg er 19 år og venter nr 2.. fødte nr 1 rett før jeg ble 17, bodde hjemme de første 10mnd da mamma ikke lot meg flytte. fødselen gikk kjempe fint og det har alt gjort i ettertid også. litt trangt økonomisk kan det selvfølgelig være men man klarer seg jo. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140321301-noen-som-ble-m%C3%B8dre-som-16-17%C3%A5ringer-som-vil-berolige-meg-litt/#findComment-141442415
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå