Gå til innhold

Flere enn meg som ikke gir barna melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har bare ikke blitt sånn, hun har drukket vann etter vi slutta å amme. Koker havregrøt på melk og hun spiser youghurt og endel ost, så legen min sier hun får i seg alt hun skal.

Jeg likte ikke melk når jeg var liten og det virker ikke som mini er så begeistra de gangene hun har fått heller.

Mange som blir helt sjokkert når jeg sier hun ikke drikker melk.

Manuell terapeuten vi har vært hos blei derimot strålende begeistra hehe Han mener kumelk ikke er noe bra for oss mennesker, bare morsmelk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lille (20 mnd) tåler ikkje kumelk og har heilt melkefri diett. Brukar havremelk i matlaging og som tørstedrikk, ho elskar det. Havremelka er tilsett kalsium og mange av dei næringsstoffa ein finn i kumelk.

Eldste drikk ikkje spesielt mykje rein melk, vil som regel heller ha vatn. Han et ein del yoghurt, og er veldig glad i havregrauten som eg lagar (på havremelk) til begge to. Trur nok han får i seg det han treng.

Eg drikk i periodar melk, hadde veldig lyst på det begge gongane eg var gravid, men har knapt drukke melk sidan lille vart fødd.

Vi foretrekker vatn alle tre, i motsetning til pappaen som er "avhengig" av melk.

Skrevet

Min sønn på 17 mnd drikker heller ikke melk. Han har fått smake, men var ikke begeistret. Har ikke prøvd flere ganger etter det. Vi drikker ikke melk selv, så da har det bare blitt til at han også drikker vann. De får nok i seg det de trenger gjennom ost o.l.

Skrevet

liker ikke melk - men jeg ammer et par ganger om dagen og passer på at hun får i seg en del ost

om du tror det er for lite - bruk kalktabletter

Skrevet

Har gitt mitt barn litt melk, men ifølge helsesøster var det for lite. Mellom 1-2 år skal de ha minst 3,5 dl om dagen for å dekke behovet. (fettstoffer o.l) Hun mente ost o.l. ikke var bra nok. Så har gitt mitt barn mer melk, og nå er h*n kjempeglad i det og drikker det til alle brødmåltider - akkurat som oss andre i familien :)

Skrevet

Jeg glemte å si at jeg også ammer to gnger om dagen :)

Skrevet

Hvorfor er HI anonym? Er det fordi du ikke selv er sikker på om du gjør det rette? Jeg tror at du velger det bort mest fordi du selv ikke likte det. Det er jo kanskje ikke så lurt, men men.. Altså, vi klarer oss jo uten, helt klart. Mange mennesker er jo allergiske eller tåler det ikke så bra. Mens de fleste gjør det, og det er jo en drikke som er veldig vanlig i det norske kosthold. Veldig snedig også da, om ungen din liker det. De får det jo i barnehagen og på skolen. Det er jo sunt for de som tåler det. Er jo mye vi mennesker har i oss, som vi kanskje ikke var skapt til å ha i oss, både positiv og negativt. Er jo bare å prøve jevnlig med litt til brødskive hvis du vil venne han på det. Men vil du ikke at barnet ditt skal ha det, så har du jo tatt det valget da. Det er jo selvsagt opp til deg.

Skrevet

Jeg gir jenta mi melk igjen nå, men hun drikker lite av melken og desto mer vann.

Da vi introduserte melk var det mye magetrøbbel i tillegg til at hun ikke så ut til å like melk noe særlig.

Vi kontaktet lege og i samråd med legen bestemte vi oss for å utsette melkedrikkingen litt. Lot være å gi henne melk i 3 mnd og da vi forsøkte igjen så gikk det bra med magen. Men som sagt er hun ikke glad i melk og drikker minimalt av melken hun tilbys.

Legen vår mente at det er ikke noe problem å la være å gi barna melk, de klarer seg helt fint uten. Hvis de spiser ost og joghurt får de i seg de samme næringsstoffene og vitaminene som er i melken.

Skrevet

Er det du som er HI? Dere finner nok ut av det, i samråd med lege. Du har jo rett i det, alle klarer seg fint uten! Jeg selv elsker melk, og det gjør jenta mi også. Vi er alle forskjellige!;)

Skrevet

Hvis du mente meg så er jeg ikke HI, jeg bare kommenterte fordi vi slet litt med melk/ikke melk spørsmålet en periode selv. Ville liksom bare få fram at enkelte ganger kan det bare være startproblemer og gå seg til. Og dessuten så synes jeg at det er lurt å snakke med en lege eller i allefall HS før man gjør endringer i kostholdet eller setter barna på dietter/utelukker matvarer fra kostholdet deres.

Skrevet

Jeg ammer min på snart 15 mnd så det har vi ikke følt noe behov for å introdusere for han. Han liker youghurt og får i seg nok kalsium der vil jeg tro.

Fra "naturens" side er det vel ikke meningen at vi skal drikke melk fra kuer for å få i oss nok kalsium.

Hvis jeg drikker melk(noe jeg gjør ekstremt sjelden) blir jeg så slimete og dårlig form så jeg tåler det sikkert ikke, så da er det nok best å holde seg unna:)

Skrevet

Store-knuppen her vil ikke ha melk. De gangene han får det, så drikker han nesten ikke. Aller best syns han visst eplejuice er. Tror han drikker litt melk i barnehagen + yoghurt. Spiser masse prim og smøreoster. Jeg finnes ikke bekymret. Selv syns jeg melk var det beste som fantes i ung alder. Men nå drikker jeg det aldri selv lenger heller. Kroppen trenger det vel kanskje ikke? Ellers hadde vel lysten vært der..

Skrevet

Jenta mi drikker heller ikke mye melk. Jeg gir henne melk til frokost og kvelds, men hun vil bare drikke noen få slurker, så vil hun ikke ha mer. Og de slurkene er ikke store.

Nå jeg har begynt å mose banan/ jordbær o.l med litt melk som hun får. Det syntes hun er kjempe godt og da får hun i seg litt ekstra melk av det iallefal.

Skrevet

Knappen på 13 mnd drikker ikke melk, men spiser en yoghurt eller 2 i uka, bittelitt ost på skiva og bananer hver dag. Får i han en liten kopp biola i løpet av mnd. Legen syntes dette er helt ok. Det er forresten ingen av oss andre som drikker nevneverdig med melk eller.

Melk er oppskrytt :)

Skrevet

Jenta vår drikker ikke melk. Har prøvd flere ganger med varm, kald, lunka uten hell...prøvd i kopp og flaske og... Men får havregrøt til lunsj hver dag med melk i, yogurt et par ganger i uka og div middager med melk i....

Er lite melkedrikking av oss andre og. Guttungen får sjokolademelk i helgene, og spiser en porsjon med havregryn nesten hver dag + yogurt noen ganger i uke....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...